Stöd Ukraina

Lillzekes blogg

Söndag 30 December 2007

Vad kan man saga, kanske nagra av vara basta dagar pa lange...

Japp, daar vi tillbaka igen vi kusten efter bilresa tur och retur en del av Indiens bergtrakter, narmare bestamt Kumily och Periyar.
Vi var inbokadep pa ytterligare ett homestay, aven denna gang mycket trevligt, god mat och otroligt trevligt par som agde huset.

For att borja fran borjan med att superkort aterge vara dagar sa .....Vi bokade in tva heldagsprogram, forsta dagen var det Nationalparken Periyar som stor pa programmet. Kl 05:30 kom dem och hamtade oss med jeepen sa det var en tidig morgon. I morgondimman som gjorde bergen och traden mystiska som hamtade ur en saga. Vi akte en tur pa ca 2-3 timmar dar vi sag en del faglar, blackmonkeys och underbara vyer. Efter det frukos pa ett resort mitt ute i ingenstans och sedan var det 3 timmars trekking i skogen. Det var en underbar promenad dar vi bl a stannade vid ett vattenfall och avslutade med att med spanning lyssna och titta efter vilda elefanter bara 50 m fran oss, som slutade i att vi fick springa darifran for de kom oss for nara. Vi avslutade en underbar dag med en lika lang fard tillbaka i nationalparken och sag da aven bison.

Dag tva, det var fokus pa elefanter men dagen inneholl det och mycket mer. Vi borjade dagen med en dryga tva timmars ridtur pa elefant. Zeke var inte direkt nojd efterat - han har fortfarande ont i baken :) Lillemor hade dock en leende pa lapparna hela tiden. Elefanten som vi hade under hela dagen heter Bina, ar 30 ar och fodd i Kerala. Efter det fick vi en ordentlig genomgang av en mang olika kryddor, blad, vaxter etc som man anvander i medicinskt syfte och i matlagningen - helt otroligt! Sedan ivag igen, denna gang i jeep och upp bergen till de fantastiska te, kaffe och kardemumma plantagen. Det var svart att se sig trott pa de underbara vyerna med de rikigt grona buskarna i prydliga rader. Ett besok pa en tefabrik hann vi med, tyvarr fick vi inte fota dar inne - vilket vi garna hade velat gora, men men.... vi lod dem i alla fall :) Dagen avslutades tillbaka hos elefanterna, dar de visade hur man anvander elefanterna bl a i skogen for att dra fram och bara timmer - upp till 500 kg bar de latt i munnen!!! For att tacka Bina for en harlig dag fick vi (Lillemor narmare bestamt, Zeke tittade pa och fotograferade.... skrattade oxa!) bada henne i ett gigantiskt badkar. Klyvda kokosnotter anvands som skrubbsvamp och hela elefanten skrubbas pa bada sidor. Nar det var klart bad dem mig kliva upp pa elefanten, sitta utan nagra jordar eller liknande, direkt bakom hennes oron. Hon fyllde snabbt hela snabeln med vatten och kastade med en otrolig kraft upp over hela mig. Kandes som ett helt badkar med vatten kom farande som fran en hogtryckstvatt!!! Hela jag (Lillemor) var precis dyngsur efter forsta "spolningen" och hon lyckades kasta ett helt gang till innan jag tog mig ner igen. Alla runt omkring fick sig ett stort skratt!!! Harlig kansla och ett bra slut pa
dagen. Bina fick ett gang korgar med frukt av oss och vi var alla mycket trotta, men otroligt glada och nojda efter dagens slut.

Idag var det upp tidigt, med bil ner till Varkala. Blev lite strul till en borjan med hotellrum, men det ordnade sig till slut. Varkala ar en liten stad langs med en klippkant och en lang rad med restauranger och sma hotell. En stad som vi hittills upplever som lite for kommersiell for oss sa vi tar oss vidare harifran inom kort for nagra sista slappardagar vid stranden innan det ar dags att aka hem.
Sa vi skall fira nyar har pa klippkanten och se ut over havet - stoppa ner lite seafood i magen och sova sott.
Vi onskar er alla ett mycket gott nytt ar och hoppas att ni alla har det minst lika bra som vi.
Stor kram sa hors vi igen nasta ar
GOTT NYTT fran oss Vallbytrappers (Vallby ar var hemadress) i Indien
Dela med andra:    

Kommentarer
Gogis säger:
Gott nytt år på er
Postat 2007-12-31 10:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet