"Bekräftad, med tidsändring", vad tusan?

Av Waenton
10 jan. 2013 11:09
Visningar: 559
Hej!

Jo det är så att jag har bokat flyg till Thailand, Krabi via travellink med KLM och Thai Airways. Det var noga planerat så att jag verkligen skulle ha tid mellan flygen och slippa stressa.

Nu när jag gick in för att kolla på checkmytrip så att allt stod rätt till så har Thai Airways "bekräftat, med tidsändring" och flyttat avgångstiderna. Kan ju säga att det ställer till det helt klart.

Mest ställer det till det på hemvägen då de har senarelagt avgången Krabi > Bangkok då jag bara kommer att ha 1h att byta flight till amsterdam.

Så, vad tusan gör jag nu? Hinner jag byta flyg eller är det någon säkerhetskontroll jag ska igenom? Ska jag prata med Travellink? Eller Thai Airways?

Tack så jättemycket på förhand resegurus! / Anton
Av Asok
10 jan. 2013 12:16
jag skulle gå direkt på Thai. Ev. kan du ju höra med Travellink varför du inte har fått någon info om tidsförändringen. De är skyldiga att skicka ut en sådan förfrågan där du skall godkänna ändringen eller annars kontakta dem för ombokning. Ja du måste igenom security när du kommer till Amsterdam och jag är förvånad att de anser att 1 timme räcker.
Av Waenton
10 jan. 2013 12:35
Citerat från asok:
jag skulle gå direkt på Thai. Ev. kan du ju höra med Travellink varför du inte har fått någon info om tidsförändringen. De är skyldiga att skicka ut en sådan förfrågan där du skall godkänna ändringen eller annars kontakta dem för ombokning. Ja du måste igenom security när du kommer till Amsterdam och jag är förvånad att de anser att 1 timme räcker.
Jag fick ett mail direkt när jag bokade med något automatiserat mail om att flygbolaget har gjort ändringar i min bokning men det stod bara exakt samma tider osv som det jag hade bokat så jag tänkte inte mer på det. Det var när jag kollade checkmytrip som som jag såg ändringarna först.

När jag kommer till Amsterdam och ska byta till Stockholm har jag 2½h timme på mig att byta, det är när jag ska byta på bangkok flygplats från krabiflighten till amsterdam som jag har 1h, känns lite? Är det någon säkerhetskontroll där?
Av Ewa_h
10 jan. 2013 13:39
Har du bokat flygen separat eller är det bokat som en resa? om du har bokat stockholm - Krabi som en resa så behöver du inte bekymra dig... missar du flyget så bokas du om på nästa flyg. så va det iaf för oss. Vi missade flyget en gång i Frankfurt när vi skulle hem, men då blev vi ombokade till nästa plan hem till Stockholm. Visst är det tråkigt att inte kunna flyga som plannerat men man slipper iaf att betala extra för att komma hem.

Lycka till!
10 jan. 2013 13:46
Har Du resan på en biljett så räknar de säkert med att Du ska hinna, annars ändrar de nog de andra flygtiderna. Skulle Du missa anslutningen så får Du åka med ett senare flyg. Vill Du redan nu ändra till ett senare flyg (plus senare från Amsterdam (eller eventuellt annan rutt)) så ring flygbolaget som biljetten står bokad hos (KLM eller Thai) så kanske de fixar det eller ger dig lugnande besked. Tror annars att Du ska hinna byta på en timme utan större problem.

Vi råkade ut för något liknande häromdagen. Först fick vi ett mejl att de flyttat ett flyg en timme, inga problem, bara en timme längre tid på en flygplats. Efter några dagar tänkte jag som Du att jag skulle kolla bokningen. Då hade plötsligt två sträckor försvunnit helt och vi hade inte fått något meddelande.

