Barcelonafrågor!

21 aug. 2014 15:04
Visningar: 1243
Hej,

Åker till Barcelona i mitten på oktober (första gången). Har några frågor, ni är välkomna att svara på alla eller några enstaka:

- Ta med systemkamera, ja eller nej? (Tänker på alla fickstölder)
- Hur är vädret oftast i oktober?
- Tips på bra tapas? Paella?
- Ta sig runt med tunnelbana eller taxi om kvällarna?
- Förslag på frukostcaféer?
- Att ta sig från Barcelona el Prat (flygplatsen) till city, vad är enklast? buss,
t-bana eller taxi?

Vi har tänkt oss besöka Parc Güell, Sagrada Familia & den stora kött-, fisk- & fruktmarknaden, samt strosa lite på La Rambla. Har du något mer tips på sevärdhet?
21 aug. 2014 15:35
Lyckost er!

Jag tog med systemkamera. Det är otroligt mycket fint att fotografera (gränderna i El Born och Gaudis skapelser inte minst) och när det gäller ficktjuvar så gick jag inte och skyltade med den på Rambla och jag hade ryggsäcken på framsidan just där samt handväskan i knäet när jag satt på barer och restauranger precis som lokalbefolkningen. Ser du "streetwise" ut så lämnas du ifred. Det finns så många som ser mer turistiga ut då.

Tunnelbana var kanon även kvällstid. Kände mig säkrare i Barcelona än i Stockholms tunnelbana.

Från flygplatsen beror på var ni ska bo. Flygbussarna går till Placa Catalunya så de är väldigt smidiga om hotellet ligger där i närheten.

Just Rambla Catalunya i närheten har två av mina favoritställen för tapas: Ciudad Condal/Ciutat Comtal kommer först och några kvarter längre upp ligger Cachitos vars huevos rotos är to die for. Kan vara det bästa jag ätit hittills i år.

Jag rekommenderar Casa Batllo också bland alla Gaudis verk. Ett enastående hus nära just de där tapasställena. Annars mest att vandra runt El Born och Santa Maria del Mar-katedralen där. Massor av små hål i väggen och roliga småbutiker. En tur till Sitges är också mysigt om vädret är bra.
21 aug. 2014 16:30
Jag funderar på att ta med systemkamera jag också, det finns mycket jag vill ha på foto och undviker helst mobilfotokvalité. Får se till att se "streetwise" ut helt enkelt.

Funderar på om tunnelbana ändå inte är smidigast, vi får se.

Vi kommer bo mycket nära Rambla Catalunya så det var perfekt att du föreslog dina favoritställen för tapas. Skriver ner dem och det blir definitivt ett besök till Casa Batllo också, såg att det ligger i närheten.

Tack ska du ha för tipsen!
Av Desires
21 aug. 2014 21:45
Vädret i oktober borde vara som svensk sommar....Vi var i Barcelona i november för flera år sedan och hade ca 18-20 grader, så vi kunde sitta ute på tavernor, cafeer etc mestadels.

Tyvärr drabbades vi också av ficktjuvar. Var som andra väl medvetna - och varnade för detta - Så jag och min syster hade bara det nödvändigaste i våra små väskor, men när vi var på väg från Miros museum, dök det upp en snabb kille från buskarna utanför och slet av axelremmen o hela väskan för min syster... Som tur var hade hon bara struntsaker där som karta etc. Tyvärr såg vi även ett par andra liknande händelser under de få dagar vi var där.....tråkigt, jag trodde det var ett rykte som var överdrivet. (Har rest en del i olika delar av världen, men har nog endast upplevt liknande situationer i Buenos Aires - under deras ekonomiska krisår.)

Annars tycker jag att just Miros museum var mycket sevärt, även att ta linbanan dit upp så får ni en vacker och bra överblick över Barcelona stad. Kan också hålla med om Sitges, vi tog tåget dit (ca 45 min), det var verkligen en jättegullig och charmig liten genuin spansk stad, med många småbutiker som kan vara roligt att shoppa i om ni skulle ledsna på Barcelonas stora utbud och mycket folk. Fin strand i Sitges också, som sagt!

Lycka till med er Barcelonaresa!
Titta gärna in på min reseberättelse om Barcelona http://www.desires.se/#post76
Bra turistguide med många annorlunda tips är www.barcelona-turist-guide.se
22 aug. 2014 13:45
OT: Ta gärna med en av Carlos Ruiz Zafóns böcker om ett Barcelona som inte finns längre, men fortfarande känns igen högst påtagligt.
23 aug. 2014 10:05
Hej Helmuttan,
Svarar dig gärna från centrum av Barcelona en lördagsmorgon, när solen tittar fram efter en rejäl regnig fredag. Vädret är verkligen lustigt den här sommaren, känns mer som september än augusti, då vi vanligtvis brukar ha 30-35 grader varmt. Idag är det 20!
- Om du är jätteintresserad av att fotografera, ta med dig systemkameran, men om du har iphone går det ju att ta så mycket bra bilder med dem. Tyvärr är stan full av ficktjuvar och det är jobbigt att hela tiden gå omkring och vara rädd för att bli bestulen. De är fiffiga och finurliga och lurar dig lätt. Detta är varje säsongs stora plåga för oss som jobbar med att välkomna turister till Barcelona - ficktjuvar!
- Denna eviga fråga, kan vara som idag, 20 grader, fast kan också vara 25 och badväder. Så det är svårt att säga. Men du behöver inte boots och tjock jacka iallafall :.)
- Har precis lagt in en artikel om en annorlunda tapasrunda i min blogg här - Paella, min favorit är på Merendero de la Mari, nere i Port Vell hamnen.
- Tunnelbana och buss går till cirka 00.30 och är helt ok att använda för att ta sig runt. Beroende på vart du bor går det också att gå. Senare än så rekommenderar jag alltid taxi, det är inte särskilt dyrt om man är 3-4 stycken. 15-20 Eur max, beroende på sträckan ni ska åka.
- Beror på vart du kommer att bo, för stan är stor och du ska inte behöva ta dig genom hela stan för att äta frukost :-) Berätta vart du kommer att bo så kan jag tipsa dig....
- Flygbussen går till Plaza Catalunya och stoppar på ett par ställen på vägen. Därifrån är det enkelt att ta sig vidare med tunnelbana. Taxi är förstås enklast men också dyrast.
- Parc Guell och Sagrada Familia, samt Antoni Gaudis hus på Paseo de Gracia är förstås något ni måste se, men tänk på att ni bör köpa biljetter i förväg (kan hjälpa er om ni säger till) annars får ni stå i långa och onödiga köer. La Rambla skulle jag ägna 10 min åt. Tyvärr har denna gatan tappat helt sin stil och profil, är idag en tivoligata med billiga souveniraffärer, ficktjuvar, barer där ölen kostar det dubbla än 2 gator längre bort och du känner dig lurad och använd som besökare. Det finns miljoner andra mysiga gator att gå på i Gamla Stan, i Born, eller Rambla Catalunya ovanför Plaza Catalunya, Enric Granados som har massor med bra restauranger, Poble Sec som har de bästa tapasbarerna, etc. etc.

Vill du veta mer? Skriv till mig :-)
Hälsningar och välkomna till min hemstad
Pia i Barcelona sedan 16 år tillbaka
Av Zodezo
23 aug. 2014 19:48
Ni har en underbar resa framför er! Var där förra sommaren och vill absolut dit igen. Kika gärna in på detta blogginlägg där jag har skrivit lite om vår resa: http://zodezo.spotlife.se/2013/08/03/varmt-2/

Jag tyckte absolut att det funkade att åka tunnelbana även kvällstid och vi tog också flygbuss in till city, mycket smidigt! Tyvärr råkade även jag ut för ficktjuv. De var framme väldigt snabbt när vi skulle gå på tåget och det var mycket folk. Jag märkte det inte alls!

Rekommenderas att n utöver det du skrivit också besöker Tibidabo och Parc de la Ciutadella :-)
24 aug. 2014 10:39
Så många svar från så många, tack så jättemycket. Jag har läst alla svar och allt ni länkat till.
Angående era erfarenheter av ficktjuvar så är jag skeptisk till att ta med systemkamera. Jag tycker mycket om att fota, men vi får se hur jag slutligen gör.

Kanon med tips på restauranger samt sevärdheter, jag och mitt sällskap tar med oss det när vi skriver en lista över sevärdheter samt restauranger. Även bra att vi fick ett boktips, tack Robbowan. Och tack till Pia_barcelona samt Zodezo för underrättandet om tunnelbana, buss samt flygbuss.

Vi har tänkt ägna någon halvtimme max på La Rambla, det är många som påpekat att mer tid inte behövs läggas där. Vi får se helt enkelt. :)

Pia_barcelona: Vi kommer bo mycket nära gatan Rambla de Catalunya men det är väl inte den gatan som räknas som La Rambla, va? :)

Trea: Angående nattliv så är det inte helt omöjligt att vi testar på det lite grann, vi är systrar, mellan 23-26 år som åker till Barca och känner jag min lillasyster rätt så blir det kanske lite nattliv. :)

Slutligen: Vädret verkar ha varit annorlunda detta år i Europa överlag, men vi får ändå hoppas på soliga dagar så vi kan bada lite. :) Vi åker i mitten på oktober, jag återkommer om hur resan var!

Tack till allihop för svar.
/Helena
26 aug. 2014 10:06
Citerat från Helmuttan:

Vi har tänkt ägna någon halvtimme max på La Rambla, det är många som påpekat att mer tid inte behövs läggas där. Vi får se helt enkelt. :)

/Helena
Nej där är saluhallen det enda sevärda men den är å andra sida riktigt maffig.