BALI "Hjälp om vaccin info ni som kan."

11 mars 2009 23:10
Visningar: 8219
Hejsan gott folk!

Jag har några fler funderingar angående resan till Bali
Jag och min partner ska till Bali i slutet av augusti.
Vad för typ av vaccin behöver man ta?
Läste att man rekommenderas att ta:

Malaria Profylax
Twinrix (hepatit A&B)
Gula Febern

Men det var endast något som jag såg på internet.
Finns det någon som kan ge mig några bra råd?
Och vad kommer kostnaden ligga på ungefär för
alla vaccin och tabletter?

mvh//VoltarenV
Av Skorpis
11 mars 2009 23:18
Jag tog min andra dos med hep B vaccin idag - den kostade ca 300 SEK - sammanlagt så skall man ta tre doser för skydd i många år framöver.

Jag tog hep B endast eftersom jag redan har hep A, har du inte ngt tidigare och kommer att resa mer i framtiden så skulle jag rekommendera att ni tar hepa och b direkt - alltså twinrix, första dosen måste tas senast 1 månaden innan ni åker, men det är nog säkrast att kolla upp detta.

Brukar ni resa mkt skulle jag även ta gula febern, i vissa länder blir man inte insläppt alt de ger en spruta på plats...

Gillar du att gulla med djur så rekommenderas även rabies...

när det gäller malaria, kolla med vaccinationskliniken,,,
finns även vacciner mot meningit som ibland kan vaccineras om man skall bo tätt i hop med andra...

trevlig resa!
Av Andis
13 mars 2009 13:05
Hej! Om de skall åka till Bali missa inte Ubud, en härlig ort. Massage på Verona spa, Monkey Forrest road, är helt fantastiskt.Två timmar Javanese Lulur för 135 Rp är en upplevelse. Vivi
13 mars 2009 19:20
Jag har faktiskt varit där 5 gånger och hade inga vaccineringar och blev aldrig sjuk. Men nu har jag tagit Twinrix och det tror jag du också bör göra, allt annat kan du skippa.
Av Zappe50
14 mars 2009 13:28
Citerat från skorpis:
Brukar ni resa mkt skulle jag även ta gula febern, i vissa länder blir man inte insläppt alt de ger en spruta på plats...
Det här låter mycket konstigt ! När det gäller "gula febern" så tar det tid att utveckla antikroppar mot denna sjukdom. Det tar upp till 10 dagar !
Så hur man kan tillåtas att få vaccinet vid inresan är för mig en gåta !

Har någon faktiskt råkat ut för detta ?

Ha det.
Urmas
14 mars 2009 13:49
Citerat från zappe50:
Citerat från skorpis:
Brukar ni resa mkt skulle jag även ta gula febern, i vissa länder blir man inte insläppt alt de ger en spruta på plats...
Det här låter mycket konstigt ! När det gäller "gula febern" så tar det tid att utveckla antikroppar mot denna sjukdom. Det tar upp till 10 dagar !
Så hur man kan tillåtas att få vaccinet vid inresan är för mig en gåta !

Har någon faktiskt råkat ut för detta ?

Ha det.
Urmas
Jag eller rättare sagt en del av mina medpassagerare (jag hade vaccinerat mig mot gula feber) blev tvångs vaccinerade när de åkte över gränsen från Mongoliet till Kina. Detta var dock 1988 så det kan ju ha ändrat sig sedan dess. :)
14 mars 2009 15:11
Tänkte tipsa om vaccination.nu men Kusaffe hann före =)