Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Söndag 25 Mars 2007

Vårsol och värme

I går lördag var det vackert väder med sol. För första gången på året satte vi oss på vår balkong och avnjöt vårt kaffe och åt drömtårta till. Sen lutade vi oss tillbaka och njöt för fulla muggar av solen, som sken så skönt. Jag satt där ungefär en ½-timme, för jag tål inte så mycket sol med en gång. Jag har lätt fär att få solexem. Bert däremot satt kvar och solade ett bra tag till. Han tål solen mycket mera och brukar bli väldigt solbränd.

I dag söndag var det dags för en tur till Helsingör. Bert ville bjuda på restaurangmat. Vi gick till ett ställe, där vi varit med ett par goda vänner och ätit mycket god mat. Men det satt ett enda par där, så det passade oss inte att sitta inne i det fina vädret, nästan i mörker.

Kosan styrdes i stället upp till torget, där vi satte oss ner på Gaestgivergaardens uteservering. Vi beställde varsin torvets platte, som vi visste var bra och en flaska husets vita vin till. Till maten serverades det både grovt danskt rågbröd och ett vitt bröd. Dessutom smör och flott, som danskarna brer på sina madar.

Platten består av en massa mat på en stor tallrik. Där fanns currysill, räkor med ägghalvor, gravad lax med sparris och en god sås till. Så fanns det den danska specialiteten friterad spätta med remoulade. Till slut fick vi en stor bit brieost med melon, kiwi och blodapelsin i klyftor. Jättegott.

Jag fick tag på en tjener och frågade honom om det gick att få något att kyla vinet i. Et öjeblik, sa han, jag får se i källaren. Efter en stund kom han upp med en jättestor "silverbytta" fullproppad med istärningar. Allt med gott danskt gemyt.

Maten var inte jättedyr. Den kostade 109 danska kronor per person. Men allt var jättegott. Jag åt och drack så magen stod i fyra hörn och en snibb. PS Vinet kostade 130 danska kronor DS.

Väl komna tillbaka, satte vi hos ett par vänner vid Hamnkrogen i Helsingborg och Bert tog en öl. Jag förmådde inte ens dricka någonting, så mätt som jag var. Efter ett tag tog vi farväl och tog oss hem var och en till sitt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Banphe
Banphe säger om Gullsings bild "Torvets platte.":
En hel måltid!
23 juni 2007 22:04