Stöd Ukraina

Ivans blogg

Onsdag 4 Oktober 2006

Massage på Gili Trawangan, Lombok, Indonesien

Släntrade iväg utefter stranden medan hustrun med bok blev kvar på bastmattan. En bit bort stod några enkla massagebäddar uppställda. Några ögonfängnande indonesiskor såg ut att höra till.
Med hjälp av pekfingerspråket lyckades jag boka en tid. Peka på massagebänken, peka på mig själv, peka på armbandsklockan och sätta upp ett finger (fina fingret) i luften. Peka på klockan igen och siffran 1.
Tillbaka efter stranden. "Jag har bokat en massagetid"
- "Så bra då" -
Jag brukade passa på att få lite massage där sånt erbjuds.
I god tid före klockan ett gick jag tillbaka till platsen med massagebänkarna.
Tänkte precis lägga mig på en av dem. Men då: No! - No! - No!
Det blev en väldig aktivitet. Några ropade, andra vinkade. Alla ut mot stigen.
Där kom en liten, liten häst dragande på en ännu mindre enaxlad kärra.
Man visade att jag skulle kliva upp på kärran. Tog först en fot, sedan nästa bakifrån upp på kärran. Då lyfte hästen där framme upp från marken. Några som stod nära slängde sig om halsen på hästen för att dra ner den. Jag kravlade mig länge in på kärran och när jag kommit fram förbi hjulaxeln dalade hästen ner.
Sedan bar det iväg. Inte efter stranden utan inåt ön. Det är ju bra att man aldrig kan komma längre in på en ö än halvvägs. Sedan är man ju på väg ut igen.
Så småningom kom vi fram till en liten uthuggning där det låg några hyddor.
Som brukligt slutade väggarna 1½ meter över marken. De når inte upp till taket. Lämnar en halvmeter bred öppning. Ger ju en hyfsad ventilation.
På en av dem stod det MASSAGE och AWLI PIJIT.
Ut kom en liten senig och knastertorr gubbe:
- "Welcome to Traditional Massage!"-
Jag fick lägga mig på magen på en lindrigt ren bastmatta. Nu började gubben sin barfota promenad upp och ner utefter ryggen, efter det att han först hällt ut en rejäl skvätt palmolja över mig. Jag bad en bön att han skulle halka, ramla ner, bryta nacken och dö. Men icke. Nu fortsatte istället moment 2.
Sittande på mig bröt han upp armar och ben, en i taget till aldrig tidigare skådade vinklar. Det var ingen navelbeskådande lotusställning. Tvärt om. En avancerad yogautövare skulle ha blivit grön av avund. Så småningom tog i alla fall behandlingen slut. När jag vände mig om såg jag alla byns ungar hängande som druvklasar på väggarna kikande över kanten. HD-TV, släng dig i väggen. Detta var reality.
Nu kallades hästen fram. Den här gången klev jag upp framifrån. Hästen knäade.
När jag återkom till hustrun frågade hon: "Hur var det?"
- "Jodå" -
Övriga kommentarer överflödiga.
Dela med andra:    

Kommentarer
Zurre79 säger:
Riktig kul! Nu fick jag mej ett gott skratt!
Postat 2009-03-01 14:53  Anmäl
Zonja säger:
Sanslöst roligt! Sitter just och försöker knyta ihop en resa till bla
Gili T. /Sonja
Postat 2008-07-09 18:12  Anmäl
Resoholic säger:
Ja, samma sak hände min man där. Jag och dottern fick åka cimodo till "badbara stranden" och min man fick gå varje dag för han hade inte hjärta att utsätta hästarna för denna flygfärd fler gånger :-)
Postat 2008-03-13 17:51  Anmäl
U05401140 säger:
Detta var en höjdare ,Nu somnar ja gott när ja skrattat ja skulle inte vågat få masag där
Postat 2007-12-03 22:06  Anmäl
Gullsing säger:
Du skriver verkligen medryckande och roligt.

Jag undrar bara hur du får in bilderna i din blogg. Det har jag inte lyckats med.

Hälsningar "Gullsing".
Postat 2007-02-15 17:40  Anmäl
Anniak säger:
Hej Ivan! Härliga resminnen att ta med hem! ..och roliga!
Postat 2006-11-06 22:09  Anmäl
Tony säger:
Ha, ha, ha...den var helt underbar...särskilt när hästen lyfte, det hade jag velat se, ha, ha...Snacka om kulturkrock med din massör. Undrar vad ditt finger i luften betyder på Gili..."Ryggskott" kanske. Jag skrattar fortfarande...:)
Postat 2006-10-12 22:16  Anmäl
Sierra säger:
Tack Ivan för en festlig berättelse och kufiska bilder.
Hälsa hustrun och ha det gött!
Postat 2006-10-07 12:06  Anmäl
Peggy säger:
Jag kan verkligen se dig framför mig. Tack för en rolig berättelse o gott skratt. Nu har du förgyllt dagen för mig och det blir lättare o ta fram dammsugaren. Peggy
Postat 2006-10-06 09:13  Anmäl
Grekland säger:
Du återberättar historien på ett dråpligt roligt sätt!
Jag skrattade så jag fick magknip.

Språkförbistringar kan leda till olika, nya upplevelser, både bra och dåliga. Kul att du laddade upp bilderna i bloggen.
Postat 2006-10-05 20:03  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Anchen
Anchen säger om Ivans bild "Massören":
jag skulle vilja ha dom, masage behöver jag också, så Pappa får följa med.
11 januari 2007 17:09