Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Lördag 10 Maj 2014 - Bad Gastein

Tillbaka i Bad Gastein

Copyright © Bejjan888™

Det blev ingen sömn natten mot lördagen… det var liksom ingen idé att gå och lägga sig eftersom vi skulle fara mot Stockholm Arlanda redan kl. 02.00 på lördag morgon. Min resekompis son skjutsade ner oss till Stockholm och vi hade räknat med 2,5 – 3 timmars bilfärd. Det tog dock bara 2 (!) timmar så det gick lite fortare än beräknat… så när vi drog in resväskorna på Arlanda var klockan strax efter 4 på morgonen. Som tur var hade självincheckningen redan öppnat så vi kunde checka in bagaget. Som vanligt så fick man stå och fundera en stund över hur man skulle fästa den där baggagetaggen på väskan (och dessutom hade vi ju varit uppe hela natten och klockan var nu 4 på morgonen så tankeverksamheten var inte på topp kan jag ju säga ;) ). Trots arla morgon hade det hunnit bli en kö vid säkerhetskontrollen. Men det gick ändå smidigt att ta sig igenom. En lättare frukost inhandlades (dyrt som f*n – men vad ska man göra?) innan vi gick till gaten. Kl. 07.25, enligt tidtabellen, taxade planet ut från gaten. Av de 141 platserna i planet var endast 105 platser bokade. Och ett 20-tal av dessa var ungdomar som skulle ner till Bad Gastein på reseledarutbildning. Andelen som skulle ner och vandra i Gasteinerdalen var inte stor, så det märktes att det var tidigt på vandringssäsongen.

Efter en skakig inflygning med en del luftgropar och sidvindar så landade vi på Salzburg Airport W.A. Mozart. Våra väskor kom tidigt på bagagebandet så vi skyndade oss till den väntande bussen på parkeringen. Vi lyckades få de bästa sätena (d.v.s. längst fram) så vi skulle få bästa möjliga utsikten från bussen under resan söderut mot Bad Gastein. Det regnade i Salzburg men ju närmare Gasteinerdalen vi kom desto finare och soligare väder blev det. Under busstransfern fick vi information från reseledaren om bra saker att komma ihåg mm. Tyvärr fick vi även information om att liftarna i Bad Gastein (och grannbyarna runtomkring) inte öppnat för säsongen på grund av snö och att frostgränsen fortfarande var på sådan låg höjd.

Efter drygt 1 tim och 15 min med buss var vi framme vid målet för resan – Bad Gastein. Nu kunde vi se tydligt att mycket snö fanns kvar på bergen runtomkring och jag insåg att all vandring jag planerat in under veckan inte skulle bli av. Synd! Vi tog våra resväskor ur bussen och gick den korta nedförsbacken till Hotel Salzburger Hof och checkade in.

Kul fakta inför resan: Vid resans bokningstillfälle hade vi bokat in oss på varsitt enkelrum på ett mindre hotell i Bad Gasten. När det var 3 veckor innan avresan kvar fick jag och min resekompis ett varsitt mejl från researrangören om att vi för BARA 995 SEK/person extra kunde få uppgradera vårat boende till de finare hotellen Hotel Salzburger Hof eller Villa Orania. Vi som bokat halvpension skulle även få femrätters middagar på restaurang Ritz hela veckan samt tillgång till spa, bastu, massage- och fitnessavdelning. Första tanken var ju direkt – varför? Jag menar, man är borta hela dagarna på vandringsturer och hinner knappast med annat. Det skulle ha varit för maten då… men nej, vi bestämde oss för att det inte var någon idé. Och tur var väl det! För 10 dagar innan avresan fick vi åter igen ett varsitt mejl – denna gång hade de HELT GRATIS uppgraderat vårat boende till varsina enkelrum på Hotel Salzburger Hof. Nice! De behövde nämligen det andra hotellet till utbildningsresa för blivande reseledare. Men lite fräckt att de först försökte få oss att betala för uppgraderingen… man funderar ju hur många som "gick på det" och betalade de extra 995 SEK/person?

Vid incheckningen fick vi varsina två rumsnycklar. Ena nyckeln gick till en dörr i korridoren som det stod båda våra rumsnummer på. Vi gick in och såg att bakom den dörren hade vi en egen korridor som sedan ledde fram till våra rum som låg på varsin sida om korridoren. Efter en snabb titt i våra rum såg vi att detta var ju dubbelrum och inte enkelrum som vi bokat! Men en lapp låg på våra sängar där det stod att hotellet valt att uppgradera våra rum eftersom hotellet inte var fullbokat – härligt! Det här började ju bra :)

Vi bytte om till mer bekväma vandringskläder och gick iväg till mataffären för inköp av lite tilltugg/matsäck under de kommande dagarnas vandringar. Efter att ha lämnat detta på hotellrummet var det hög tid för lunch. Det kurrade ordentligt i magen. Vi slog oss ner på uteserveringen på Jagdstube (Hotel Salzburger Hof) – i skuggan! Det hade blivit rejält varmt i Bad Gastein, upp emot +25°C varmt. Mätta och belåtna gick vi sedan ner i byn och kikade på vattenfallet som rinner genom Bad Gastein. Jag som varit i Bad Gastein tidigare kände igen mig och har sett det mesta av byn, men för min resekompis var det första gången. Vi vandrade sedan en bit på Kaiser Wilhelm Promenade, via Radernweg ner till Badbruck. Vi följde sedan Gasteiner Ache tillbaka till Bad Gastein och vårat hotell.

Femrättersmiddagarna serverades i Ritz-restaurangen mellan 18.00 - 20.30 på våning 5 på Hotel Salzburger Hof. Vi var ganska hungriga och gick ner till strax efter kl. 18.00. Efter salladsbuffé, ostsoppa med bacon, varmrätt (kalvkött), ostbuffé och dessert (apfelstrudel med äppelsorbet) var man proppmätt kan jag lova! Och vi började fundera på hur vi skulle överleva en hel vecka med femrätters middagar…
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
50 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
50 veckor sedan
En gråmulen dag
50 veckor sedan
Shkodër och Krujë
50 veckor sedan
Slapp dag... igen
50 veckor sedan