Stöd Ukraina

Marikas blogg

Tisdag 22 September 2009

Vinn resor och ge samtidigt en hjälpande hand!

Ska du köpa en julkalender i år, låt det bli denna! Reseindustrins Barnfond ger varje år ut en julkalender
där man varje dag lottar ut resor och andra reserelaterade priser och överskottet går till bland annat till:

• Hjärtsjuka barn i Kambodja - "Även 2008 finansierar vi två hjärtteams resor till Kambodja. I varje teamen ingår bl a kardiologer, kirurger och sköterskor. De arbetar gratis och får låna operationssalar på ett sjukhus i Pnon Peng. 2007 opererades 28 barn som alla var dödsdömda. Resultatet blev fantastiskt."

• Uru-eu-wau-wau-folket - "I Amazonas regnskogar bor detta folk. Sedan civilisationen hittat dit med nya sjukdomar har barndödligheten varit stor. Vi ger organisationen Jordens Vänner ett bidrag på 85 000 kronor varje år för att avlöna en sjuksköterska. Efter kontroll har det visat på mycket fina resultat"

• Hörselskadad barn i Kenya - "Sedan hörkliniken i Nyeri överlämnats i andra händer så har vi fortsatt satsningen på att hjälpa hörselskadade barn i Kenya. Samma fina samarbete som förut, med Falu Lasaretts hörselklinik och Professor Claude Laurent vid Umeå Universitet, gäller. Det nya projektet är uppsökande verksamhet i skolor i Kenya. Man lokalisera hörselskadade barn, som får hjälp men behandlingar, hörapparater eller skickas till kliniken i Nyeri"

• Handikappade barn på Filippinerna - "I samarbete med SAS-U-assist kommer vi under 2008 att ge ett bidrag på 100 000 kronor till ett hälsocenter för handikappade barn. Det ligger i Bacalod City på ön Negrence."

• Kristelefon för barn + gatuteam i Ukraina - "Reni ligger cirka 30 mil väster om Odessa och är en liten ort. Det är en urfattig region med mycket problem. Här sätter vi upp en kristelefon (CTC) för barn. Till det bemannade centrat är också ett gatuteam knutet. Alla kostnader för personal och utrustning betalas av Reseindustrins Barnfond."

Köp din egen kalender och/eller ge bort som present! Beställer gör du här:

http://www.reseindustrinsbarnfond.se/BESTALLJULKALENDER1.php

Vinner gör vi ju bara genom att köpa en kalender, eller hur?

Kram på er alla / Marika
Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Vad trevligt att vi har någon från Barnfonden här på Reseguiden. Tack Kalleb för den klargörande infon!
Tycker ni gör ett jättebra arbete för en god saks skull.

MVH / Marika
Postat 2009-10-04 21:31  Anmäl
Kalleb säger:
Hej Marika och bpacker.
bpacker, jag vill gärna klara upp ett missförstånd. När vi säger att barnen var "dödsdömda" var det inte någon domstol som dömt dem, De var "dödsdömda" pga allvarliga hjärtfel! Hade de inte opererats hade de med största sannolikhet dött. F ö beklagar jag felstavningen! Den kommer från en tidig textversion och vi har rättat till det.
Som sagt, gå gärna in på vår hemsida eller kontakta någon styrelsemedlem för mer info.
Kalle Byström, styrelsemedlem i barnfonden.
Postat 2009-10-04 19:09  Anmäl
Legusta säger:
Kanonfin gest......hjärtligt tack !
Postat 2009-09-26 00:01  Anmäl
Travelfun säger:
Detta var ju som gjort! Nu har jag ju fixat julklapp till massor av personer. Perfekt summa också! Fast om de vinner vill jag att de tar med mig... :-)
Postat 2009-09-23 10:47  Anmäl
Marika säger:
Bpacker! Självklart ska man vart uppmärksam då det finns många skojare men personligen tror jag inte att detta är någon bluff! Det är 3:e året i rad nu som jag köper julkalender därifrån och som medlem får man löpande info om vad som händer och vad som gjorts. Stiftelsen har funnits sedan 1988 och om du kollar in styrelsen tror jag inte att de är intresserade av att riskera sitt genom att blåsa folk på 500.000 kr totalt (5000 kalendrar á 100 kr)

Så här står det på deras hemsida bland annat:
"Stiftelsen Reseindustrins Barnfond står under överinseende av Länsstyrelsen i Stockholm och Stiftel­sen för insamlingskontroll (SFI).
Insamlade medel kanaliseras via etablerade hjälp-organisationer samt egna hjälpprojekt.
Fonden, som bildades 1988, har sedan starten samlat in drygt 16 miljoner kronor och innehar s.k. 90-konto (postgiro 90 11 88 – 3, bankgiro 901-1883).
Detta innebär bland annat att högst 25 % av insamlade medel får gå till administration.
Av de medel som samlats in av Reseindustrins Barnfond under åren 1989-2007, gick 1,84 % till administration.
Beviljat av Lotteriinspektionen 2009.
Kontrollant Ulf Eriksson.
Lotteriföreståndare Göran Linder, mobil 0709-10 30 00.
Antal kalendrar: 5.000.
Totalt vinstvärde: 211.372:- vilket motsvarar 42,27% av omsättningen.
Försäljningsperiod 2009.10.01 - 2009.11.30."
Postat 2009-09-23 10:39  Anmäl
Stoffer säger:
Tack! ska genast beställa en
Christoffer
Postat 2009-09-23 08:05  Anmäl
Bpacker säger:
Hjärtsjuka barn i Kambodja - "Även 2008...
på ett sjukhus i Pnon Peng. 2007...
Du får ursäkta Marika men detta känns inte "comme il faut"

För övrigt stavas huvudstaden i Kambodja så här:
Phnom Penh

Jag har varit där och jag såg inga dödsdömda barn. Under Röda Khemernas tid var de flesta dödsdömda, men det är de inte längre. Inte för att Kambodja är en demokrati men de dömer inga barn till döden nu längre.

Jag kommer undvika köpa en kalender av dessa, detta verkar inte vara seriöst.
Postat 2009-09-22 23:21  Anmäl
Marika säger:
Pelle! Prova att gå in på http://www.reseindustrinsbarnfond.se och klicka sedan på julkalender i menyn. Hoppas det funkar bättre. Jag har inga problem att öppna sidan vi länken.

Kram Marika
Postat 2009-09-22 20:45  Anmäl
Oxen säger:
Tack för tipset!
Postat 2009-09-22 20:41  Anmäl
Pelle_pha säger:
Hej!
en svår länk det där! försökte 2 gånger att beställa men utan resultat!
SYND!
Pelle
Postat 2009-09-22 20:37  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet