Annons:
Annons:
- Bli medlem och få fullmatat nyhetsbrev, tävla, träffa vänner, ladda upp bilder, diskutera, blogga och mycket mer
2007-04-06 23:49

Inka leden

Jag och några vänner funderar på inkaleden ev nästa år.
Undrar om det finns någon medlem här som har gått den och kan dela med sig lite tips och info.
Har mest fått flummiga länkar till hemsidor o dyl.
Tacksam för svar!!
Tobbe
2007-04-07 23:00
Jag undrar samma sak, har ni några tips, dela med er!! //foxy
2007-04-10 12:06
Hej!
Eftersom ingen annan svarar kan kanske jag ge lite råd. Var i Peru 2003 och 2004 och gick bland annat Inkaleden. Mycket har säkert hänt sedan dess, men här är lite saker att tänka på. Jag är säker på att någon annan kan rätta mig om min info är inaktuell.

- Det första att tänka på är att boka i god tid! Man får som du säkert vet inte längre vandra längs Inkaleden själv, utan man är tvungen att gå med en guide. Jag tror även att antalet "vandrare" per dag är begränsat, så platserna kan vara uppbokade lång tid i förväg... Själv fick jag vänta i Cuzco i 4 dagar innan jag kunde gå (hade inte bokat i förväg), vilket kan vara lite surt om man inte har så mycket tid på sig.

- Det andra du ska tänka på är VEM du ska gå med. Det finns ett stort gäng organisatörer och tydligen varrierar standarden. Det folk framförallt reagerade på var bärarnas situation. Som du kanske vet kommer din grupp att ackompanjeras av inte bara guiden, men även bärare. Du slipper alltså släpa på ditt eget tält, sovsäck, mat, vatten etc etc.. Det är också bärarna som lagar din mat varje kväll. När jag var där var det många som reagerade på att deras bärare inte själva hade tillgång till tält/sovsäck-bra mat etc. Det förstör ju ens upplevelse en del när man hela tiden känner sig dum för att någon annan släpar din packning endast iförd ett par trasiga flip flops och sen får sova ute i regnet :( Lösningen är alltså att i förväg FRÅGA om bärarna har tillgång till samma utrustning som du! Kolla i tex. en ny Lonelyplanet vilka företag som rekomenderas.

- Du kan ju också fundera på hur mycket av Inkaleden du vill gå. Om det inte har ändrats så finns det två varrianter. Den klassiska sträckan är 4 dagar. Det finns dock en kortare varriant som är två dagar (man sover då på samma ställe, inomhus, ej i tält, som dom som går den fulla sträckan gör sista natten). Man får på den kortare varrianten, precis som dom som går den långa, se Machu Picchu under soluppgången från "The Sun gate" (eller vad den nu heter...). Om ni är flera stycken och alla inte känner för att vandra i 4 dagar kan man alltså planera lite så att man ses sista natten och går till Machu Picchu (som väl får ses som höjdpunkten) tilsammans.

Tja, det var nog allt jag hade att säga... Vandringen är ju inte kanontuff precis, men man är på ganska höga höjder så det skadar ju inte att man först spenderar några dar i Cuzco/Puno så att man är lite aklimatiserad :)
2007-04-10 17:38
Hej,

ska ga inkaleden om ca 10 dagar. Och det finns nagra olika varianter 4-dagars, 2-dagars och det gar tag upp och sedan buss men man kan visst fa ga istallet for att aka buss det tar ca 2 timmar.

Kan kolla lite narmare nar jag ar dar. I vart sallskap ska alla de olika varianterna goras sa jag kan kolla mer noggrant med dem efterat.

Men att man maste boka i forvag och de har noga koll pa vilka som gar.

Vi hors // Crista
2007-04-10 18:25
Japp, det finns ju varianten att ta ta tåget hela vägen in till "Aguas Caliente" och därifrån gå/åka buss upp till Machu Picchu. Det har ju dock ingenting med att "gå Inkaleden" att göra :)

Jag skulle nog avråda från att gå upp den biten då du kommer gå langs bussvägen, alltså inget vackert... Dessutom kommer man inte upp till Machu Picchu på samma ställe som Inkaleden, dvs man får inte se Machu Picchu dyka upp bland topparna (den klassiska vyn varifrån dom flesta bilderna är tagna).
2007-04-11 23:12
Hej Tobbe!

Jag och min polare gick ett alternativ pa inkaleden for 3 dagar sedan. Numera ar det i stort sett omojligt att ga inkaleden om man inte bokar den minst 2 manader i forvag, om man vill gora inkaleden maj-augusti nar det ar hogsesong maste den bokas annu langre tid i forvag.
Nar du kommer till Cusco finns det massvis av turistbyraer med olika trecking tours till Machu Picchu. Om du inte valjer att boka hemifran sa kan det vara smart att ga runt och jamfora priser samt foretag. Se till att fraga om vad det ar som ingar samt fa det uppskrivet pa ditt "kvitto". Var inte heller radd for att pruta, som pa precis allting annat i Peru sa kan du aven fa ned priset pa detta 10-30%!

