Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 15 Mars 2019 - Gokarna

Småstadsidyllen Gokarna.

Gokarna är en lite lantlig småstad precis vid kusten och har väl just därför blivit populär bland turister. Här hittar man allt från unga hippies, även om de nu inte kallar sig så numera, till gamla tanter och gubbar. Staden är omgiven av bra beacher. Dels så finns den stora stranden i direkt anslutning till staden, dels Kudle som jag besökte häromdage. Om beach är ytterligare en strand i grannskapet, men dit behöver man ta sig med fordon och det har jag inte brytt mig om den här gången.

Kudle är inte så stor och ganska lugn. Det går runt några försäljare där och säljer hals och armband, men de ger sig ganska snabbt när de märker att man inte är intresserad. En av grabbarna påstod att han kände igen mig när jag talade om att jag var här för sex år sedan. Men det var nog bara ett försäljningsknep. Bland palmerna bakom beachen ligger en länga med shacks, så det är bara att välja när man känner för att äta. Jag hade nog förträngt hur långt det egenltigen var att gå dit i solhettan, så när jag äntligen kom fram så var jag genomsvettig. Det gorde nu ingenting då havet tog hand om den detaljen på ett ypperligt sätt.

Den stora stranden vid staden är inte så märklig. Bred och fin visserligen, men ganska långgrund och här finns heller inte det utbud av schacks och matställen att välja mellan. Om man går norrut från staden så hittar man några ställen att äta och dricka på och där kan man dessutom få bo.

Själva staden Gokarna är inte så mycket att skriva om. På huvudgatan ned mot stranden så står två kolossala vagnar i trä utanför ett tempel. Dessa har man klätt i någonting som liknar något slags färgglad pappersutsmyckning. Den andra saken som slår en när man promenerar runt är den enorma damm man byggt i den södra delen. Säkert 100 gånger 50 meter. Förra gången vi var här så sades det att där fanns krokodiler, men det tvivlar jag på då jag ser folk bada där för glatta livet.

Nu är klockan halv elva på förmiddagen och det är dags att starta mina dryga 20 mil norrut till Goa. Har varit lite krasslig i magen nu på morgonen, men det ska förhoppningsvis inte ställa till några besvär.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Postis19 säger:
Back to Goa alltså. Hoppas kistan sköter sej. Har du läst mitt Sms.

Stefan
Postat 2019-03-16 22:20  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
6 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
8 veckor sedan
Sista rycket!
8 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
8 veckor sedan
Stillheten.
9 veckor sedan