Stöd Ukraina

Roberts blogg

Måndag 2 April 2007

Norrbotten/Lappland

När jag ändå är igång och pratar om hur vackert Sverige är och hur mycket mer av vårt land fler borde se så ska jag passa på att slå ett slag för mitt kära Norrbotten. The place to be.
Skogar, mygg och otillgänglig ödemark, säger säkert många.
Isbjörnar, sävlighet och kyla, säger andra.
Visst, stämmer på sätt och vis. Utom möjligen isbjörnarna då.

Men ingen annanstans i Sverige hittar vi fyra så utmärkande årstider.
Den kalla vintern med meterhög snö vilket innebär skoter, skidåkning och norrsken.
Våren med soliga utflykter på längdskidor längs isen och varm choklad i en snödriva kombinerat med de första stegen på framtinad asfalt veckorna senare.
Sommaren med de ljusa nätterna och långa soltimmarna. Inte alls så mycket mygg som folk tror heller.
Hösten med mysiga promenader i ett välkommer mörker.

Med detta finns naturligtvis många nackdelar men jag väljer att lyfta fram det positiva.
Jag minns mina barndoms vintrar med slalomåkning, längdskidåkning, pimpling i isvak och det fruktansvärt roliga skoteråkandet. Jag minns snökojorna, snöbollskrigen och ishockeyspelandet utan skridskor på kvartersrinken.
På sommaren lekte vi krig i skogen, spelade fotboll dygnet runt eller bara grillade. Jag var på överlevnadsläger och lärde mig klara mig själv (tillfälligt). Jag lärde mig hitta och göra upp eld/mat, se skillnad på svampar, fåglar och bär. Jag lärde mig fiska. Jag åkte båt och vattneskidor. Solade och badade på Pite Havsbad (var annars?) =)

Detta är saker man naturligtvis kan göra lite överallt i landet men hemma är ändå alltid hemma för mig och visst är det skönt att inte växa upp i någon storstad? Istället ska man ha nära till naturen och allt vad det innebär. Skulle inte byta min barndom mot något annat.

Och ja, det kan vara varmt i Norrland också! Vår sommar kanske inte är lika lång men vi har absolut dagar med 25 grader och mer i luften och över 20 grader i havet. Try me!
Dela med andra:    

Kommentarer
Familyb säger:
Känner igen mej i nästan allt och är det av någon anledning man skulle vilja flytta "hem" igen, är just årstiderna en stark sådan. Jag menar bara det fantastiska i att verkligen ha fyra årstider!!! Här på Sveriges framsida har vintrarna mest utvecklats till en ända lång höst...med blåst, regn och grått grått grått, undrar ibland om jag flyttat till Storbritanien?! Tack och lov att man får komma hem några ggr per år!! :o) Visst jag ser också fördelarna med att bo här och jag ska inte förringa mitt liv här nere med nära och kära, jag får ju dessutom se väldigt mycket av Sverige när man bilar genom det några ggr per år! Tack för inlägget och den träffande beskrivningen! Hälsningar familyB
Postat 2008-04-09 14:30  Anmäl
Karrooo säger:
Mycket bra skrivet!! Trevligt att det är någon som lyfter fram norrland och dess fördelar! Skulle inte beskrivit det bättre själv.
Postat 2007-04-26 23:09  Anmäl
Elvis_ säger:
Hej!
Man kanske skulle besöka Pite Havsbad någon gång,men det är ju det där med myggen.
mvh
Postat 2007-04-05 19:32  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll
15 år sedan
Norrlandssemester över
15 år sedan