Äventyrs- eller volontärresa i sommar

Av Moncei
16 jan. 2016 17:34
Visningar: 87
Hej!

Det är så att jag är sugen på att göra något annorlunda i sommar. Jag vill inte ha den här typiska solsemestern som man ofta brukar ha över sommaren utan vill åka till ett lite annorlunda land och vandra eller göra något annorlunda som innebär lite fysisk aktivitet. Jag älskar att utmana mig själv, upptäcka nya platser och vara ute i naturen. År sportintresserad och tränar en del. Har bara inte spikat vad, var och hur länge än. Kommer kunna resa under sommaren. Så dela gärna med er av era planer över sommaren om de passar in på beskrivningen. Ju galnare desto bättre nästan :)

En tanke jag fick för ett tag sedan var att det hade varit kul att upptäcka ett land via cykel. Så typ flyga någonstans och cykla under 1-2 månaders tid och se hur långt man kommer. Sova i tält eller vandrarhem och hitta på en massa kul på vägen med. Tycker du att detta låter roligt så kan vi gärna spinna vidare på den tanken, annars är jag öppen för andra förslag :)

Hade även kunnat tänka mig att åka någonstans och volontärarbeta, gärna med djur
17 jan. 2016 21:38
Hej! Åker till Quito i Ecuador nu i mars och ska dra runt i sydamerika i minst ett år. Har hört om ett ställe i Bolivia där man kan volontära med djur som folk har tagit till fånga och försökt ha hemma, som det här centret tar hand om. Så uppgifter kan vara allt från att gå med en puma i koppel, ta hand om skadade djur och hjälpa till med mat och bygga osv. Jag kommer mest troligt vara där ett tag på den svenska sommaren. Inti wara yassi heter stället.
Av Moncei
17 jan. 2016 23:51
Det lät mycket intressant! Verkligen något jag skulle kunna tänka mig göra. Vet du hur mycket det kostar och om det finns möjlighet till boende där? Ungefär vilken/vilka månader du planerar vara där? :)
18 jan. 2016 09:35
Det kostar runt 5000 svenska kronor för 30 dagar. Enkelt boende i delade rum inkluderat och även alla mål mat i veckan utom middag fredag då dom åker in till stan/byn och äter. Är inte säker på när jag kommer vara där, men antagligen runt maj-juli någon gång. Du kan lägga till mig på FB om du vill, så kan vi höras när jag vet mer, men jag tycker absolut att du ska åka dit :) Kristoffer Elmelid
19 jan. 2016 12:20
Hallå! Jag ska mest troligt ner till Afrika (Zimbabwe) i augusti och volontärarbeta i 1,5 månad med djur. Även tänkt kombinera detta med att bestiga Kilimanjaro och besöka Viktoriafallen. Är detta något som lockar, hör gärna av dig! :)
Av Fannypj
19 jan. 2016 15:42
Hej! Är just nu lite inne på att resa till Ecuador och börja med en volontärresa till ett djurcenter men vill nog stanna lite längre väl på plats men har inga planer. Vad har du planerat att göra där och hur mycket har du bokat redan? :)
Citerat från Kelmelid:
Hej! Åker till Quito i Ecuador nu i mars och ska dra runt i sydamerika i minst ett år. Har hört om ett ställe i Bolivia där man kan volontära med djur som folk har tagit till fånga och försökt ha hemma, som det här centret tar hand om. Så uppgifter kan vara allt från att gå med en puma i koppel, ta hand om skadade djur och hjälpa till med mat och bygga osv. Jag kommer mest troligt vara där ett tag på den svenska sommaren. Inti wara yassi heter stället.
Av Moncei
19 jan. 2016 21:59
Julia: Vad roligt det låter! Men du åker i början av augusti då antar jag? Jag pluggar så måste som senast vara tillbaka i Sverige igen i mitten av augusti, hade helst rest under juni/juli då jag gärna vill stanna en längre tid (typ en månad). Men hade ju alltid kunnat åka i juli och stanna till augusti. Vet du hur mycket det kostar att volontära där? :)
19 jan. 2016 22:02
Www.volontarresor.se sen är det Chipangali animal rescue :) tyvärr ganska dyrt, men tror helt klart att det är värt det. Planen är just nu att åka den 1:a Augusti, eventuellt slutet av juli.
Hade varit kul att veta någon som är på plats 😁
20 jan. 2016 11:52
Citerat från Fannypj:
Hej! Är just nu lite inne på att resa till Ecuador och börja med en volontärresa till ett djurcenter men vill nog stanna lite längre väl på plats men har inga planer. Vad har du planerat att göra där och hur mycket har du bokat redan? :)
Ska köra en spanskakurs och bo hos en lokalfamilj i två veckor i Quito, efter det har jag inte bokat något, funderar på att dra till kusten och surfa. Men det bestämmer jag på plats. När tänkte du åka?
16 feb. 2016 23:27
Hejsan!

Är precis som dig sugen på att hitta på något utöver det vanliga i sommar och bege mig ut på äventyr. Blev extra intresserad när du nämde tanken om att cykla och tälta/bo på vandrahem, eftersom det är något som jag själv länge gått och tänkt på och kännt mig frestad att göra. Tyvärr har nog ingen av mina vänner samma lockelse så den drömmen har dessvärre bara stannat vid att vara en dröm, eller möjligtvis en vision, eftersom jag har svårt att ta tag i det på allvar själv.

Har haft idéer om att utgå från Sverige och cykla söderut ner till kontinenten när sommaren går i blom och ta sig runt där alternativt kombinerat med tågluffande. Backpackade i Asien och Australien i höstas så känner att jag gärna skulle vilja resa mer miljövänligt och undvika för många långa flygsträckor. Dessutom hade det varit gött att passa på att utnyttja den årstid när det trots allt är som finast på vår egen kontinent. Men jag är absolut öppen för andra värdsdelar och andra färdsätt om Europa inte tilltalar dig.

Jag älskar att resa och upptäcka nya platser, att uppleva andra kulturer, god mat, vacker natur och bara känna att man lever till fullo. Tycker också mycket om att träna och utmana mig själv.

Hör jättegärna av dig med funderingar och idéer om det känns intressant! 😊
Av Moncei
17 feb. 2016 08:00
Simonista: Åh men vad roligt att det finns någon mer som hade velat göra något liknande! Just tanken på att starta i Sverige och bara cykla och se vart man hamnar är så sjukt lockande. Det är ju så fint i södra europa på sommaren så absolut tilltalar det mig, skulle även kunna tänka mig tågluffa eller båtluffa lite på vägen!

När hade du tänkt resa i så fall och hur länge hade du velat vara borta? :)
17 feb. 2016 09:19
Jag är ganska flexibel av mig, kan från och med slutet av maj och framåt. Skulle kunna tänka mig att cykla alltifrån ett antal veckor till kanske nästan två månader :)
Av Moncei
18 feb. 2016 14:24
Okej vad roligt! Jag planerar nog åka någonstans i början av juli/slutet av juli och hade tänkt några veckor/en månad. Men lägg till mig på fb (Monika Kalecinska) så kan vi prata lite mer där :)
5 juli 2016 12:09
Jag har redan åkt på en kombinerad volontär och äventyrsresa men funderar på att åka igen på en äventyrsresa. Jag träffade Eric på ett inför-möte för volontärer, han åkte på en resa till Fiji som sportcoach, kanske något för dig. De som arrangerade resan var http://www.indigotravel.se