Bila genom Europa - att tänka på?

Av Trebag
7 maj 2015 15:26
Visningar: 5334
Hejsan.

Jag, en kompis och våra flickvänner ska i sommar bila genom europa.
Vi börjar i Kalmar och de destinationer vi har tänkt försöka ta oss till är:
Amsterdam
Paris
Venedig
Genom Schweiz på hemvägen.

Har ni några allmäna tips/råd till oss? Vad man ska tänka på, ta med sig etc.

Tack på förhand!
7 maj 2015 15:51
Även om ni är vana bilförare så kan städer som Amsterdam (trångt) och Paris (galet) bli lite halvjobbiga att köra i för att inte tala om Venedig där man väl inte ens får köra bil. Men jag utgår ifrån att ni inte skall köra IN I städernas centrum.

Tips - GPS, den i smarttelefonen duger.
Kolla upp vilka länder det kostar att nyttja motorvägarna i. (man köper oftast ett klistermärke vid gränsen)
Ha alltid mat/snacks o dryck med i bilen - man vet aldrig när man blir stående i bilkö.

Schweiz på hemvägen? Men hur tar ni er till Venedig på nervägen? Det tar tid att ta sig över alperna. Kanske stanna vid Como- eller Gardasjön?
Av Trebag
7 maj 2015 16:50
Citerat från Nisse2ears:
Även om ni är vana bilförare så kan städer som Amsterdam (trångt) och Paris (galet) bli lite halvjobbiga att köra i för att inte tala om Venedig där man väl inte ens får köra bil. Men jag utgår ifrån att ni inte skall köra IN I städernas centrum.

Tips - GPS, den i smarttelefonen duger.
Kolla upp vilka länder det kostar att nyttja motorvägarna i. (man köper oftast ett klistermärke vid gränsen)
Ha alltid mat/snacks o dryck med i bilen - man vet aldrig när man blir stående i bilkö.

Schweiz på hemvägen? Men hur tar ni er till Venedig på nervägen? Det tar tid att ta sig över alperna. Kanske stanna vid Como- eller Gardasjön?
Tack för snabbt svar!

Hmm, om jag skulle använda min smartphones inbyggda gps så skulle det kosta tusentals kronor i.o.m att den använder internet? Får kanske fixa någon offline-gps?
Av Birgere
7 maj 2015 17:43
Det finns appar som tillåter dig att ladda ner kartorna i förväg, både gratis och betalappar. Sådan använder sig alla som kör utomlands. Söker du på forumet får du massa tips och du kan även googla äller söka i din appbutik.
7 maj 2015 22:02
Hur länge ska ni vara ute och bila och när? Kör alla bilen eller är det bara en chaufför?Tänk på att hålla koll på att allt fungerar i bilen och det blir bara jobbigt om man får något fel. Ta med något extra av viktigt grejs. (Vår kamrem gick en gång mitt på autobahn på väg till Österrike).
Det kan vara mycket köer också och tänk på vid omkörning t.ex. på autobahn att kolla extra ggr i backspegeln och sedan snabbt lägga sig i innerfil igen. Även om man är en van förare så går det lite annorlunda till utanför våra gränser.
Här finns lite tips: http://www.bilsemester.net/
https://itunes.apple.com/se/app/copilot-gps-bilnavigering/id504677517?mt=8
Gör en någorlunda rutt innan så ni har något att gå efter och kör inte för långa sträckor då man lätt blir trött och tappar koncentrationen.
Lycka till och kör försiktigt!
Mvh
8 maj 2015 11:56
Citerat från Trebag:

Tack för snabbt svar!

Hmm, om jag skulle använda min smartphones inbyggda gps så skulle det kosta tusentals kronor i.o.m att den använder internet? Får kanske fixa någon offline-gps?
GPSen är inte surf - den kan du använda utan uppkoppling. Däremot krävs ibland att kartan för det området du vill se måste sparas off line eller åtminstone att du har öpnnat den. Som Birgere skriver finns kartor att tanka ner i förväg.

Men good ol' Google maps funkar också - där måste du dock dra igång färden när du är uppkopplad. D v s fylla i vart du skall (tips är att spara alla delmål/destinationer så att du varje gång har nästa destination lättillgänglig) klicka "ta mig dit/Starta" när du är uppkopplad (till ex innan avfärd på hotellet) och pausa färden tills ni sitter i bilen för att sedan starta den igen.

Oavsett om ni köper en app eller använder en gratisapp - så kolla upp hur det är med kartor, om de måste laddas ned i förväg och spara alla tänkta delmål.

Det kan dra batterier onödigt fort dock.
8 maj 2015 20:54
Oj det låter avancerat med appar hit och dit, jag skulle nog välja en hederlig vanlig gammaldags papperskarta också ;) Men då är jag ju lite gammaldags själv då. Jag åkte utan någon som helst karta när jag skulle från Göteborg till London via Dover-Calais, det gick rätt bra men körde bara lite fel i Belgien inne i Brugge men kom på rätt köl direkt. :)
Mvh