Stöd Ukraina

Gittannors blogg

Lördag 19 Februari 2011 - Dauin

Njuter...

Life is good
Efter att ha lämnat -15 grader och börjat anpassa sig till de ljumma vindarna och en termometer som visar minst 45 grader varmare, kan jag inte annat än tycka att man har det bra. Dykningen hittills har varit toppen men inte alls lika mycket som man sett vid tidigare tillfällen. Detta på grund av att ett par veckor innan jag kom svepte stora vågor in och de tog med sig det skräp/växtrester som det marina livet gillar att gömma sig i. I dagsläget verkar det som att de liksom jag letat sig till något annat ställe för att njuta av en skön semester. Får hoppas att de är tillbaka i April när jag kommer igen. Nu är det inte så att man inte ser något har redan kunnat bocka av flera saker som varit skithäftiga, vad sägs om tigerräker, ornate goast pipefishes i massor och otroligt vackra nakensnäckor så jag är nöjd. Det är bara Bonnets corner som är en gammal favorit som gjort mig besviken, känns dödare än Sahara. Detta var dock inte riktigt sant tre fyra sorters snake eals och en söt Coconut octopus som bodde i en 7-up flaska var några av de saker som dock fanns kvar.

Varma källor och risfält
Andra dagen här avstod jag från dykningen och åkte på en utflykt till några varma källor uppe i bergen. En av instruktörerna på resorten var ledig och på hans crossmotorcykel var det iväg upp i bergen på vägar som mer i betraktelsen påminde om bäckfåror. Efter en timmas klättring följd vi en liten stig rakt ut i djungeln och efter 10 minuters vandrande så kunde man känna lukten av ruttnande ägg och snart kunde man skymta en liten bubblande damm med vit beläggning på botten. Vattnet var verkligen varmt, speciellt för en rödbränd svensk (brände mig som attan första dagen) som mig. Efter att ha försökt att komma i det varma vattnet utan att lyckas följde vi bäcken som rann vidare från dammen till ett ställe där en annan bäck med friskt bergsvatten mötte det varma vattnet så någonstans där dessa mötte varandra var det perfekt som ett skönt bad. Efter ett skönt varmt bad var man tvungen att skölja av sig i den kalla bäckfåran då man själv fått en hemsk doft av ruttna ägg.

Sedan bar det iväg på smala stigar som var om än ännu sämre än de första och vi passerade Filippinska bönder och otroligt vackra risterrasser med en utsikt som man inte ens kan beskriva. Man kunde lätt se dykbåtarna på Apu Island och Siqijour. Sådant här kan man inte köpa för pengar.

Nej nu är det dags för dagens första dyk. Försöker ladda upp lite bilder i em.
Hej hopp nu blir det ett långt dopp
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Här kan du läsa mer
12 år sedan
Crazy
13 år sedan
Efter tre dagars underbar dykning...
13 år sedan
Njuter...
13 år sedan
Bara en liten bit kvar
13 år sedan