Ringde till flygbolaget och fick besked att ytterligare ett flyg flyttats, då funkade inte bytet i London så då ströks dessa sträckor automatiskt! Fick nya tider och de påstod att de hört av sig så småningom om detta vilket man ju får hoppas :-) Var för övrigt BA vi bokat hos och de flesta sträckorna ska flygas av AA.
Av Waenton
10 jan. 2013 16:18
Citerat från ewa_h:
Har du bokat flygen separat eller är det bokat som en resa? om du har bokat stockholm - Krabi som en resa så behöver du inte bekymra dig... missar du flyget så bokas du om på nästa flyg. så va det iaf för oss. Vi missade flyget en gång i Frankfurt när vi skulle hem, men då blev vi ombokade till nästa plan hem till Stockholm. Visst är det tråkigt att inte kunna flyga som plannerat men man slipper iaf att betala extra för att komma hem.

Lycka till!
Allt är bokat i ett svep, STHLM > Krabi och tillbaka. Ja för det är ju det jag undrar över, skulle ju vara ganska surt att behöva köpa en helt ny biljett haha. Har iaf mejlat travellink till att börja med och se vad dom säger. Jag har ingen tid att passa hemma så så länge det isf ombokas så skulle jag bli nöjd.

Tack så mycket!
Av Waenton
10 jan. 2013 16:22
Citerat från floridasidan:
Har Du resan på en biljett så räknar de säkert med att Du ska hinna, annars ändrar de nog de andra flygtiderna. Skulle Du missa anslutningen så får Du åka med ett senare flyg. Vill Du redan nu ändra till ett senare flyg (plus senare från Amsterdam (eller eventuellt annan rutt)) så ring flygbolaget som biljetten står bokad hos (KLM eller Thai) så kanske de fixar det eller ger dig lugnande besked. Tror annars att Du ska hinna byta på en timme utan större problem.

Vi råkade ut för något liknande häromdagen. Först fick vi ett mejl att de flyttat ett flyg en timme, inga problem, bara en timme längre tid på en flygplats. Efter några dagar tänkte jag som Du att jag skulle kolla bokningen. Då hade plötsligt två sträckor försvunnit helt och vi hade inte fått något meddelande.

Ringde till flygbolaget och fick besked att ytterligare ett flyg flyttats, då funkade inte bytet i London så då ströks dessa sträckor automatiskt! Fick nya tider och de påstod att de hört av sig så småningom om detta vilket man ju får hoppas :-) Var för övrigt BA vi bokat hos och de flesta sträckorna ska flygas av AA.
Okej, tack! Har börjat med att mejla travellink och se vad dom säger, sen borde det isf bli KLM som jag måste höra med. Forskade vidare och flighten jag bokade har tydligen blivit helt borttagen bara sådär. Hoppas också att jag hinner, men tur det är på hemresan iaf som det "strular" till sig och inte ner. *Peppar peppar*.

Ojdå, ja det var ju tur att ni kollade iaf! Ibland så känner man en liten känsla i maggropen och tänker, "Hm.. ska nog kolla en extra gång.." Tur att det löste sig bra iaf!

Och tack för svaret!
Av Bibby
10 jan. 2013 17:42
Jag bokar aldrig via resebyråer, mycket pga av vad som just hänt här.
Vet alltså inte hur de hanterar och sköter dessa problem.

Vad jag reagerar på är att Thai och KLM tillhör olika allianser så tveksamt om de bryr sig om ifall du är sen med ett bolag de inte har nåt samarbete med?

Misstänker att det är lönlöst att kontakta flygbolagen utan det får resebyrån fixa.

Lycka till ivf.
Av Tubbe
10 jan. 2013 20:39
Har samma uppfattning som Bibby.

Tror inte att det är självklart att de måste ta ansvar för en försening p.g.a. att Ni har ett flyg och passa,
om det inte är samma bolag på båda flighterna vill säga. Men de hjälper säker till med att boka ny flight till dig.

Tänkvärt är att en längre flygresa är normalt inte försenade.

Angående konsultresebyråer så är det vanligt att de väntar med denna typ av information till sista dagarna.

/ Tubbe