Stöd Ukraina

Faroflygkents blogg

Tisdag 5 Februari 2008

Resan gar vidare - Nya Kaledonien

Andra hallplatsen, Nya Kaledonien. Varmen okar och nyfikenheten pa ett nytt land ar stor. Efter nagra dagar i huvudstaden Noumea tar jag bussen norrover. Hienghene var en stad trodde jag men allt foljer inte den mattstock jag har med mig hemifran. Knappt tio hus varav ett var turistinformationen. Buss till och ifran, en gang om dan, fast inte varje dag. Ett kulturmuseum men for ovrigt mest naturupplevelser men dom var a andra sidan detso haftigare. Hela ostkusten har ett otroligt vackert sceneri. Och vill man dyka sa ar hela Kaledonien ett paradis. Pa revet utanfor Hienghene gjorde jag de tva haftigaste dyken jag nagonsin gjort. Katedralen heter en plats for den som kanner sig intresserad av dykning. Valjer man som jag att avsta bil for att anvanda sig av lokalbussarna far man en hel del extra. Vanliga och hjalpsamma manniskor som bara i sallsynta undantag pratar engelska. Franska ar naturligtvis spraket eftersom detta fortfarande ar Frankrike. Lite spanning ar det ocksa. Skall bussen komma som det ar sagt? Nar den val kommit skall den halla hela vagen till mitt slutmal? Det gjorde den inte for mig sa en sextimmarsresa tog femton timmer, men jag kom fram. Det var bilmekaniker och bargning i flera omgangar. Manga vantestunder vid vagkanten. Tur att landskapet var sa vackert. Hela tiden var det mest skratt och glada miner. Jag ser framfor mig resenarerna pa pendeltaget i Stockholm, dar ger 20 minuters forsenning helt andra ansiktsuttryck. Den har stackars busschaufforen hade val blivit ihjalslagen flera ganger om om detta hant hemma. Men som sagt, jag kom fram och det var ju det det handlade om. Huvudstaden ar snabbt avklarad om men vill gora annat an bada. Dagsutflykter finns det gott om till narligande stallen. Aven har ar det fantastiska dyk. Det mest bestaende minnet handlar dock om pengar. Aker man hit ar det bra att ta med en ryggsack full med pengar istallet for planboken. Det absolut dyraste landet jag besokt. Skulle mojligen vara Venedig som kan kunkurrera. Lagger in nagra bilder fran Nya Kaledonien. Nu gar resan vidare till Vanuatu. Har har jag bara haft tva dagar sa jag vantar med nasta rapport. Hittills kan jag konstatera att priserna ar helt andra har och varmen ar "battre". Mellan 30 och 35 skulle jag tro. Termometrar anvander man inte har. Antagligen lite extra varmt eftersom en cyklon passerat over den sodra on och i sviterna efter den gar temperaturen upp.
Dela med andra:    

Kommentarer
Merlin säger:
Ja, visst är det härligt med glada miner trots allt det här, händer det inte idag så händer det imorgon ha ha ha. Visst det är ju en stor skillnad hur folk skulle reagera här i Sverige. Synd att det är så dyrt bara därnere.
Ha en fortsatt härlig resa
Vi hörs/ Merlin
Postat 2008-02-09 19:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet