Bekräfta resor?

31 mars 2013 10:20
Visningar: 538
Då jag och maken åkte till usa för 10 år sedan var man tvungen att 24 timmar innan avfärd ringa och bekräfta att man skulle åka med.

Måste man det fortfarande?

Förstod aldrig varför man skulle göra det - har knappast bokat och betalat resan för skojs skull
Av Annl
31 mars 2013 10:34
Det har vi aldrig gjort och vi var i NYC senast nu i februari.
31 mars 2013 10:48
Citerat från annl:
Det har vi aldrig gjort och vi var i NYC senast nu i februari.
ok, tack
Av Peter_o
31 mars 2013 10:48
Om du menar flyget så behövs det i alla fall inte. (De som överbokar planen klarar av att hantera problemet ändå).

Då det gäller hotell brukar de kräva ett kort-nummer så de kan debitera första natten om man inte dyker upp.
Det finns hotell som vill att man bekräftat en tid innan, men det får man ju reda på vid bokningen.

Personligen har jag till sommaren ett litet problem med att jag bokat hotellet på ett kort vars giltighetstid gått ut vid planerat besök. Så jag ska nog meddela det nya kortets fakta en tid innan.

/PeterO
31 mars 2013 18:31
Citerat från peter_o:
Om du menar flyget så behövs det i alla fall inte. (De som överbokar planen klarar av att hantera problemet ändå).

Då det gäller hotell brukar de kräva ett kort-nummer så de kan debitera första natten om man inte dyker upp.
Det finns hotell som vill att man bekräftat en tid innan, men det får man ju reda på vid bokningen.

Personligen har jag till sommaren ett litet problem med att jag bokat hotellet på ett kort vars giltighetstid gått ut vid planerat besök. Så jag ska nog meddela det nya kortets fakta en tid innan.

/PeterO
Hotellen är redan bokade och betalda, så de tänkte jag bara maila och informera om att vi kommer sent.

Men då kan vi alltså skippa att bekräfta resorna. Å andra sidan är det väl hyfsat enkelt idag att skicka iväg ett mail till resebolaget vi ska åka med för att kontrollera.
Men tycker det är konstigt. Klart jag vill åka med då jag har betalt....
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Marqs
2 apr. 2013 16:15
Citerat från anteee:
Resebolaget ska du väl inte bekräfta till?

Det är väl flygbolaget i sådana fall.

Men detta är ju ett -80-90 tals fenomen som slutade existera för hur länge sedan som helst.
Ingen återbekräftar sina biljetter idag och de få som gör det möts av en muttrande ton i andra luren att man inte behöver göra detta...
Exakt, jag kommer ihåg att man fick göra detta då jag flög på 80-talet och början på 90-talet. Sedan dess behövs det inte. Nu kan man ju till och med checka in online 24 timmar innan avfärd på de flesta flygbolagen, så det har ju onekligen hänt en del sedan World wide web kom. ;-)