Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Tisdag 13 April 2010 - Spanien
Resealbum: Sitges

Sitges okt. 2009

Vykort 1
Har bytt ut soligt, svalt, stormigt Stockholm mot soligt, sommarvarmt Sitges straxt söder om Barcelona. Strålande start på Spanienresan.
Väl mottagana med Cava av hotellchefen på ”vårt” hotell S:ta Maria. Sätter på aircondition och låser in i safen. Ut på sta’n. Middag och ljust öl, som väcker minnen från tidigare vistelser här.
Detta är en särskild stad för samkönade, vilket har till följd, att atmosfären är lugn och vänlig. Inga ”matcho”killar, som skall försöka göra intryck, inga snabba sportbilar (f.ö. nästan inga bilar alls). Inga väskryckare (hittils). Här kan man köpa allt. Tänker köpa en svart hatt och svarta, blanka, skinnimiterade leggings. Om det blir några pengar över, köper jag nog en lägenhet här. Vid stranden!!
Låång torsdagsfrukost på hotellets uterestaurang med havsutsikt. Bra grund för förmiddagens kulturvandring på för oss välkända och okända platser. Biblioteket med dess fantastiskt rofyllda inneträdgård. Fyllt med stora affischer av filmer – filmfestivalen har just börjat här. Remarkabel utställning i en gammal frukt- och grönsakshall, sedan tio år tillbaka ombyggd till konsthall. Konstnär Horacio Elena – akrylmålningar.
Fötterna vill vila och kroppen vill bada. Dyker i salta, varma vågor. Många bad blir det. Hade behövt flera baddräkter med. Tänkte inte på det! Får gå med ett höftskynke hem till hotellet. Fniss…. Hoppas de har hårföna på hotellet. Ska på middag med en studentkompis, som bor här. Före middagen träffas vi på sta´n och äter pinxos, förbröd med delikata pålägg och en öl.
Dessa sommarvarma kvällar då allt är öppet , t.o.m. ”Massajes”. Jag beställer massage till 23.30!!
Se’n sover jag nog gott!

Vykort 2
Fredag morgon. Jag gör en intervju med hotellchefen. Ska förhoppningsvis bli till en artikel, som jag tänker skicka till ”Lavantguardia”, en spansk dagstidning. De har en baksida, där de presenterar suspekta artiklar och intervjuer!! Först på min ”skruvade” svenska, sedan översatt till engelska och till sist till spanska/katalanska. Blir nog inget kvar av innehållet. Kanske säger läsarna
- Svenskar håll er till era egna tidningar!
Man måste ju försöka, och leken tar aldrig slut ( i varje fall inte i mitt liv:-))
Promenad längs skummande vågor. Vi håller oss borta från havsbad idag. Vad jag gillar med spanska skyltarna här på standen, är att det positiva kommer först, vad man får göra, och sist restriktionerna. I Sverige verkar det vara tvärtom.
Återtåget till Barcelona tar oss längs kusten med klassisk musik i högtalarna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
40 veckor sedan
Meditationsvandring
41 veckor sedan
Min sommarsäng
41 veckor sedan
Kyrkbröllop
41 veckor sedan
Skur efter skur........
41 veckor sedan