Bali tips

23 jan. 2016 06:40
Visningar: 1565
Hej! Vi är tre tjejer som ska till Bali om en månad. Vi har någorlunda koll på vad vi vill se och göra. Vi vill bland annat besöka Ubud, Balangan, Seminiyak, Kuta, Lembongan Island och Giliöarna. Vi är ute både efter äventyr, fina stränder, snorkling, surfinng och lite party.

Vill vill heller inte resa runt bland allt för många boende. Har ni några tips på hur ni brukar göra? Bo på ett ställe och ta dagsturer? Eller ha kvar sitt boende exempelvis i Kuta om man vill stanna över på någon annan ort?

Kom gärna med förslag. Vi ska vara iväg tre veckor och funderar på att avsluta den sista veckan på Gili.

Ha det fint /Evelina
25 jan. 2016 16:01
Från Kuta passar dagsutflykter till Balangan bra, och Seminyak har ni mer eller mindre på gångavstånd från Kuta. Det är även i Kuta som partylivet och shopping finns. Det går även att åka över dagen till Ubud från Kuta (ca 4 mils avstånd), men jag skulle rekommendera era att stanna några nätter i Ubud. Det finns rätt mycket att se och göra där runtomkring och många coola boenden finns även just i Ubud. Ett tips är den privata villan Villa Kalisha (http://www.29grader.se/2015/03/villa-kalisha-fantastiskt.html) . Fantastiskt ställe och väldigt prisvärt. Ligger strax utanför Ubud visserligen, men fantastiskt ställe och chaufför finns att tillgå med villan (precis som att en privat kock ingår!).

Bäst snorkling finner ni på Gili & Lembongan. Det finns även båtturer som inkluderar två stopp så man kan se både Gili och Lembongan. Pris t/r brukar ligga från 450.000Rp och uppåt (280Kr) per person och båt är smidigast att åka från Sanur stranden.
29 jan. 2016 09:59
Tack Christinee för ditt svar :)
Ubud har vi planerat att stanna i under några dagar. Kom inte in på villan men är nyfiken på den. Ingen annan länk som funkar?
8 feb. 2016 14:45
Det var märkligt att den inte fungerade. Du kan gå in på www.29grader.se och där kolla i bloggens högerspalten, under "Bali minnen top 15" finns Villa Kalisha med som en punkt. (alternativt sök på Villa Kalisha i bloggens sökruta). :)
Av Asav
8 feb. 2016 14:55
Jag kom i dag till Sanur ifrån Ubud där jag varit 12 dagar. Ubud är fantastiskt, bodde på Monkey Forest Street som är centralt, ganska rörigt men hotellen som ofta ligger någon gata in är väldigt lugna. Jag bodde på Cendana som har mycket trevlig personal, spa och två pooler (en fin saltvatten infinity pool). Se till att boka en våning upp, är en del insekter, grodor etc. som är bra att inte få in i rummet. Poolen överblickar ett mindre risfät, väldigt avkopplande. Så fort du kommer ut på byn så finns det oändligt många barer, restsuranger.

Jag bokade en egen chaufför för en dsg, kostade ca 450kr, såg norra Bali med kaffeplantage, fantastiska vattenfall i djungeln, m.m. Väl värt pengarna.

Hoppas ni får en bra resa!
Av Fundin
17 feb. 2016 10:13
Kan börja med att tipsa att gå med i lite olika FB-grupper, Svenskar i Bali till exempel.
Om ni vill se er lite mer om så är tips nummer ett att bo lite längre västerut i Canggu, som i sig är väldigt trevligt, och därifrån hyra och åka moped runt på Bali. Ni kommer exempelvis till Ubud på ca 45 min.

Vad gäller gili så rekommenderar jag att du kollar på den här sidan http://www.giliresor.se/

Trevlig resa.