6 fantastiska dykdestinationer

Av Legusta
28 dec. 2007 14:35
Visningar: 1103
1 Sydostasien
Känt för sitt myller av smått och djurvaritionen är stor. Här finns dykning och snorkling som passar alla. Viktigast är att passa in resan efter regn- och torrperioder då detta ofta är avgörande för hur lätt det är att nå vissa dykplatser.
* Bali, Indonesien
* Sulawesi, Indonesien
* Phuket / Krabi, Thailand
* Similianöarna, Thailand
* Cebu / Bohol, Filippinerna
* Apo Reef, Fillipinerna

2 Röda Havet
Ett riktigt mecka för dykande svenskar. Haj, sköldpaddor, delfiner, vrak och rev tropisk dykning året runt, och bara 5 timmars flygtid ifrån Sverige.
* Elphinesote
* Brothers
* Sharm el Sheik

3 Indiska Oceanen
Mest kända resmålet här är Maldiverna med stora fiskstim, haj och mantor.
* Maldiverna

4 Medelhavet
Bra sikt men tyvärr inte så mycket djurliv som i tropiska vatten.
* Xenobia-vraket, Cypern
* Kroatien

5 Kanada
Klart grönt kallt vatten med ett rikt djurliv. Tidvattnet gör att dykningen måste planeras i detalj.
* Vancouver Island

6 Uppstickare i Norden
Djurliv på västkusten, höga berg och djupa dalar med kristallklart kallt vatten i Norge.
* Västkusten, bohusländska kusten
* Kabelvåg (Lofoten), Norge

Mer tips och härlig läsning får du i denna nysläppta som jag köpt "Dykarens Världsatlas - en illusterad guide till de bästa dykplatserna." av Jack Jackson. Kostar 249:- hos Bokia
Av Veiken
28 dec. 2007 18:35
Låter underbart,men såna som jag, som är för fega för att dyka men älskar att snorkla, vill också ha tips på ställen där vi ser som bäst och mest!
Har snorklat i Röda Havet, utanför Venezelas kust, utanför Bali och på olika ställen i Thailand och är såld på det!
Av Annans
28 dec. 2007 19:33
Jag tycker som du Veikken, jag snorklar gärna men törs inte dyka.
Som tips för snorkling säger jag bara Zanzibar. Kristallklart vatten, intressant marint liv.
Av Legusta
29 dec. 2007 12:32
Jag snorklar gärna också....
Och jag kan skriva fler tips om det ...

Östra Sabah på Borneo har många fina platser som varit orörda ifrån dynamitfiske i 10 år. Området är marint reservat sedan 2000.

* Palau Sangalaki är känd för sina djävulsrockor, tioarmade bläckfiskar, barrakudor, örnrockor, stingrockor, leopardabbore, blåsfiskar, frökenfiskar och sköldpaddor mm. Det är en grund lagun med mycket korallrev. Reven sluttar svagt vilket gör att många fina platser har maxdjup på 20 m.
Av Legusta
29 dec. 2007 12:38
Norra Sulawesi har en befolkning och geografi som saknar motstycke i andra delar av arkipelagen. Dess marina miljö är internattionellt erkänd som en av de rikaste i hela världen.
Av Veiken
29 dec. 2007 13:04
Vad tror ni om snorkling i Costa Rica? Stillahavskustsidan. Ska jag packa snorklingsgrejorna?
29 dec. 2007 13:25
Hej lequsta !

Vad jag förstår så har du varit runt och dykt en del så med dina förslag blir dom ett utmärkt redskap för många försök att få med några hotell och guider med så tror jag nog att fler blir riktigt tacksamma . Själv har jag dykt en del runt jorden men mest i jobbet så man glömmer den underbara delen när man är upptagen (kul dykskämt nåja). Mina kamrater tjatar jämt var ska jag åka var är det häftig dykning ?
Jag brukar säga kolla reseguiden efter föslag . Själv när man ligger dag ut och dag in på en pärlodling på stora barriär revet eller utanför cozumel i mexico så tar jobbet överhand . Nu efter jag har slutat jobba med det här så måste jag tillbaka för att förstå vad man missat .
Så tack för förslagen både från mig och mina kamraters skull .

mvh peter
Av Bitra
29 dec. 2007 19:09
Jag åker till Filippinerna om 1 vecka och ska ta dykcert på Panglao är det tänkt. Det ska bli otroligt kul!
Av Robbo
23 apr. 2008 14:51
Citerat från legusta:

4 Medelhavet
Bra sikt men tyvärr inte så mycket djurliv som i tropiska vatten.
* Xenobia-vraket, Cypern
* Kroatien
Pga brist på utrymme så kommer inte självklara medelhavs destinationer som Malta/Gozo, Korsika samt Sardinen med i boken märker jag.
Av Peter62
23 apr. 2008 15:02
Detta ska jag lägga på minnet dessa platser :)
Av Robbo
25 apr. 2008 16:32
Citerat från bitra:
Jag åker till Filippinerna om 1 vecka och ska ta dykcert på Panglao är det tänkt. Det ska bli otroligt kul!
Ser fram emot en reseberättelse när du komme hem ;-)
Jag är lite nyfiken på Filippinerna. Ha en skön semester.