Adams Peak/Sri Pada

27 feb. 2015 08:00
Visningar: 2525
Hej!
Jag och min sambo är påväg till Sri Lanka om ett par dagar. Tanken är att vi ska avverka Adams peak när vi är där.
Är det någon här som gjort det? I så fall skulle jag jättegärna vilja ha lite info :)

Är det nåt särskilt man ska tänka på?
Vad är det för väder? Kallt? Varmt? Blött? Regningt?
Vad bör man ha för skor? Löparskor? Trekkingkängor?

Är det nåt mer man bör veta så bomba mig gärna med info!

Mvh Emelie
Av Gevalia
27 feb. 2015 08:19
Hej! Du har själv svarat på dina frågor.
Allt det du räknat upp kan stämma. Tunn regnjacka utanpå en tunn fleecejacka o t shirt är ett bra val. Skor: de som du känner dig mest bekväm i.
Det är 5500 trappsteg upp.
Stegen är väldigt varierande i höjd och bredd så det är inte enkelt att ta sig och upp och framför allt inte ner (säger jag som stannade nedanför). Men min 60+ gubbe fixade det! I ett par ingådda Nikeskor och med knäskydden på.
Det finns både vätska och tilltugg att köpa på vägen, men en vattenflaska och något litet att smaska på är inte fel. Små valörer för att köpa något samt ev en slant till munkarna.
Huvudbonad och myggmedel hade jag packat ner och SKAVSÅRSPLÅSTER.
31 maj 2015 15:06
Hej

Hur vad Adams Peak?
Väder, kläder, skor?
Mycket folk? Hur långt tid tog det?
Skriv gärna en liten rad och berätta, vi tänkte göra den i feb nästa år!
31 maj 2015 18:24
Helt fantastiskt! Vi gick natten mellan fredag och lördag. Nackdelen är att alla lankeser passar på att gå då för det är helg och många är lediga. Fördelen, att det är en upplevelse i sig, mycket folk, sång och glada miner hela vägen upp.
Då det var kö de sista 600m till toppen tog det 5,5h upp. Hade det varit fritt fram och ingen kö så hade det tagit va 2,5h till toppen (vi höll bra tempo). 8h sammanlagt upp och ner och då var vi sammanlagt 1h på toppen. Ta med varma kläder (mössa, halsduk, tjocktröja eller jacka) för ju närmre toppen ni kommer desto kallare och blåsigare blir det, särskilt när man varit lite varm i början :)
Gympaskor, långbyxor, hoodie och en tunn mössa mot blåsten klarade vi oss på.
Hoppa inte över Adams peak. Det var en väldigt häftig upplevelse!
31 maj 2015 20:01
Åh tack, underbart att höra!

Nej vi tänker absolut inte hoppa över Adams Peak, det verkar som att många tycker att det var höjdpunkten på deras Sri Lanka-resa!

Dagarna efter då? Hur mådde benen/knäna då?

Vi har haft problem med att få ihop vår "itinerary" pga att vi reser över Sri Lankas självständighetsdag, så det slutade med att vi bestämt oss för at börja med Adams Peak.
Orosmomentet är att vi inte ska fixa att vandra i Ella och Horton Plains dagarna efter sen...?

En kollega föreslog vandringsstavar för att skydda knäna på nervägen, så det kommer vi nog att plocka med oss.
1 juni 2015 12:39
Jag vet ärligt talat inte om stavar hjälper. Det är "stöten" i landningen om man promenerar ner som är jobbig för vaderna. Vi joggade lite lätt ner. Det blev inte lika jobbigt då :)

Horton plains gjorde vi dagen efter Adams peak. Visst var benen trötta men med lite pannben så var det inga problem.

Vilka stopp har ni tänkt er? Hur länge är ni på plats?
1 juni 2015 13:02
Vi åker de två först veckorna i februari.
Tror aldrig att jag har haft så stora problem faktiskt med att få ihop programmet som på just denna resa, men den plan som ligger nu är:

Anländer 2 på natten, tar första natten på hotell vid flygplatsen
sen direkt till Adams peak
5 övernattningar i Hill Country, Ella, Haputale med vandringar
Safari i Uda Walawe, 1 övernattning där
Safari i Yala, 1 övernattning
2 nätter Tangalle
2 nätter Mirissa inkl valsafari
1 natt Galle

