Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Söndag 7 Oktober 2012 - Katalonien

Vilopriu - Barcelona - Arlanda

Copyright © Bejjan888™

Frukosten serverades kl. 07.45. Tydligen tyckte husmodern att det var tidigt. Hon hade inte bytt om från nattsärken ännu. Men hon hade en väldigt stark personlighet och verkade inte ta illa vid sig fast personer omkring henne tisslade och tasslade. Idag kunde transferbussen (till Barcelona) köra ända fram till Can Sort eftersom man hade lagt på nytt grus på vägen och leran hade torkat under veckan. Så chauffören packade in allt vårat bagage i bussens lastutrymme och en del väskor fick vi lov att ha inne i bussen också. Ni kan ju tänka er, 21 tjejer (och 1 man) som ska ha med sig ridkläder vanliga kläder för en vecka… det blir mycket väskor det! Så började vi vår resa mot Barcelona och El Prat (flygplatsen). Under två timmar satt vi och pratade om vad vi varit med om under veckan. En del på bussen skulle sova över en natt i Barcelona och sedan flyga hem dagen efter. Men jag och min reskamrat skulle flyga hem idag. Vi fick tillbringa några timmar på flygplatsen innan det var dags att borda planet, kl. 15.20 mot Arlanda, Stockholm.

På utrikesterminalen fanns det en hel del affärer som man kunde gå omkring och kika i, riktiga restauranger och köpa mat i. Det fick även bli en sista glass också innan vi gick till gaten.

Så, hur ska jag sammanfatta resan…

# Informationen på researrangören var ett år gammal när vi beställde resan, och en del hade hunnit ändras under den tiden. Dels hade hästarna flyttats från stallet till ett annat och ridrutten hade därmed också ändrats något.
# Och vad gäller transfertiderna till och från Barcelona stämde inte heller. Enligt researrangören så skulle man inte boka ett flyg hem före kl. 13.00. Men transfern var framme vi El Prat redan kl. 10.30. När vi pratade med de andra deltagarna så hade deras researrangör sagt tidigast kl. 12.00. Hade vi vetat det, hade jag och min reskompis kunnat ta ett tidigare flyg hem och sluppit vänta flera timmar på flygplatsen, som vi fick göra nu.
# Vilseledande namn på ridresan. Researrangören hade döpt den här ridresan till ”Strand och gröna ängar”. Eftersom vi red endast 6 km längs stranden och mest bland berg och skog så blev det en besvikelse. Lika besvikna som när vi fick bo på samma boende totalt tre nätter av sju, fast vi egentligen skulle ha bytt boende varje natt.

Men för att säga något positivt om resan då…

# Hästarna hade det bra. De utfodrades 3 gånger om dagen. Under ridturerna stannade vi ofta vid vattendrag och lät hästarna dricka vatten. De var väldigt noga med att sadlarna satt rätt på hästarna och Elia kollade detta flera gånger under turerna.
# Guiderna gjorde verkligen sitt bästa för att vi gäster skulle ha det bra. De servade och hjälpte oss på alla tänkbara sätt!
# Jag måste ändå säga att det var god mat. Jag åt inte av fisken, skaldjuren eller bläckfisken… men det jag faktiskt åt smakade mycket bra. Man behövde inte vara rädd för att maten inte skulle räcka. De kom med mera mat hela tiden om de såg att något tog slut.

Skulle jag rekommendera resa till andra?
Både ja och nej. Det beror på vad man är ute efter. Vill man ha mycket ridning för pengarna – visst, då är detta en bra resa. Men vill man ha mer ridning vid strand och gröna ängar – välj en annan resa i så fall. Annars blir ni bara besvikna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
50 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
50 veckor sedan
En gråmulen dag
50 veckor sedan
Shkodër och Krujë
50 veckor sedan
Slapp dag... igen
50 veckor sedan