Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Torsdag 16 November 2017 - Avis

Revansch

Copyright © Bejjan888™

Idag skulle det komma fem nya gäster till Herdade Pero Viegas. Alla svenskar. Men vi hade ingen aning om när de skulle komma. Eller hur stor ridvana de hade. Eftersom gården tar emot ryttare allt från nybörjare upp till Grand Prix, så är spannet ganska stort.

Sista dagen som vi skulle få rida privatlektioner; jag, A och M. I morgon skulle vi få rida två och två.

Förmiddagens lektioner började 09.00 och jag red som nummer tre. Jag red Infante igen. Idag kände jag mig på G. Efter några dagar på gården så kände man att man vågade ta i hästarna lite mer. Pelhambettet är inte lika starkt som kandar men det är ändå starkare än vanligt tränsbett. Jag fick Infante i fin form och lektionen flöt på. Kanske hade det med att jag fick rida i en annan sadel idag? Den sadeln var lite djupare och kändes bekvämare för mig. Mycket övningar för att kontrollera bogarna, såsom öppna och skänkelvikning. En övning jag inte gjort förut var att man red öppna på kortsidan och så fort man kommit ut ur hörnet ställde man direkt om till skänkelvikning ett par steg. Sedan rakställa hästen i några steg och därefter skänkelvikning tillbaka ut på spåret igen. När man väl fick flyt på det så kände man verkligen skillnaden mellan öppna och skänkelvikningen.

Avslutade lektionen med att prova på spansk skritt. Infante gjorde det nästan automatiskt, men det var mäktigt när man kände hur han tog i och lyfte frambenet högt och rakt och sedan slog han ner benet i marken med lite kraft igen.

Det var uppdukat för ytterligare tre gäster vid matbordet för lunch, men de hade inte kommit ännu, när klockan var 13.00. Jag, Patrícia, A och M åt lunch och Nuno väntade på de nya gästerna och åt lunch med dem när de anlände lite senare. En god soppa följt av kött med ris och strips samt grönsaker och glasstårta till efterrätt. Jag brukar inte äta soppa så värst ofta, det blir mest om man är ute och reser eller går ut på restaurang och beställer flera rätter. Man borde verkligen äta soppa oftare.

Efter lite siesta i solen på altanen var det dags för ridlektion igen vid 15.30. Jag red först på Xileno. Stärkt av förmiddagens ridlektion så kände jag att det bara kunde bli bättre på eftermiddagen. Xileno har en väldigt trevlig galopp och har lätt för att samla sig. Inte så konstigt att han är bra på galoppombyten också? Det var en fröjd att jobba med Xileno i galoppen. Och eftersom han är väldigt känslig så är han en bra läromästare. Slarvade man med att inte flytta skänkeln tillräckligt eller satt lite fel i sadeln så gjorde han inte rena galoppombyten. Provade även på passagen igen, men liksom igår var det lika svårt att sitta ner. Precis som gårdagens eftermiddagslektion, kom Fernando inridandes idag igen under min lektion. Denna gång på en annan skimmel, troligtvis en unghäst från stuteriet som han höll på att utbilda.

Sedan red A och M. Under deras lektioner blev det strömavbrott flera gånger och det tog lång tid innan de fick någon ordning på elen igen. Det hade hunnit bli mörkt ute, så det blev verkligen becksvart när strömmen gick. Hästarna tog det dock med ro och verkade knappt bry sig. De var säkert vana med strömavbrott lite titt som tätt.

Till kvällens middag var det uppdukat för totalt åtta gäster samt Nuno vid middagsbordet. För nu hade det anlänt ytterligare två svenskar. Så nu hade de stora vinflaskorna ställts fram och mat fanns det så det både räckte och blev över. En värmande soppa, sedan kyckling med ris och strips samt grönsaker och därefter glasstårta och chokladkaka.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
1 år sedan
Åter till Dubrovnik
1 år sedan
En gråmulen dag
1 år sedan
Shkodër och Krujë
1 år sedan
Slapp dag... igen
1 år sedan