Stöd Ukraina

Mats_sussis blogg

Fredag 12 December 2008 - Phnom Penh

Phnom Penh.

Efter en dryg timmes flygning så landar vi på Phnom Penh¨s International Airport. På väg ner för landning så såg jag inte en asfalterad väg....
Passkontrollen gick fort då vi hade fixat ett e-visum. Hämtade bagaget och gick ut och tog en taxi in till centrum. Nu upptäckte jag att det finns asfalterade vägar i Kambodja. Biltrafiken är mindre men mycket mopeder. Det mesta är dock gammalt. Dom ligger många år efter Thailand. Han skjutsade oss till ett hotell. Dom hade ett rum utan fönster som dom ville ha $25 för men nej tack sa Sussi. Då erbjöd dom oss ett annat hotell som hade samma ägare. Där ville dom ha $60 per natt. Vi sa nej tack igen och gick ut för att leta. Vi kom till första korsningen där en Tuk-Tuk förare började prata med oss och han visste ett hotell för $12.5 per natt med balkong dock liten. Det skulle vara bra sa han. Så vi hängde på. Rummet kostade $15. Ingen balkong och utsikten var lite begränsad, typ 1 meter in i nästa husvägg. Men vi tog det. Vi skulle ju bara stanna en natt. Lämnade våra prylar på rummet och gick ner för att äta. Lite skeptiska så tog vi varsin hamburgare och jag tog dessutom en Angkor Beer medans Sussi tog en Singha. Angkor Beer smakade jätte bra. Vi gick en sväng runt kvarteren vid hotellet. Vilket kaos. Det man kunde konstatera var att det är ett land som lever i sin siden- eller flanell -pyjamas. Vi gick tillbaka till hotellet för att dricka några öl till.
Beställer även bussbiljetter med Mekong Express till Sihanoukville. $9/pers betalade vi genom hotellet. Köper man vid buss stationen så blir det nog billigare.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma....
15 år sedan
Äntligen Sverige.
15 år sedan
Mellanlandning på hemresan
15 år sedan
Bangkok Royal River
15 år sedan
Solavslutning i Pattaya
15 år sedan