Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Onsdag 27 Juni 2007

Kaffepaus.

Vi tog en liten avstickare hemifrån. B. började köra planlöst upp mot Kullen från Helsingborg. Just där det egentligen var dags att ta till vänster för att komma ut till Mölle, tog han till höger och fortsatte de gamla vägarna upp mot Farhult och till Ängelholm.

Väl där fortsatte vi upp mot Bjärehalvön, förbi Förslöv och tog vägen mot Båstad. Bara en liten bit, så kom vi till en liten avtagsväg, som tog oss upp mot ett trevligt café, nämligen Café Killeröd. Det var en smal, rätt hög backe, som ledde dit upp. Vi var där och åt gott bröd och drack gott kaffe förra året. Så eftersom det faktiskt var kaffedags, stannade vi till. Just då var det fullt av folk. Det fanns inga platser kvar inomhus, eftersom det regnade.
Utsikt över Bjärehalvön från Café Killeröd

Vi fick vänta ett tag tills det gick några gäster. Då fick vi platser intill fönstren. Man har världens utsikt därifrån över Bjärehalvön och havet utanför. Så beställde vi deras specialitet, äppelkaka med vaniljsås och med kaffe till. Oj, oj, så gott det var! Äppelkakan var fluffig och jättegod med luftig maräng ovanpå. Vi njöt i fulla muggar.
Ser det inte gott ut?

Kakdisken

Så köpte vi av deras matbröd, för att ta med hem. Vi handlade av ägarinnan Eva Schacht, som äger stället med sin man, Dick. Det är han som är den suveräne konditorn och bakar allt det goda. Eva visade oss hur de hade en konstnär, som målade en stor vägg med hästmotiv. Tavlan var inte färdig ännu. Konstnären, som jag inte tog namnet på, höll på med målningen för fulla muggar. Han målade bland annat Eva till häst i gammaldags kläder. Likheten var faktiskt slående.
Eva Schacht

Eva ryttarinna på målningen.

Eftersom det var regnigt väder, var det inte så mycket idé att fotografera utsikten, så bilderna därifrån är från förra året. Eva och målningen undantagna.
Konstnären i full fart.

Carl Johan Bernadotte brukade åka dit och dricka kaffe och hans älsklingskakor var deras Tryffelbiskvier, som faktiskt får kallas för Carl Johan Bernadotte. Det är en grevligt god kaka.

Vi åkte inte till Båstad alls, men tog i stället vägen över Hallandsåsen till ett klädförsäljningsställe, som ligger nästan mitt i skogen. Sen var det dags för hemfärd.
Dela med andra:    

Kommentarer
Crista säger:
Stämmer så bra det du skrivet om cafeet...men vi hade ju underbart väder. Men det hade säkert smakat lika gott oavsett väder.
Fick oss en tur ut till Hovs Hallar också med härlig utsikt över havet.
Postat 2009-08-18 21:33  Anmäl
Marilcj säger:
De e ju sådan utflykter man ska göra, bara sätta sig i bilen utan att veta var man hamnar!
Vi brukar hamna i Danmark, Hornbaek, Köpenhamn mm
De finns ju så otroligt med mysiga kaffeställen ute på landet här nere i skåne!
Mari
Postat 2008-04-16 13:49  Anmäl
Reseglad säger:
Hej!
Du är jätteduktig på att skriva,detta kafe måste jag besöka !
M.v.h. Reseglad.
Postat 2007-07-26 23:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Dreamway
Dreamway säger om Gullsings bild "Konstnären med sin stora tavla":
En bild som intresserar mig...!!
21 november 2007 12:02
Bastian
Bastian säger om Gullsings bild "Gott kaffe på Killeröd":
mmm ser gott ut. Min mamma candy bakar kanel-bullar just nu mums!
28 juli 2007 11:22