Stöd Ukraina

Lenils blogg

Lördag 8 Juli 2023 - Kroatien

Norrut

Efter en sista frukost och koll att vi inte glömt något så åkte vi iväg runt 10. Första stopp på väg till Podstrana var Baska Voda. Eftersom orten är en av inspelningsplatserna för Game of Thrones och att jag läste att den var som Makarska men mindre så blev vi lite besvikna. Det var bara stränder men på en av dem stod statyn av Sveti Nikola, ja jultomten (Santa Claus) alltså. Eftersom han också är resenärernas beskyddare och hade en kyrka på plats så gick vi in och tände ett ljus. Så klart tappade jag det och svor till! Det skäms man ju lite för men hoppas på förlåtelse, speciellt eftersom helgonet också är resenärernas beskyddare. Sen åkte vi vidare mot Brela som ska ha magiska stränder men de hade tyvärr inga parkeringsplatser. Nåväl, stränder kommer vi att ha gott om vid nästa övernattningsställe så varför inte åka lite norr om Split och besöka fortet Klis som också var med i Game of Thrones. Där var det gott om parkeringsplatser som dessutom var gratis och vi möttes av en söt liten katt som strosade omkring i den drygt 30-gradiga värmen. Lunchen fick bli en varm macka,typ baguette med ost och korv samt varsin cappuccino på en mack efter motorvägen som är E65, samma som hemma i Skåne.
Fortet gick på 10 euro per person i inträde men det får man väl säga att det kanske var värt. Dock var den fantastiska utsikten över Split med omnejd strax innan precis som parkering helt gratis och den tog verkligen andan ur en.

Framme i Podstrana insåg vi att det inte var helt lätt att hitta parkering. Dock körde en kille precis när vi kom ut från en parkering vid sidan av vägen. Vi kollade med hotellet (Beach Hotel Božikovina) och blev glatt överraskade när de sa att den var deras. De hade några till i en brant backe och lite längre ner där den branta backen tog slut men de var upptagna, en i backen blev ledig men vi valde ändå den uppe vid vägen!
Rummet såg ut som på bilden hos Booking och så gjorde även balkongen med utsikt över pool, restaurang och havet,
Vi har inte druckit några drinkar alls, bara de där praktiska alkoläsken vi upptäckte för några år sen så nu passade vi på att beställa varsin riktigt drink på stranden innan vi badade och latade oss en stund i eftermiddagssolen.
Ikväll hoppas jag få se månen också för i Makarska måste den ha gömt sig bakom bergen.

På kvällen äter vi på en av restaurangerna vid grannhotellet. Här kallar de Pljeskavica för Balkan burger och upplyser när man beställer att den är utan bröd. Det är väl mer en pannbiff men kanske lättare att förstå om man kallar den för burgare. Mannen tog en sån och jag tog en havsabborre med polenta och spenatpesto. Det var inte så mycket pesto över den spenaten men det var gott ändå.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan