Bali eller Filippinerna?!

1 sep. 2015 23:53
Visningar: 1311
Hej! :)
Jag och min pojkvän vill åka iväg över nyår men kan inte bestämma oss för om det blir Bali eller Filippinerna.. Vill kunna göra lite äventyrsgrejer, kanske kunna festa lite nån gång och annars bara ta det lugnt.

Någon som vill berätta om resmålen? För-/nackdelar med de olika platserna? Något man absolut inte får missa?

Alla tips vill vi ha så vi kan bestämma oss! :)
2 sep. 2015 07:36
Jag kan verkligen rekommendera Bali. Jag var där i en månad med en vän och det fanns alltid någonting att hitta på samtidigt som man bara kunde koppla av också beroende på vart man var.

Vi började i Canggu där vi surfade i en vecka. Jättemysigt område som också är väldigt lugnt och har bra restauranger med bra priser!
Sedan var vi också i Ubud, där de fantastiska risterasserna finns och monkeyforest. De har även helgmarknad där och att bara gå runt i den lilla byn är väldigt mysigt. Ni kan även göra många utflykter utifrån Ubud om ni går till en "resebyrå", vi åkte tillexempel på river rafting och besteg en vulkan, mount Batur. Vi cyklade även downhill cycling genom olika byar i 2,5 timme mellan massor av byar och risfält.
Vi var även i Kuta några dagar där man kan festa och shoppa, men håll hårt i väskorna!
Giliöarna är också något som ni inte får missa om ni är ute efter sol, bad och avkoppling. Bo på gili t och åk på båtutflykt till gili meno och gili air. Där finns även en food market som öppnar vid sju på kvällarna och har den bästa maten jag någonsin smakat! Fantastisk dykning och där kan du också prova på att yoga!

Det är väldigt enkelt att ta sig fram på Bali, åk med bluebird taxi så får ni rätt priser och våga pruta, för ni kan oftast få det hälften så billigt än vad de egentligen vill ha.

Jag har nästan ingenting negativt att säga om Indonesien mer än att de var lite luriga i Kuta då vi blev väskryckta. Men en sån händelse kan hända vart som helst.

Vi hoppade över Filippinerna och stannade längre i Indonesien just för att det fanns mer att göra och var väldigt krångligt att åka till Filippinerna. Men det är säkert superfint där också! :)

Mvh Linnea Svensson
Av Ell2014
2 sep. 2015 07:55
Åk till Filippinerna! Vackrare öliv har jag aldrig skådat.
Börja 1 natt i Manila. Åk därefter till Palawan, el nido. Vackert, mysigt och underbart folk.
Sedan kan ni åka vidare till Bohol för lite mer "äventyr". Skippa Boracay, det var ingen höjdare.