70 dagar i Thailand visum?

2 sep. 2017 15:00 (redigerad)
Visningar: 451
Hej! :)

Behöver tips och råd från er kunniga!

Jag ska resa till Thailand i November och vara borta ca 70 dagar. Min fråga är hur jag ska göra med visum? måste jag fixa det? har bokade biljetter dit och hem. Tror att man får vara i thailand 30 dagar utan visum? men kan ja förlänga på plats? Får ja komma in i landet med en hemresebiljett 2 månader fram i tiden utan att ha ordat visum? Många frågor och jag har inget svar på dessa.

Finns de någon som vet? :)
Av Hille2
3 sep. 2017 10:03
Det enklaste är väl att skaffa ett visum. Men ett alternativ är ju att åka ut ur Thailand till något grannland och tillbringa 10 dagar där. Då får du 30 nya dagar när du kommer tillbaks.
3 sep. 2017 22:31
Hej! Tack för svar! Men kommer ja in i landet om ja inte har visum?
Av Hille2
4 sep. 2017 09:19
Åker du utan visum så bokar du en biljett ut ur Thailand i förväg som du kan visa upp. Det kan vara med vilket transportmedel som helst, huvudsaken att du inte stannar längre än 30 dagar innan du reser ut (både ankomstdatumet och avresedatumet räknas in i de 30 dagarna).
Vill du istället skaffa ett visum och vara i Thailand under hela resan så måste du ju ordna det innan du reser från Sverige.
11 sep. 2017 22:43
Tjena!

Läs den andra rödmarkerade punkten: http://www.thaiembassy.se/en/visa/general-information

Detta borde betyda att du kan resa in dag 1 med en biljett ut dag 60. Det du måste göra är att innan dag 30 förlänga ditt visum på plats med ytterligare 30 dagar. Eller tänker jag fel?

Åker själv dit i oktober och hade tänkt göra detta. Punkt fyra på samma sida säger också att du via landvägen komma in i Thailand och få 30 dagar (två gånger per kalenderår). Men vart kommer 10-dagars regeln för visa-runs i från?

Mvh Anton
Av Hille2
13 sep. 2017 18:52
Citerat från Noreturn:
Tjena!

Läs den andra rödmarkerade punkten: http://www.thaiembassy.se/en/visa/general-information

Detta borde betyda att du kan resa in dag 1 med en biljett ut dag 60. Det du måste göra är att innan dag 30 förlänga ditt visum på plats med ytterligare 30 dagar. Eller tänker jag fel?

Åker själv dit i oktober och hade tänkt göra detta. Punkt fyra på samma sida säger också att du via landvägen komma in i Thailand och få 30 dagar (två gånger per kalenderår). Men vart kommer 10-dagars regeln för visa-runs i från?

Mvh Anton
Hon ska vara borta i 70 dagar, inte i 60. Det var därför jag föreslog en tripp till något annat land under 10 dagar.
27 sep. 2017 01:42
Thailand är fett jobbigt nu, blir det overstay så är det kört så är det bara ;) Skippa visum, kör 30 dagar och åka till annat land sen tillbaka.