Idag finns det mangden alternativ att ta sig till Machu Picchu. Med tag (som gar skitsakta) eller buss (som slingrar sig pa "vagar" langs 100m branta stup) fran Cusco till Aguas Caliente och darifran kan man ta buss upp pa 20-30 min.
Det finns en 2 dagars (1 natt) trecking tour till inkastaden, den ganska kanda Salkantay touren som bade finns pa 6 dagar (5 natter) samt 7 dagar (6natter), Choquequirao trek pa 4 dagar (3 natter) eller en ganska ny variant Jungle trek vilket vi bestamde oss att gora pa 4 dagar (3 natter). Med alla turer ingar boende (antingen kamping el hostel) samt mat (3 frukostar, 3 lunch, 3 middagar).
I den sist namda trecking touren far man ta sig fram bade med cyckel, ca 2 mil, samt genom trecking ca 5 mil uppdelat pa 2 dagar. Pa denna tur fardas man genom jungel landskap med banantrad, kaffeplantor, ormar, vattenfall mm, samt sa vandrar man hogt upp i bergen och gar pa en del av den orginella inkaleden var man ser ruiner och har en underbar utsikt. Natterna tillbringas pa schyssta hostel och maltiderna serveras pa restaurang var man sjalv far valja ratt - en riktigt schysst tour som vi betalade 140 dollar / person for!
Skulle skriva mycket mer om vara 4 spannande dagar, men hor istallet av dig om det ar nagot specifikt du undrar over....

Take care and have a great time in Peru!
;o)
2007-08-10 19:17
Ok, här får du en länk till ytterligare en webbsida. Men jag hoppas att den faktiskt innehåller lite hands-on-tips.

Jag och en kompis gick Inkaleden för ca ett år sedan, 2006. Vi hann också med några dagar i Amazonas. Köpte paketet utom flygresan till Peru av Peru For Less, kanske inte jättebilligt, men det fungerade perfekt!

Se resebloggen på: http://sanderfamily.org/peru.php
Visningar: 3154  |  Dela med andra:    
11 svar
Inkaleden - boka i förväg?
2 år sedan av Emmaf
Jag och min sambo ska till Peru i februari och vi vill gå Inkaleden. Hur viktigt är det att boka i förväg? ... sambo var där 2005 i februari och gick leden utan att boka i förväg, det visade sig ... i förväg. Någon som nyligen g ... 11
2 svar
Tips om Sydamerika
42 veckor sedan av Agnes89
... tänkt antigen besöka amazonas eller gå inka leden. Någon som varit i amazonas eller gått inka leden som kan ge tips på hur det var, vilka ni bokade via? Vi tycker båda om natur och äventyr. Eller om någon har någ ... 2
1 svar
Machu Picchu
1 år sedan av Vittjarn
... dej noga för innan du planer att vandra Inkaleden för du måste vara i toppkondition ( leden som går mellan Cusco o Machu Picchu) annars kommer det bli en plåga. Peru var ett toppenland att turista i och Peruanerna väldigt vänli ... 1
3 svar
Inkaleden och Galapagos
9 veckor sedan av Ejosefin
Hej! Har planer att resa till Cuzco och Galapagos, för att vandra Inkaleden och göra andra upplevelseturer i området. Då det är första gången jag överhuvudtaget gör en större resa på egen hand med min sambo skriker jag efter alla möjliga tips ... 3
8 svar
Till er som vandrat Inkaleden
17 veckor sedan av Archkik
En fråga till er som redan gått inkaleden. Jag har varit sugen på detta under flera år, men så har jag just fått reda på att vandringen är delvis klättring och det är branta sstup. För mig som är höjdrädd kanske denna vandring bara är att glömma??8
Annons:
Relaterade sökningar

inkaleden

,

vandra inkaleden

,

inka leden

,

packning inkaleden

,

inkaleden utan guide

Erbjudanden

Weekend

Familjeweekend på Choice Hotels Sverige

Choice Hotels Sweden AB

Familjeweekend på Choice Hotels Sverige
"Barnens Hotell" är vårt recept på en avslappnad familjesemester. Vi banar väg för ett upplevelserikt avbrott ifrån vardagen på våra familjevänliga hotell

Choice Hotels Sweden AB

Weekend

Weekend till St Petersburg, fr. 3785:-

Iventus International Travel

Weekend till St Petersburg, fr. 3785:-
Avresa varje torsdag under april-november. I priset ingår flyg t/r, transfer flygplats - hotell t/r, svensktalande guide samt 3 nätter i dubbelrum med frukost. Man kan boka på utfärder till Eremitaget m.m. Vi ordnar även biljett till balett/opera.

Iventus International Travel

Weekend

Paketresa med buss till Prag fr. 1 750 kr

TjeckienExperten AB

Paketresa med buss till Prag fr. 1 750 kr
Res med buss till Prag! Paketpriset inkluderar bussresa från Helsingborg och boende i 4 nätter på vandrarhemmet Dykova. Enkelt, billigt och väldigt bra. Läs mer på vår hemsida om våra bussresor till storstaden Prag!

TjeckienExperten AB

Weekend

Letar du logi i Barcelona?

Avenida i Barcelona

Letar du logi i Barcelona?
Vi har hotell och lägenheter av alla kategorier och sorter. Antingen bor du i privat lägenhet mitt i stan och njuter av intimitet och Barcelona på "gatunivå". Eller så hittar vi hotellet som ligger i din prisklass och passar in efter dina önskemål.

Avenida i Barcelona