Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 11 Oktober 2010 - Skanör med Falsterbo
Resealbum: Skanör

Stockholm - Lomma - Skanör/ höstbesök

På väg. På väg Stockholm - Lomma, för att utföra ett uppdrag. Invigningstala på en vernissage. Tågresan innehåller såväl koncentration som avslappning. Läser i tidningen "Kupé" om olika former av Yoga. Vore bra just nu mot den ryggobekväma stolen. Talet är skrivet och jag läser på. Längtar efter kaffe, men av erfarenhet ska man undvika, att förtära något flytande på sträckan Stockholm- Linköping. Tjohej vad det går..... Minner mig om våra resor med Tokaidoline Tokyo- Kyoto och TGV Paris- Lyon!

Lund badar i sol, när jag får bilskjuts vidare därifrån till Lomma. Ett samhälle med egen hamn och eget kulturreservat. Samt en egen konsthall, och det är dit vi ska.

Uppdraget är utfört, och dagen efter går färden vidare till Skanör - "mitt" Skanör. Brittsommar, och det blir plats för en seneftermiddagspromenad längs stranden. Ett annorlunda ljus, än vad mitt sommarjag är van vid.
Tänk om man kunde måla ändå!
Små, gula blommor kämpar tappert vända upp mot solens bleka strålar. Tånglukten är färsk och sanden våthård. De grova sulorna på gympaskorna lämnar märken efter sig. Vi vandrar norrut, ända längst ut på revelspetsen i riktning mot Öresundsbron.
- Är det verkligen en säl, som sticker upp nosen i det lätt krusade vattnet?
När vi kommer närmre, upptäcker vi något annat.......
Återvägen verkar längre, fast den går snabbare. Middagshungern har satt in. Benen är blytunga, och solen hinner säga godnatt, innan vi når huset vid havet, där vi ska bo.

Nästa morgon rullar dimman in, och allt är mjölkvitt. Fascinerande - som ett helt annat landskap. Vi förbereder picnic i ryggsäckar och strandpromenerar sedan tre timmar söderut. Lunch på en inlandfluten stock. Samtalet fortsätter, även om träsmaken i baken känns av. Med stapplande steg reser vi oss, och vänder hemåt. Trots att vi knappt kan se handen framför oss, får jag syn på den. Den ligger där så guldig och så vacker uppe på sanden alldeles intill min fot. En bärnsten - havets guld. Inte så stor, men väl med insekt i! Det firar vi på eftermiddagen med Sveriges bästa cappucino hos Aldo´s i centrala Skanör. Där är jag sommarstamgäst, och med en viss förvåning hälsar personalen mig välkommen denna höstdag.
Trots frånvaron av systembolag, finns det vin i huset, och vi får en lång och pratig tjejkväl! :-)

Hemresedagen startar jag med en nostalgipromenad runt ängarna. Där hälsar jag på "mina" kossor och hästar. Passerar sommargården, som ser övergiven och naken ut. Kanske längtar den precis som jag till nästa Skanörsommar!
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Som vanligt får du mig att längta tillbaka till Skanör-Falsterbo...och till Aldo´s...
Tiden går fort och snart är det sommar igen och då är det dags :-))
Postat 2010-10-12 22:43  Anmäl
Karinlorvik säger:
Trevlig läsning, kändes nästan som jag var med dig där på strandvandringen ...
Postat 2010-10-12 13:56  Anmäl
Peroerik säger:
Du målar så bra i ord min vän. Det och dina bilder ger mig allt underlag för att vilja åka till Skanör.
Postat 2010-10-12 06:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan