Stöd Ukraina

Sierras blogg

Fredag 27 Maj 2011 - Lidköping

Cornwall, är det värt ett besök?

Jag ställde den frågan för 12 dagar sedan och efter att nu ha snurrat runt i området en knapp vecka får jag säga att; javisst är det värt att besöka. Tyvärr var vädret inte kanon, mest molnigt och ca +15.

Efter ankomst till Gatwick Airport och hämtning av hyrbilen, en ny Saab 9-3 Combi, susade vi västerut mot nya upptäckter. Vi hade bokat ett B&B, Grayling House, ute på vischan nordväst om Salisbury i en liten by som heter Stoford. Det visade sig vara ett riktigt kanonställe med ett mycket vänligt värdpar, Lorraine and Rick Hope.
Lounchen
Breakfast room
http://www.graylinghouse.co.uk/

Ett extra plus som vi inte hade en aning om var att strax bredvid låg byns pub, "The Swan @ Stoford". En gemytlig pub med god mat och smaskig engelsk öl :-) Man skall ha tur ibland...
Vi såg Stonehenge på kvällen när vi var på väg till Grayling House så nästa dag åkte vi dit och kollade in underverket.
Tanken var att vi därefter skulle kika på Cothay Manor Gardens. Vi knappade in det på GPS-en och efter någon timmes körning på typiska engelska små vägar där man inte kunde mötas kom vi fram till detta fina ställe...men, inte fick vi titta på någon trädgård. Vi blev vänligt upplysta om att då måste man bo där....det var även ett B&B.
Jag tog dock ett par bilder utanför.....

Nästa mål var Dartmoor, det stora hedområdet med vildhästar som är ett poppis vandringsområde. Nu var det inte läge att vandra då det var duggregn och ruggigt väder. Som tur var fanns det en pub, Warren House Inn, på höjden där man kunde njuta en stund med något värmande.
Kvinnan bakom allt...på puben alltså...

Vi passerade Postbridge...


...och Two Bridges Hotel...
...på vår väg mot Launceston där vi skulle bo kommande nätter.

Ja, det fanns mer att kika på lite överallt. Vi drog till Land´s End också. Det är kul att ha varit där men det var lite väl turistigt för min smak. Vädret var fortfarande ruggigt och en sak som man märkte tydligt, och som jag noterat tidigare, är att män, kvinnor och barn från England inte klär sig efter vädret utan efter almanackan. Flipflop, shorts och t-shirt när det blåser som tusan och är +10 tycker inte ens jag som är jämtlänning är skönt. Nej, att frysa i onödan begriper jag inte....det är inget man kan träna på...
På väg österut passerade vi bla a St Ives som jag tycket var en skön liten stad med sköna krogar och pubar i hamnområdet.

St Ives

Bath var också en fin gammal stad där man bl a kan kika på Bath´s äldsta hus från 1482 där Sally Lunn bodde 1680, du vet hon med sina bullar....
Hur som helst, sista natten bodde vi på Premier Inn vid Gatwick Airport eftersom vi hade tidig flight hem med Easyjet nästa dag. Det var ett bra hotell med gångavstånd från North Terminal.

Morsning!
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Ellismellis säger:
Vilken inspirerande resa ni har gjort, trots det ruggiga vädret. Jag skulle mycket gärna vilja göra densamma.
Postat 2011-07-05 20:30  Anmäl
Sanoj80 säger:
Fina bilder, verkligen inspirerande. Har bilat en hel del i Skottland, och har funderat på sydvästra England och/eller Lake District ett tag nu. Kanske bestämmer vi oss nu.
Postat 2011-07-05 18:46  Anmäl
Kajsakomet säger:
Vad roligt med lite bilder från Cornwall! Jag och min man åker dit på fredag, men vi tar tåget från London istället. Skönt att slippa bilen och bara kunna njuta av utsikten från tågfönstret. :-) Vi har bokat boende i Penzance och tänkte göra dagsutflykter därifrån.
Postat 2011-06-27 10:58  Anmäl
Myrran säger:
Hej Uffe! Längesen, men nu är jag i alla fall här!
Jag är ju en Englands-freak, så det här passade mig perfekt. Så typiskt engelskt och t o m vädret passar in här på något underligt vis. Har av någon anledning aldrig varit i just Cornwall men det såg i alla fall jättemysigt ut.
Maggan
Postat 2011-06-14 09:47  Anmäl
Switch säger:
Tack - fina bilder på vackra trakter!
Postat 2011-06-07 13:25  Anmäl
Merlin säger:
Tack, det såg ju riktigt mysigt ut.
Postat 2011-06-05 08:08  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack før att jag fick vara med på den trevliga turen, ger mersmak ...
Postat 2011-06-01 08:15  Anmäl
Haidi säger:
Trevlig läsning och fina bilder, har aldrig varit i England men varje gång jag ser bilder därifrån så längtar jag dit och så även denna gång.
Postat 2011-05-31 19:54  Anmäl
Gullsing säger:
Så härligt ni har haft det trots vädret. Du har ju så fina bilder på det typiskt engelska man kan tänka sig. Jag blev glad att få följa med på den här resan.

Gilla
Postat 2011-05-31 09:50  Anmäl
Andree säger:
Fina bilder och beskrivningar, så härligt brittiskt.
Men du, visst bör väl texten under bilden på kvinnan i puben vara kvinnan framför allt? :-)
Postat 2011-05-30 21:14  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Sierra
Sierra säger om sin bild "Dartmoor National Park":
Detta är ett fantastiskt stort område där du kan vandra i flera dagar...tag med tält.
19 april 2013 09:54
Sierra
Sierra säger om sin bild "Grayling House B&B":
Ja, cosy är ordet :-)
19 april 2013 09:52
Mjorumm
Mjorumm säger om Sierras bild "En bro från förr....":
Romantisk tycker jag med att bilden är
13 september 2011 17:52