Behöver lite hjälp med Zanzibar

9 juli 2018 13:27
Visningar: 1209
Halloj mina vänner! Jag och min flickvän flyger till Zanzibar i övermorgon och skulle behöva lite hjälp med ett par frågor.

1. Vilka ställen är de bästa enligt er? Vi har ingen tidsgräns på hur länge vi kan vara där och kan åka runt på ön. Vilka ställen skulle ni säga är de bästa att bo på.

2. Vi gillar dykning extremt mycket och planerar att göra det lite med. Vart är det bästa dykstället? Och vart borde man bo när man vill dyka lite?

3. Hur är det med transport? Vi har fattat allt det med taxi och deras lokala Dal am eller va det hette? Är taxi dyrt? Existerar uber där som i syd Afrika?

4. Är det vanligt att hyra moppe och åka runt där? Är det farligt att åka runt själv på moppe? Hur är trafiken?

Tack i förväg för eran hjälp!
Av Diianaa
18 juli 2018 18:22
Hej, jag såg precis ditt meddelande och tänkte att jag ville hjälpa till med att svara på några av dina frågor.
Svar på fråga 1:
Jag anser att man ska bosätta sig i Kendwa för att sedan ha lätt att åka över till Nungwi. Jag har en vän som bor för närvarande i Kendwa som anordnar massa trips runtom ön. Hotell som jag rekommenderar är Kendwa Rocks hotel (lite dyrare) alternativt Senset Kendwa Beach Hotel.
Svar på fråga 2: Det finns fina ställen att dyka/snorkla och det skulle vara mnemba, ta kontakt med min vän som är bosatt där, han heter Prince, du finner honom på instagram: prince_zanzibar_tours.
Hans telefonnummer som du kan kontakta honom via WhatsApp: +255 628 287 822, han kan svara på fler frågor och ni kan kontakta honom för trips rekommenderar starkt!
28 juli 2018 13:08
Tack så mycket för ditt svar! Vi befinner oss nu på Zanzibar och älskar det!
29 juli 2018 23:36
Hej Rishatten!
Vart bor ni på Zanzibar?
Jag och en kompis ska åka dit i okt-nov och har bokat boende på Paje Beach. Men vi funderar på om vi skulle bo några dagar i norra delen också. Hur gör ni?

Mvh
Av Diianaa
30 juli 2018 14:55
Hej Rischatten!
Härligt att höra, har ni varit i kontakt med honom för att anordna trips?
31 juli 2018 23:33
Hur såg er flight ut till Zanzibar? Flygbolag etc
Av Diianaa
1 aug. 2018 08:23
Flygbolag: Ethiopian air
Stockholm
till Addis Ababa och därefter flyg till Zanzibar. Vill man ha det lite lyxigare rekommenderar jag Qatarairways.
”Lilltant” - jag bodde i Nungwi och älskade det, DoubleTree resort by Hilton, lite dyrare men annars är Kendwa ett alternativ - sunset kendwa.
6 aug. 2018 11:17
Citerat från Lilltant:
Hej Rishatten!
Vart bor ni på Zanzibar?
Jag och en kompis ska åka dit i okt-nov och har bokat boende på Paje Beach. Men vi funderar på om vi skulle bo några dagar i norra delen också. Hur gör ni?

Mvh
Halloj! Vi bor i nungwi. Vi har träffat en del vänner här så vi har liksom fastnat i 3 veckor hittills... Om ni ska åka hit till nungwi så rekommenderar jag starkt att bo på ” Greens guesthouse” det är två svenska systrar som har startat det och dem ör verkligen jätte trevliga. Det är väldigt fräscht till ett bra pris!
6 aug. 2018 11:19
Citerat från Diianaa:
Hej Rischatten!
Härligt att höra, har ni varit i kontakt med honom för att anordna trips?
Nej vi har tyvärr bara varit i nungwi än. Vi tänkte ta och åka runt lite snart.
6 aug. 2018 11:20
Citerat från Millan69:
Hur såg er flight ut till Zanzibar? Flygbolag etc
Vi reser jorden runt på obestämd tid och innan detta var vi i Syd Afrika så vi flög därifrån
Av Diianaa
12 aug. 2018 11:06
Citerat från Rishatten:
Citerat från Diianaa:
Hej Rischatten!
Härligt att höra, har ni varit i kontakt med honom för att anordna trips?
Nej vi har tyvärr bara varit i nungwi än. Vi tänkte ta och åka runt lite snart.
Okej jag förstår men om ni skulle vilja att han möter er i Nungwi så skulle det inte vara några större problem, det är bara att säga till :)
2 nov. 2018 08:18
Hej!
Jag och min man har bokat resa i vinter till Zanzibar. Det jag inte blir riktigt klar över är vad som gäller Gula Febern vaccination. Allt känns väldigt förvirrande när man söker och läser på nätet. Är det ett måste för oss som reser från Sverige att ta den för att få resa in i landet? Vi flyger Gbg-Doha-Zanzibar.
M v h, AH