Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 11 September 2004 - Sydney

Nedrakningen har borjat..

Jaha.. sa var man tillbaka dar allt borjade.. aterigen pa 'gamla, kanda' gator i Sydney.. och har pa Work & Travel kontoret.. Har ett par dagar har i Sydney for att shoppa upp de sista slantarna pa faniga souvenirer.. Man kan ju inte komma hem utan atminstone en bumerang och ett kanguru-gosedjur.. ;-) Har bosatt mig pa annu ett vandrarhem i Sydney (det fjarde)..: 'Footprints'. I ett rum kallat 'The church' med 10 vaningssangar.. Lika bra att riktigt kanna backpackerlivet nu det sista.. Igarkvall nar jag kom hem hade nagon flyttat min ryggsack och intill min sang stod istallet en upponedvand kopp med en bok over (ett franskt lexikon.. undra just varfor nagon slapat med det till Australien..) och en lapp som forklarade att under koppen fanns en JATTE-kackerlacka.. och nagon modig fick garna gora nagot at den.. Jag kande dock att jag inte tillhorde 'nagon modig' sa jag lat den vara..

Igar traffade jag ocksa Liz fran Thailand-turen (och Thanes reskamrat) 2002 och tog en fika pa Darling Harbour. Forhoppningsvis hinner jag traffa Viona (Contiki USA 2001) och Amanda (Paddywagon Irland 2003) innan mandageftermiddag.. De senaste dagarna har varit ratt valfyllda.. I sondagseftermiddag lamnade jag Brisbane och akte till Surfers Paradise dar Dave aterigen stod och vantade.. Lite av en deja vu.. Forutom att 'kattungen' Daisy numera var fullvuxen och Dave kopt ytterligare en apparat (hade numera sju fjarrkontroller pa vardagsrumsbordet..) var allt sig likt dar.. Kackt nog fragade han om jag kanske ville tvatta (maste erkanna att jag hoppats pa det och darfor inte tvattat tidigare i Brisbane..).. Till min stora forskrackelse at jag frivilligt vegemite till frukost och gillade det (atminstone relativt sett..).. Orovackande.. ;-)

Morgonen efter var jag tillbaka pa bussstationen igen.. mot Macksville och Stuart & Maureens 'Yarambella Dreaming' - getfarmen och min sista chans att wwoofa.. Visade sig vara ett trevligt stalle.. 'getfarm' var val dock nagot overdrivet. De hade 12 getter varav de bara mjolkade en.. men jag fick smaka pa bade getost och getmjolk. Trevlig familj! Ratt 'alternativa'.. Pa mandagkvallen fick jag folja med Maureen pa sjalvforsvar som inkluderade massering av lymfiska systemet .. Synd att jag bara kunde stanna tva natter.. Fick med mig en matlada, en burk med russin & notter att ha pa bussresan och visdomsorden 'when you come home, you will continue the journey of your life' fran Stuart (nar jag sa att det kandes lite konstigt att min resa snart var slut).. Passade dessutom pa att latta pa packningen genom att lamna av mina gamla sandaler och salja systemkameran.

Vidare bar det av mot Port Macquerie dar jag som sagt blev upphamtad i sporegnet pa bussstationen av Tony fran Port Linde Backpackers. Delade rum med en irlandsk och en schweizisk tjej (tydligen blev de ocksa ofta forvaxlade med Sverige).. Ratt mysigt stalle med gratis applen och fri anvandning av paraplyer.. Dagen efter var det dock stralande solsken sa jag promenerade runt lite i staden och gick sedan bort mot Koala Hospital for att vara i tid dar for matningen klockan 15. En lustig aldre man berattade om koalor.. en hel massa intressanta fakta.. 'Koalas are very good swimmers.. if you watched the Olympics.. well, no.. Australia did not have any koalas in the team..' Vandrade tillbaks till hostellet lagom till nar det borjade regna.. och spenderade sedan kvallen med att halvsova i tv-rummet och lyssna pa nar en kille tipsade tva andra om vilka kakor som var bast att kopa i Nimbin och av vem.. Hahajaja.. Vid midnatt korde Tony mig och ett tyskt par till bussstationen och nattbussen mot Sydney (kackt satt att spara in en overnattning).. Sa 6 igar morse stapplade jag ivag till Footprints, checkade in och fortsatte sova lite innan det var dags att ge sig ut och shoppa..
  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet