Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Onsdag 1 Februari 2012 - Stockholm

"Messias", balett på Kungliga Operan

Mycket kultur bjuder vår huvudstad på i vår. Idag var det dags för baletten "Messias" på Operan. Denna vinterkalla kväll hade maken och jag turen att få skjuts av vänner till sta´n. Varm bil, varmt garage - det uppskattas, när det är -10gr.!
Nästan full salong - många kvinnor var det. Tyst och andäktigt, inga popcorn där inte. Ridån gick upp, och på scenen låg vitklädda dansare platt på mage , med duvblå fondvägg i bakgrunden. Stämningen var satt redan från början. En hel del av musiken var bekant (har sjungit i kör för några år sedan, när rösten fortfarande var sopran).
Säg mig, väger balettdansare ingenting? De formligen flög över golvet, och man hörde inte ett uns av landningen! Lyft, vridningar, hopp, pliéer och gruppformationer. Allt fanns där! Sopran och altsång från orkesterpodiet såväl solister som kör.
Efter 1,5 tim (utan paus) blev det stående ovationer! Jag ropade "bravo" flera ggr.

MESSIAS
"Balett i en akt
I sin abstrakta helaftonsbalett Messias från 1998 – till musik ur barockmästaren Händels oratorium ­– berättar den argentinske koreografen Mauricio Wainrot inte om Jesu liv och död. Han vill istället hylla livet och spegla den mystik och religiositet, det hopp och den glädje som finns i musiken. Wainrots uttrycksfulla koreografi kräver både akrobatik och lyrisk känsla av dansarna i Kungliga Baletten. Hallelujakören blir en storartad avslutning i dans, sång av Kungliga Operans sångsolister och kör samt musik från Hovkapellet." (Operans hemsida)
Dela med andra:    

Kommentarer
Babbo säger:
Åh. jag älskar balett, både klassisk och modern! Balsam för själen precis som Rolf_52 säger.
Inga ord - bara rörelser. Underbart. Och helst till levande musik.

(Min dotter gick Svenska Balettskolan i 7 år så jag vet vilket arbete som ligger bakom d.v.s. minst 3 timmars träning, 6 dagar i veckan, från 8 års ålder....men det kostar på för kroppen.)
Postat 2012-04-06 22:43  Anmäl
Karinlorvik säger:
Du har nära till kulturpärlor, fin beskrivning av baletten ...
Postat 2012-02-06 18:06  Anmäl
Rolf_52 säger:
låter som balsam för själen
Postat 2012-02-03 07:40  Anmäl
Peroerik säger:
Låter inte helt fel. Jag gillar faktiskt balett. Jag har dock bara sett Svansjön i St Petersburg men var helt betagen båda gångerna.
Postat 2012-02-02 21:10  Anmäl
Rika44 säger:
Den föreställningen skulle man vilja se. En annan kan inte ta en ton rätt, men är visst alt!
Postat 2012-02-02 11:16  Anmäl
Gullsing säger:
Jag har också varit sopran en gång i tiden och sjungit i kör.

Sen när jag fick en dotter, hade jag i min ungdomliga dumhet, för mej att hon skulle bli balettdansös. Men det blev hon inte, utan har numera ett eget företag och hjälper folk (en massa) med redovisningar osv. Hon blev alltså redovisningskonsult och inte dansös, som mina fantasier trodde.

Gilla
Postat 2012-02-02 09:41  Anmäl
Livsgjutare säger:
Det låter fantastiskt!
Postat 2012-02-02 09:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan