Bankomat (ATM) finns nu på Koh Lipe

Av Sierra
30 jan. 2014 16:17
Visningar: 3276
Sedan några månader tillbaka finns ett 7-Eleven på Lipe. Nu är även en bankomat (ATM) installerad i väggen vid affären. Från måndag 3 februari är den även laddad med THB så då är problemet med cash på ön borta.

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/7-eleven-och-bankomat-pa-koh-lipe-thailand-469991
Av Paulina
30 jan. 2014 16:46
Härligt och bra info Sierra!

/Paulina
Av Chatan
4 feb. 2014 19:07
Hej Ulf. Känns väldigt bra att vi fått lite daxaktuell info. frånKoh Lipe. Vi åker dit igen ( 3:dje gången) den 14 feb. Denna gången börjar vi på Koh Mook sedan Koh Lipe I 2 veckor efter det tillbaka till Koh Mook Savalai och sedan Kamala Cape Sienna flyger hem från Phuket efter 3 veckor. Det verkar som det hander mycket på ön men känns fortfarande hanterbart. Hoppas inte byggena stör allt för mycket, vi skall ju bo på Sita som vi brukar . Trivs med rummet och deras service. Skall bli så skönt att få lite värme. Tack igen Lotta
Av Sierra
5 feb. 2014 10:27
Det meddelas att ATM på Lipe inte öppnar förrän till helgen...ca 8 feb.
Av Joakimn
5 feb. 2014 12:16
Till alla er som tycker att detta är bra kan jag bara säga :Tragiskt att även Lipe nu kan klasssas som ett "Mallis" En av det sista utposterna i detta land är nu totalt ointressant.
Det som andra ser som ett problem, svårighet är det som jag ser som en möjlighet till äkta avkoppling/semester. Jag vill inte ha allt detta som den bekväma hemlängtande turisten vill ha,
jag vill ha genuinitet och enkelhet..Det som lockade dit travelers från början.
Av Chrlju
5 feb. 2014 13:43
Jag måste hålla med dig Joakimn, är just nu på semester på Ko Lipe och trodde precis som dig att det skulle vara en sista paradisö men så är inte fallet utan man kan likna Ko Lipe vid Phuket. Stranden är fullständigt knökafull av båtar och turisterna har ett par små inhängnader för bad. Så nu är Thailand ett avslutat kapitel för vår del.
Chister
Av Hille2
5 feb. 2014 14:14
Japp, det gäller att hålla tyst om sina smultronställen. Och hoppas på att även andra gör det ;)

Själv slutade jag att åka till Lipe för rätt många år sedan och minns hellre paradiset och friden som det var...
Av Joakimn
5 feb. 2014 15:36
Så är det Hill2, böjade tidig här Resegiden som språkrör på mässor ect.
Har på senare år fört en mycket mer diskret linje då jag förstått att här är det massfösäljning av resor som dominera med all inclusive som gäller. Passar man inte sig så har man plötsligt varit en del i detta reseförstörande/ äventyrsförstörand som pågår. Så nuförtiden håller jag tyst om mina pärlor. Dom finns, är enkla och utan aircon och alla bekvämligheter men fortfarande genuina. Svårare att nå men helt underbara..
Och inte turistupppressade låssaspriser. Inga resväskor bara ryggsäckar o folk som har tid att bemöta de lokala sedvänjorna med intresse.och omvänt. så som resandet var tänkt från början. No offence..
Av Jiha_
12 feb. 2014 23:32
Hallå alla sol torskar :) jag och tösa biten pyser ner till koh lipe 2 mars :) har bokat boende 5 nätter bara än så länge på ön , ska vara där till 17 , undrar om nån go gubbe / tös vet om de kan bli krångel, att hitta nytt boende på ön tänker på om de är mycket folk där nere denna månad, bör vi boka redan nu kanske ?:) tacksam för svar är inte allt för världsvan , ha de gött R.
Av Sierra
13 feb. 2014 10:57
Citerat från Jiha_:
Hallå alla sol torskar :) jag och tösa biten pyser ner till koh lipe 2 mars :) har bokat boende 5 nätter bara än så länge på ön , ska vara där till 17 , undrar om nån go gubbe / tös vet om de kan bli krångel, att hitta nytt boende på ön tänker på om de är mycket folk där nere denna månad, bör vi boka redan nu kanske ?:) tacksam för svar är inte allt för världsvan , ha de gött R.
Det är inga problem att hitta boende när ni är där i mars.
Av Jiha_
13 feb. 2014 14:15
Tack så mycket :)
13 feb. 2014 16:18
Citerat från Joakimn:
Så är det Hill2, böjade tidig här Resegiden som språkrör på mässor ect.
Har på senare år fört en mycket mer diskret linje då jag förstått att här är det massfösäljning av resor som dominera med all inclusive som gäller. Passar man inte sig så har man plötsligt varit en del i detta reseförstörande/ äventyrsförstörand som pågår. Så nuförtiden håller jag tyst om mina pärlor. Dom finns, är enkla och utan aircon och alla bekvämligheter men fortfarande genuina. Svårare att nå men helt underbara..
Och inte turistupppressade låssaspriser. Inga resväskor bara ryggsäckar o folk som har tid att bemöta de lokala sedvänjorna med intresse.och omvänt. så som resandet var tänkt från början. No offence..
Oavsett vart man åker så är man en del av "resemålsförstörandet" :) Men som nämnts så bör man väl hålla truten om man skall få ha pärlorna för sig själv - men detta är nog en omöjlighet - folk snackar och uthyraren av sin sängplats vill ha fler gäster.
Av Sierra
13 feb. 2014 16:38
Tyvärr är inte ATM-en ännu i funktion.
Av Froodii
17 feb. 2014 09:31
Ja vi var där för 5-6 år sedan, och visst man förstod att det skulle ha hänt en hel del men inte så mycket. Var ju som att åka till Mallis nästan, fullt med folk och stränderna sunrise/pattaya var smutsiga med tomflaskor och massor av glas. Gick första dagen och plockade nästa en hel hatt med glasbitar på sunrise stranden.
Och i sann mallisanda så har en engelsk resebyrå anordnat temadagar, vi råkade se ett av eventen på sunrise stranden, 15-20 personer som "lekte lekar" med alkohol i centrum. Såg två som spydde mitt på stranden bland barnfamiljerna.
Kommer tyvärr inte rekommendera Lipe till någon annan i forstättningen :(
Av Nixas
19 feb. 2014 19:57
Är det någon som vet om automaten på Lipe har kommit igång?
Av Sierra
20 feb. 2014 10:17
Tyvärr är den ännu inte fungerande :-(
Av Nixas
20 feb. 2014 17:23
Ok vad tråkigt men då vet vi att det blir till att ta med :) Tack för svaret.
24 feb. 2014 12:06
Idag måndag 24 feb 2014 finns pengar laddade i ATM automaten vid 7Eleven på Lipe. :-)
Av Sierra
24 feb. 2014 12:13
Bra att de äntligen fått ordning på den :-)
Av Muggen
16 mars 2014 16:48
Lyckades inte få ut några pengar alls på mina kort (alla mastercard) verkade gå bra med VISA dock. Nån annan som upplevt detta? Behöver tips på alternativ att få ut kontanter.
Av Sierra
16 mars 2014 17:20
Citerat från Muggen:
Lyckades inte få ut några pengar alls på mina kort (alla mastercard) verkade gå bra med VISA dock. Nån annan som upplevt detta? Behöver tips på alternativ att få ut kontanter.
Det går att växla valuta i travelshops och du kan även ta ut THB där på ditt kort (även MasterCard) men det kostar 5 procent extra.