Bangkok - utflykter

Av Uve
9 aug. 2009 16:15
Visningar: 2330
Ska med familjen (2 vuxna o 4 tonåringar) till Thailand över jul. Någon som har bra tips på utflyckter eller saker att se i och runt Bangkok. Vi kommer vara där ca 1 vecka och förutom shopping vill vi gärna göra lite utflykter, hel eller halv dagar. Gärna någon båttur, djur och natur, kulktur, tempel etc.
10 aug. 2009 19:50
Grad palace får ni inte missa, det är sååå mäktigt. Även templet What Po får ni inte missa. När vi var där tog vi en heldag och åkte på guidad tur till Kanchanaburi och tittade på Bron över floden Kwai, klappade tigrar och åt jätte mysig lunch i djungeln. Är det något ni underar över får ni höra av er.

// Veronica
12 aug. 2009 08:45
Hej!

Jag skulle säga Koh San Road eller Patpong market (dock mycket prostitution där) för shoppingmarknader, och självklart en dag inne på MBK!!

En tur på floden är ju ett måste. Har gjort 2 st varrav den ena var riktigt bra!

Grand Palace!! Var dock beredda på att det finns fullt av folk som luras där... Ex de som samarbetar med tuk tuk chaufförer, som kan säga att det är stängt för turister osv, och erbjuder en specialtur med tuk tuk en heldag för kanske 10-20 bath. De försökte med oss men vi gick in o kollade iaf. Men har hört flera som blivit lurade och förlorat hela dagar att åka o se på strunt. Däremot måste ni ju testa tuk tuk.

Middag på taket av hotellet Banyan Tree Hotel, med utsikt över hela staden.

Flodmarknaden, Tigertemplet, Floden Kwai... det finns massor att göra :-)
12 aug. 2009 10:59
Håller med föregående talare, bra förslag! Poängterar igen detta med försöken att luras vid Grand Palace. Dom försökte med oss oxå. Var ettriga som bålgetingar... men vi hade läst på....så vi gick inte på det.

Skulle bara vilja lägga till den fantastiska Chatuchak marknaden som är på helgen och tipsa om en show med inkl buffé middag. Siam Niramit!

Kolla gärna in bilder från dom platser du fått tips om i mitt album: http://www.reseguiden.se/forum/resor/koh-samui-ao-nang-och-bangkok-mars-april-2009-2370

Och Siam Niramits hemsida: http://www.siamniramit.com/

Lycka till med planeringen och trevlig resa!
Av Ronnyk
12 aug. 2009 11:40
Ta en tur till Wat Arun templet (temple of the dawn), helt otroligt hantverk att beskåda. // Ronny
13 aug. 2009 10:44
River kwai är supermysigt! Vi åkte iväg på en tur dit med övernattning, jättebra! Sen tyckte vi även crocodile farm vart värt att se, inte bara krokodiler utan massa olika djur.
Håller med om att grand palace är något man måste se!
Av Stridh
13 aug. 2009 10:44
Garnd Palace är väl värt ett besök! Tänk bara på klädseln- täck axlar och knän och se inte för "slafsiga" ut, om ni ska vara extra artiga ska tjejerna helst ha kjol och vissa shorts är inte att föredra. I annat fall har de iof saronger att låna där men för att underlätta och slippa gå igenom den processen kan man ju tänka sig för. Artigt är bäst i Thailand. Det gäller annars också även om Bangkok är modernt, men ska ni ut på utflykt till tempel eller utanför stan bör man klä sig artigt (täckande).

Chatuchak (JJ market) är underbart! Där finns allt! Mycket second hand och billigt. Se bara till att ni inte tappar bort er.

Khaosan road tycker jag personligen är överskattat. Inte så thai, bara turister(mest backpackers), amerikanska hitlåtar spelas och det är rätt dyrt (jämfört med de lokala marknaderna) och kvälls/nattetid är det mkt fylla,galna tuktuk- förare osv. Men det e iof en upplevelse det med antar jag...

Museum of Siam är ett museum jag skulle rekommendera. Lätt gått. Mycket omväxklande miljöer med mycket lyssnande, tittande och tryckande.

Vill ni åka iväg på en längre tur så finns alltid Ayutthaya, den gamla huvudstaden där det finns en massa gamla tempel från tiden innan Burma invaderade på 1700-talet.

Ha en rolig resa!
Av Stridh
13 aug. 2009 10:44
Grand palace får ni inte missa! Tänk bara på er klädsel- täck axlar och knän, tjejer ska helst ha kjol och se inte för "slafsiga" (vissa shorts kan ibland bli problem tex.). Men har man fel klädsel finns som tur är saronger man får låna istället. Artighet värderas högt när det gäller kläder (Bangkok är modernt men om man ska in i tempel el utanför "turistzonerna" kan det vara en bra sak att tänka på).

Chatuchak (JJ market) är väl värt ett besök! Där finns allt! Man kan gå omkring där i dagar och hitta nya ställen. Varning dock för att gå vilse. Mycket second hand och väldigt billigt. Roligt ställe.

Khaosan road tycker jag personligen är överskattad. Känns inte så thai, bara turister där, amerikanska hitlåtar spelas, dyrt (jämfört med de lokala marknader som finns) och på kvällen/natten- mycket fylla, galna tuktuk-förare osv. Men iof, det är väl en upplevelse i sig....

Museum of Siam tyckte jag var ett bra museum. Lätt att ta sig igenom allt. Omväxlande miljöer med mycket titta, lyssna och trycka.

Vill ni åka lite längre utanför Bangkok inom ett relativt nära område finns alltid Ayutthaya, den gamla huvudstaden i Thailand. Där finns en massa gamla tempel som blivit kvar sen Burma invaderade på 1700-talet.

Ha en rolig resa!
14 aug. 2009 22:05
River Kwai med övernattning på River Kwai Jungle Raft, ett hotell som ligger på flottar i floden. Det finns ingen el och inget varmvatten, men är väldigt mysigt. Ficklampa är bra att ta med! På morgonen får man göra ett besök i byn hos Moonfolket. Där kan man rida på elefanter eller bara titta på byn.
Rose Garden utanför Bangkok där man har byggt upp en Thailändsk by och man får se hur livet i en sådan by är med bl.a. thaiboxning.
14 aug. 2009 23:56
Skippa Thailand...bara massa krims krams o falska leenden.....
Av Pelle77
16 aug. 2009 09:04
Jag gjorde något enormt kul nu på sista resan till Bangkok. Cyklade runt med en svensk guide som bor där!! Turen tog en fm och tog oss runt på Nontaburi sidan av Bangkok, genom folks vardagsrum kändes det som ibland. Jag trodde det skulle bli hemskt varmt men det var ett perfekt sätt att se saker som man aldrig annars skulle ha sett. Man åker inte alls inne i "staden" utan det känns som man kommer ut i mer djungelliknande miljö. Kan varmt rekommendera detta. Har varit i Bkk 8 ggr och det här var en av höjdpunkterna. Kolla in www.bangkokbybike.com tror den utfärden passar bra med tonårsbarn också! Avslutas med en flodtur då man lassar cyklarna på en båt och glider tillbaks längs Chao Phraya floden. Lunch inkluderad i priset.
Citerat från uve:
Ska med familjen (2 vuxna o 4 tonåringar) till Thailand över jul. Någon som har bra tips på utflyckter eller saker att se i och runt Bangkok. Vi kommer vara där ca 1 vecka och förutom shopping vill vi gärna göra lite utflykter, hel eller halv dagar. Gärna någon båttur, djur och natur, kulktur, tempel etc.