Varför inte börja i
Harwich som de gör på rutten du redan har hittat? Då tar du
bilen på färjan från Esbjerg som är lätt att komma till både från Köpenhamn och Göteborg/Frederikshavn (om du inte tänkt
hyra bil för vänstertrafik i England när du kommer fram). Färjan tar runt 18 timmar men det går fort för man reser mest på natten när man snosar i sin hytt. Du hittar mer hos rederiet:
http://www.dfdsseaways.seDet är den väg vi alltid tar nuförtiden fast vi tar tåget vidare sedan.
Rutten du har hittat tar in flera stora sevärdheter och jag rekommenderar att du stannar i några av de berömda städerna. Nu vet jag inte när du ska resa - augusti är britternas egna stora semestermånad så då kan man vilja boka mer än övriga tider men annars går det att stanna när man har lust och får syn på "Vacancies" i fönstret hos någon B&B på lämpligt ställe.
Cambridge,
Oxford och
Salisbury är mysiga alla tre och har massor att se. Jag ser att din rutt även har med Avebury norr om Salisbury som är en otrolig by omringad av en stencirkel (ett världsarv tillsammans med Stonehenge). Stratford är Shakespears hemstad och väldigt turistig men om barnen är äventyrliga så finns också staden Warwick i närheten med sitt jätteslott med en massa aktiviteter.
Rutten verkar också göra en avstickare till Dorchester nere i söder och där skulle jag faktiskt lägga lite tid på att sticka ner till kusten (du ser där det står Lulworth) för där finns "Jurassic Coast" med massor av fossiler och roliga raukformationer. Själva Dorchester har dinosauriemuseum och fossiler på länsmuséet.
När det gäller kusten söder om
London så hör den inte till mina favoriter men
Brighton Pavilion är otroligt vacker och har du barn (vilken ålder?) så lär de älska piren med sitt tivoli och sin enorma spelhall - många spel är barnvänliga med 2p-mynt och en massa pennor och godis som vinster. Brightons strand är klappersten och inte så rolig men fullt badbar. Vidare mot
Hastings så finns det också en massa för barn men själva Hastings kan kännas lite slitet - då är det mysigare uppe i Battle (där Vilhelm Erövraren slogs 1066).
Ja...kan väl komma på ett antal andra grejer också. Är det något särskilt du/ni är intresserade av? Det finns ju andra rutter.