Asien på 3 veckor. Restips!

Av Lillali
26 dec. 2017 23:32
Visningar: 1342
Hej!
Jag börjar nu planera för nästa års jul- och nyårs resa. Det är jag och min 17 åriga dotter som ska åka. 3 veckor i december 2018, ca 20/12 - 5/1.
Vi vill ha sol, bad, underbara stränder, shopping och saker att göra!
Kan inte bestämma mig för vilka länder eller hur många. Thailand,Malaysia, Vietnam, Kambodja, Singapore...
Tänkte först Vietnam med Phu Quoc och sedan avsluta med thailandsöar och hem från Bangkok.
Eller ska vi satsa på att åka till Singapore och Malaysia???
Någon som har restips?
27 dec. 2017 06:45
Jag har varit i alla dessa länder så kanske kan jag komma med något värdefullt tips. Du får gärna ställa frågor så svarar jag utifrån mina erfarenheter!

Är man bara borta 3 veckor rekomenderar jag inte att besöka mer än max 2 länder. Jag personligen föredrar att lägga 3 veckor/land för att slippa slösa bort en massa tid på resdagar.

Jag slår ett slag för Kambodja och Thailand. Här kommer några förslag på destinationer:

Kambodja

Sol och bad:
Koh Rong & Koh Rong Samloem.
2 paradisöar med snövita stränder.
Här gör man inget annat än njuter av lugnet och känslan av att tiden står stilla. Underbart att bara flyta runt i det kristallklara vattnet. De flesta boendena här har väldigt enkel standard. Förvänta dig bungallows utan A/C. Du tar dig hit från hamnen i Sihanoukville. 5 dagar är lagom att spendera här.

Sevärdheter/Shopping:
Siem Reap - Tempelområdet Angkor.
3 dagar räcker.

Fördjupa er lite i Kambodjas mörka historia:
Phnom Phen - Killing Fields

Thailand

Sol och bad:
Koh Chang
Ligger ganska nära gränsen till Kambodja. En grön och bergig djungelö med sköna badstränder.

Jag har bott vid Kai Bae beach och Coconut beach. Föredrog stranden vid Coconut beach.
Lonely beach är det lite livligare backpackertillhållet. Självklart kan man hyra moppe eller ta taxi mellan stränderna.

Jag blev magsjuk när jag var i Bangkok för någon månad sedan så han inte med någon Sightseeing, men ska dit igen om några dagar.
Hade tänkt ta en drink i någon skybar och besöka lite tempel där.
27 dec. 2017 06:53
Glömde tillägga att jag är i Vietnam just nu och var på Phu Quoc för några dagar sedan.
Vietnam är ett land som jag hittills inte varit särskilt impad av.
Skitiga stränder, dålig mat och nästan ingen talar förstålig engelska.
Kanske är det bara jag som är lite väl kritisk eller haft otur hittills :P If you never go, you never know!
Av Lillali
27 dec. 2017 10:38
Tusen tack @pernillaabroad! Jag suger åt mig alla tips!
Kambodja låter fantastiskt i mina öron. Dock är dottern inte lika överförtjust tror jag...
Och jag hoppar Vietnam. Dessa två ställen kanske nästa resa...hon får vänja sig lite först kanske :)
Just nu funderar jag på Bangkok - Koh Lipe el likn - ö i Malaysia - Kula Lumpur -Singapore.
Vad tror du?
27 dec. 2017 12:31
Koh Lipe låter som ett bra val :) Riktigt mysig ö med en härlig atmosfär. Rekomenderar!

Misstänker att det regnar mycket i Malaysia under december så jag hade nog skippat Malaysia och kört rutten

Singapore-Langkawi-båt från Langkawi till Lipe-Trang-X-Bangkok

X = kanske någon ö vid Krabi, Phuket eller Koh Samui?

