Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 16 April 2008 - Shanghai

Shanghai 2008-04-16

Gör ingenting idag heller. Jag har valt att i stort hoppa över Kina på denna resa; jag kommer inte ens att åka till Xi'an och terrakottarmén. Jag åker till Beijing imorgon och lämnar sedan landet. Och jag är ofantligt oinspirerad och ointresserad av Shanghai.

Shanghai är ju en mix av väst och öst. Jag ser mest väst, men jag är också här bara i några dagar, och bor bara på ett ställe, nära People's Square. Jag har inget annat Kina att jämföra med än heller.

Hård trafik. Dålig luft. Fattiga och rika. Moderna gallerior och går man några få meter får man se riktigt skitiga små gator och gränder och folk som säljer grönsaker och frukt på gatan. En skoputsare försöker sälja till Starbucks-kunder.

Tiggare, gamla och lytta; en enbent, en utan ben alls, en utan händer, en med benen uppvridna på ryggen, en med brännskadat huvud och ansikte, utan öron. Det smärtar. De är utlämnade åt att tigga och de har kommit till centrum av en tjugomiljonersstad. Andra kommer fram till en och säger att de säljer skor, t-shirts, dvd:er, cd-skivor, massage (...), droger.

Jag går ut för att äta middag i niotiden, och tre tjejer kommer fram till mig och börjar prata, frågar var jag är ifrån är mycket trevliga. De berättar att de är studenter och att de pysslar med kalligrafi och är här på grund av en konstmässa. Det verkar oskyldigt. De vill att jag ska komma och titta på deras alster. Givetvis anar jag oråd nu. Jag tackar nej. Och det här är klassiskt, och jag tror jag hade det i bakhuvet; mycket oskyldiga, vanliga och trevliga tjejer vill att man ska titta på konstverk eller komma med till ett tehus. Det som sedan händer är att de på något vis kräver pengar av en, att man är tvungen att betala, och de kan hota med polis om man inte betalar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
16 år sedan
Narva 2008-05-12
16 år sedan