Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 8 Maj 2010 - Stockholm
Resealbum: Stockholm

Kungsholmen

Kungsholmen
Av gängets tolv medlemmar var det fyra, som av olika skäl inte kunde delta i månadens promenad idag.
Starten var denna gång bestämd till Thorildsplan, där vi samlades kl. tidigt (10.00). Han med ryggsäcken tog täten, och vi vandrade förbi Lärarhögskolan bort mot Lilla Essingen. Några av oss, skåningen och dansken, hade förstått att det fortfarande var vinter och var klädda för det. Nordborna tyckte Stockholm var klädd i vårdräkt och var utrustade för det. Promenaden värmde oss, så någonstans mittemellan var nog det riktigaste. Knäppte upp och knäppte igen, mössa på och mössa av. Vi uppdaterade oss ang. våra familjer, barn, barnbarn, resor, hälsan, politiska tillstånd - inrikes/utrikes, samt när vi skall träffas nästa gång. Det sista - det viktigaste.
Vår ryggsäcksguide hade läst på, och vi fick se reningsanläggningsdammen under Essingebron, en anläggning, som är till för att rena smutsen från bilarna - bra. En av deltagarna lärde mig, att talgoxarnas sångkvitter är mycket kortare och starkare i stadsmiljö, för att de ska kunna överrösta bilarna med sina lockrop. Jag hörde det.
- Tänk att bussen kunde ramla ner från bron. Åtta dog. Det var längesedan nu, sa en av stockholmarna.
Inget jag känner till. Hade inte flyttat hit från Skåne än.
Vidare passerade vi Luxparken och den exklusiva restaurangen Lux. Där såg det tomt och öde ut. Fint område, men inte en människa ute!
Dags för rast. Vad fanns i ryggsäcken? Åtta små glas och en ny sort av “Gammeldansk” med choklad och vaniljsmak, men nää - den var lika besk, som vanliga sorten. Men varma blev vi, och fnittriga. Samtalsämnena blev lite mer frisläppta, när vi vandrade vidare. Förbi Riksarkivet, som har sina rötter i medeltiden. “Här förvaras - på pergament, papper, mikrofilm och digitala medier, totalt nästan 30 hyllmil vilket motsvarar avståndet Stockholm - Jönköping” (enl. hemsidan). Vi bestämde oss för att besöka det en regnig dag.
Nästa stopp blev framför “Mårten Triewalds Malmgård - Villan”. Gårdens kända historia börjar i slutet av 1600-talet. Idag används den som scoutlokal. Vi var överens om, att den var vacker, historisk och spännande men i stort behov av renovering. I Smedsuddsbadet badade endast svanar och änder. Men med lite fantasi, kunde man tänka sig ett sommardopp från den välplanerade sandstranden.
De som inte var så varmt klädda började huttra i den fuktiga kylluften, och vi var alla tacksamma, när vi nått målet för denna vardagspromenad. Middagsmålet! En husmanskostrestaurang på Kungsholmen. Isterband och stuvad potatis och en stor stark satt bra.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
40 veckor sedan
Meditationsvandring
40 veckor sedan
Min sommarsäng
40 veckor sedan
Kyrkbröllop
40 veckor sedan
Skur efter skur........
40 veckor sedan