Tanken var att stavarna skulle ta stöten i stället för knät om man sätter i dem först...
Vi kan ju testa lite hemma innan och se om det verkar funka eller ej.
Jogga kan vi testa också, eller gå baklänges, var det nån som skrev någonstans.
Ner kommer man ju alltid på ett eller annat sätt!
1 juni 2015 16:04
OM ni får chansen så åk tåg mellan nuwara eliya och Ella. Det är fantastiska vyer och man passerar många söta byar på vägen. Är en resa på ca 2,5h.
Av My53
1 juni 2015 21:35
jag hänger på här för jag undrar dels om du vet var det är bäst snorkling och dels om hur det funkar med tåget. kan man köpa på plats eller bokade ni i förväg? jag har fått lite olika budskap om hur ta sig runt. Många säger att det bästa är med taxi andra att bussar o tåg funkar bra. Hur gjorde ni? MVH My
1 juni 2015 22:31
Eftersom vi kombinerade vår resa med ett par dagar på Maldiverna så varken dök eller snorklade vi på Sri Lanka. Vi var i Mirissa, Tangalle, Hikkaduwa och Negombo och inga vatten vi såg var direkt snorkelvänliga då det var ganska rejäla vågor på alla ställen. Mer passande surfing skulle jag gissa på :)
Vi bokade allt på plats. Tågbiljetterna köpte vi på Nuwara Eliyas tågstation. Det kostade cirkus 20:- för två, minns ej exakt. Förutom det tog vi oss runt med taxi. Rekommendationerna är väl att hyra en bil+chaufför i en vecka för en fast kostnad men eftersom vi inte planerat vår rutt till 100% när vi kom dit tog vi en ny chaufför när vi ville förflytta oss. Mycket smidigt :)
Kan varmt rekommendera att kombinera ett fartfyllt sri lanka med några väldigt lugna dagar på maldiverna. Ett perfekt avslut innan hemfärd !
2 juni 2015 07:28
Perfekt med resedagboken!
Har haft lit svårt att hitta bra info, men nu börjar det lossna... :-)

Var bodde ni innan Yala, hur arrangerade ni safarin?
2 juni 2015 07:48
Vi bodde i Kataragama. Jättefint hotell och ca 1h med safarijeep till Yala. Personalen på hotellet ordnade med safarin så vi blev hämtade på plats. Kataragama i sig var väl inte supermysigt i sig men fint hotell, sköna sängar och stor fin pool. Sen finns det givetvis hotell närmre också men detta var bra för oss :)
Av My53
2 juni 2015 19:31
Tack för info. Kul att läsa resedagboken. Och att ni åkte till Maldiverna efteråt. Får jag fråga hur länge ni var där, om ni bokade boende hemifrån och om det blev dyrt. Jag har ju drömt om att få vara några dagar på Maldiverna för snorklingens skull men tyckte att det kanske skulle bli för stressigt när vi bara har 17 dar på oss men nu när jag läser hur mkt ni hann med på en vecka så kanske jag ska tänka om. Tacksam för svar. My
2 juni 2015 19:50
Boende på Maldiverna bokade vi hemifrån. Vi bodde på ön gulhi och boendet hette "gulhi Beach villa" och var ett enkelt boende och på ön bodde även mycket lokalbefolkning så man fick inte gå för bart klädd men där fanns en separat fin strand där man kunde sola i bikini (muslimskt). Finns heller ingen alkohol så måste man tvunget ha det så bör man välja ett annat land:) vi betalade 2700:- för 4 nätter. Och färjan lokalbefolkningen använde åkte vi med ut till ön, 3usd per person:) Ön är belägen ca 1h med färjan från huvudön Malé. Där var vi i sammanlagt 4 dagar. Vi reser ganska effektivt jag och min sambo så bara man vill så hinner man mycket! Vi tyckte det var en perfekt kombination. Full fart på Sri lanka och lugn och ro på Maldiverna :)
Av My53
2 juni 2015 20:45
Tack! Tycker du att snorklingen var fin där? Och vad gjorde ni i Male? Hur kom det sig att ni valde just den ön? Kunde man åka med båt till ngt närliggande snorklingsstället? Många frågor men jag blev så glad när du skrev om priset, det är ju helt ok.
2 juni 2015 21:24
På gulhi? Ja jättefin. Vi landade på Malé och väntade på färjan. Också ganska liten ö och lite halvjobbigt att konka runt på väskorna så vi satt på ett fik till klockan 15 då färjan gick.
Snorklingen var superfin 100m ut vid revkanten. Mycket fisk, sköldpaddor, en rocka, några såg revhaj m.m. Närliggande snorklingsställe eller andra utflykter kan man åka på! Det är Tina som drev vårt guest house jätteduktig på att fixa och dona med. Vi var ute och dök en dag och det ordnade hon med så en motorbåt hämtade oss då det inte fanns dykcenter på ön (den ÄR liten =) ).
6 apr. 2016 07:37
Nu har jag läst ditt inlägg. En exakt beskrivning av hur vi kände det. SÅ jobbigt både uppför och nerför men 100% värt det och kicken det gav av att kämpa sig uppför och nerför tillsammans med mestadels lankeser. Stämningen, klimatet, allt. Fantastiskt! OCH, man kan inte fuska sig till toppen. Det är det bästa! Den som lämnar Sri lanka utan att ha inspekterat Adams Peak har missat något stort!
7 apr. 2016 12:40
Citerat från Emaquassdorf:
Nu har jag läst ditt inlägg. En exakt beskrivning av hur vi kände det. SÅ jobbigt både uppför och nerför men 100% värt det och kicken det gav av att kämpa sig uppför och nerför tillsammans med mestadels lankeser. Stämningen, klimatet, allt. Fantastiskt! OCH, man kan inte fuska sig till toppen. Det är det bästa! Den som lämnar Sri lanka utan att ha inspekterat Adams Peak har missat något stort!
Kul att du håller med! :-)
Ja man ska absolut göra Adams Peak om man är på Sri Lanka (och är i någorlunda form).