Jag personligen hade nog nöjt mig med att besöka 2 storstäder och köra all in på sol och bad resterande tid! Jag blir rätt trött i huvudet av att vistas för många dagar i storstäder med mycket människor och galen trafik!
Hur som helst så är vi människor olika och det viktigaste är ju att resan skräddarsys efter era önskemål :)
Av Lillali
27 dec. 2017 13:12
Tackar :)
Så får det bli, i omvänd ordning! Tänker lyxa till det med Marina Bay Sands som avslutning på resan!
Som jag förstår det så bokar de flesta allt, både boende och transport, hemifrån. Det är det bästa eller....? Jag var i Thailand senast 1990 och då var det lite annorlunda ;)) Och en knasig fråga...drar folk omkring på resväskor eller kör man på ryggsäckar..?
Langkawi? Någon idé att stanna eller är det bara en mellanlandning?
Av Lillali
27 dec. 2017 13:13
Sparar förresten dina Kambodjatips för längre fram :)
27 dec. 2017 14:26
Citerat från Lillali:
Tackar :)
Så får det bli, i omvänd ordning! Tänker lyxa till det med Marina Bay Sands som avslutning på resan!
Som jag förstår det så bokar de flesta allt, både boende och transport, hemifrån. Det är det bästa eller....? Jag var i Thailand senast 1990 och då var det lite annorlunda ;)) Och en knasig fråga...drar folk omkring på resväskor eller kör man på ryggsäckar..?
Langkawi? Någon idé att stanna eller är det bara en mellanlandning?
Vilket härligt avslut på resan! Lite avundsjuk blir man ju som snål backpacker ;)

Man kan boka i förväg, men allt går att lösa på plats utan problem. Vissa hotell brukar kunna hjälpa till med buss och båtbokningar, men det brukar finnas researrangörer lite här och var. Kolla de olika alternativen på plats då priserna kan skilja.
Jag bokar nästan aldrig något i förväg då jag vill känna mig mer fri. Nuförtiden går allt att fixa via nätet och nästan alla hotell och restauranger har wifi!

Vill man ha bra och prisvärda hotell kan det vara bra att boka i förväg eftersom december är en populär månad, annars kan man alltid boka via booking, triviago, eller hotels under resans gång.

Jag har alltid kört på ryggsäck i Asien. Tycker det är smidigast när man reser runt mycket och speciellt på öar där det inte finns möjlighet att dra en resväska. Tror det är ungefär 50/50 vad folk har för väskor, men ute på öarna har majoriteten ryggsäckar.

Risken att det regnar flera dagar i sträck på Langkawi är som sagt väldigt stor så det är nog säkrast att bara ha som mellanlandning.
Av Lillali
28 dec. 2017 09:14
Ja lite dyrt men det är ett år kvar att spara pengar på :)
Känns som en evighet dit bara!
Är du fortfarande inte så förtjust i Vietnam?
28 dec. 2017 10:41
Vi har bara varit på phu quoc, mui né (phan thiet) och ho chi min city, men vi känner inte för att slösa mer tid i vietnam. Maten är mycket bättre här i turisthålan Mui Ne, men stränderna går knappast att jämföra med thailands.
Hade gärna åkt till Ha long-bay i norr dock, men kanske tar det en annan gång.
Kan hända att man blir lite mättad när man varit ute på vift närmare 3 månader!
Vi styr tillbaka till thailand, koh samui och öarna där omkring för att sedan åka till vårat sista stopp: filippinerna!
28 dec. 2017 16:06
Som någon av tidigare skrivarna skrev, max 2 länder. Jag hade skippat Vietnam, det imponerade inte alls på mig heller. Hade jag gjort om det hade jag lagt mer krut på Cambodja och ett land till.
Av Lillali
2 jan. 2018 10:21
Tack! Ja Vietnam hoppar vi. Det får bli Thailand och Singapore denna gång :)
4 jan. 2018 11:39
Har ni kollat in Bali? Här finns fantastisk mat och stränder om ni tar er ut på öarna såsom Lombok eller Lembongan.