Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Söndag 11 Januari 2015 - Koh Mak

Koh Mak, Paradiset

Speedboat till Koh Mak på morgonen, tog 50 minuter. Härlig färd. Stannade till vid Koh Wai på vägen. Hade funderingar på den ön, men blev 4 dagar på Koh Mak istället.
Kände redan när jag klev iland på ön, Avslappnat, go känsla. Här ska jag trivas.
Hann med en iskaffe i väntan på Banana sunsets supertaxi :-)
Såg en orm på vägen som höll på att sluka ett byte.Läskigt!
Banana Sunset ligger på sydvästra delen av ön. Lite avskilt. 6 bungalows. Ingen strand dock men en så skön känsla att vara där. Riktigt avkopplande. Lånade cykel och hojade runt. Hittade en strand, helt i Gunillas smak. Näst intill öde. Me like. Det är så jag vill ha det. Låg några timmar, tog en öl på ett härligt och avslappat ställe, Island Hut.
Käkade middag på Banana i solnedgången. Live musik, härlig stämning. Underbar personal. De har även tält som man kan bo i. Avstår det, är klar med tältande, det har jag gjort tillräckligt i mitt liv.
Hade 2 nätter bokade och de var tyvärr fullbokade, men hittade ett ställe inte långt därifrån, när jag tog hojen och begav mig på ett huppegupptäcksfärd, Ao Phong på södra delen. Även det en liten pärla, 7 bungalows, egen strand. Ägs av en tysk. Bara älskar dessa paradisstränder, Man är i princip ensam på stranden. Det är så vackert. Hängde på beachen till solen försvann, då förflyttade jag mig till hängmattan.
På morgonen steg jag upp tidigt för att se soluppgången. Tystnaden, dagen som gryr. Meditation på terrassen några steg från havet. Kan en dag börja bätte?
Tyvärr kunde jag bara bo en natt. Han fixade boende på nordvästra sidan, vid piren. Happy Days resort. Även dem med egen strand. Kan bli tjatig men det var oxå toppen. Relativt nyöppnat, tror de hade 12 bungalows. Tyst och lugnt och skönt.
Har inte skrivit så mycket om mat jag har ätit. Bu eller bä. Men min mage har varit ganska kass i snart en vecka och därför har jag varit försiktig med maten. Hade medicin kvar sedan Ko Tao förra året så har käkat upp den kuren och det har blivit bättre. Men iaf på Happy Days testade jag Penang Curry, dock bara med grönsaker. Men det var den godaste maten hittills. Mycket beroende på att magen inte tjorvade men oxå på att det smakade riktigt gott. Kommer nog med mera inlägg när det gäller maten.
Tog en promenad längs hela stranden bort till änden. Vid piren och på andra sidan ligger lyxresorten, med stora villor. Tycker det förstör bilden av paradiset. Glad att jag bor på andra sidan. Har läst och hört mycket om att det skulle vara sandflies på denna delen av ön. Jag var preparerad med kokosolja, som ska hålla dem borta. Men jag märkte iaf inget av dem. Kan ju kanske bero på att det blåste när jag var där. Men nej, jag har inga problem haft med dem.
Hojade runt ön på en förmiddag, tar inte mycket längre tid. Kollade stränder och boende. Känner att jag bott väldigt bra där jag har varit. Har ju testat 3 olika stränder och väderstreck på ön.
Strömmen gick vid några tillfällen, kan bero på blåsten, men ibland är jag ju rättrådig och har fick/pannlampa med. Ingen panik :-)
En dag när jag var på väg till hojen från stranden i Ao Kao, passerade jag en bungalow, dörren var lite öppen. Ut strömmade musik. kände igen den. Saktade ner stegen. Tommy Nilsson och Öppna din dörr. Lite otippat kanske sådär, men det gav mig ett leende på läpparna. Älskar livet!
Många som undrar och tycker, är det inte tråkigt att resa själv. Mitt svar är nej. Man träffar människor varje dag, snackar, kan vara korta och långa möten. Återkommande möten. Byter lite tips och råd. Kanske man ses igen. Det är lättare att knyta kontakt när man är själv än om man reser i sällskap. Det är min uppfattning i alla fall.
Fick veta att Koh Mak har regnperiod från maj-oktober cirka och anläggningarna stänger ner då.
Koh Mak kommer jag definitivt att återvända till.
Efter 4 nätter på denna paradisö så väntar Koh Kood
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet