Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Tisdag 16 December 2008 - Helsingborg

Jordbävning

I morse, när Maken hade vaknat och gått upp, för att läsa dagtidningen och satt i sin fåtölj, började hela huset skaka. Han ropade Gilla efter mig, för att väcka mig, om det var nå´t allvarligt. Jag var redan vaken och låg i sängen som riste ordentligt. Jag tyckte, att det kändes som om jag åkte fram och tillbaka från huvudet till fötterna fem gånger. Det höll på i ungefär 5 sekunder. När det började var klockan 6,20 ungefär.

Det visade sig, att det var en jordbävning med epicentrum någonstans i södra Skåne. Jordbävningen var på en skala på 4,7 på Richterskalan. Det togs upp på TVnyheterna på både ettan och fyran. Man varnade till och med för efterskalv. Men det har vi inte känt av nå´t ännu. Nu är klockan 12,53

Ett litet tillägg klockan 15,24. http://hd.se/webb-tv/2008/12/16/laegenheten-boerjade-rista-och/ Det är en film som Helsingborgs Dagblad har på sin webbsida. Det har emellertid inte kommit något efterskalv ännu.
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Satt i sängen och läste, då huset skakade till ett par gånger, som om någon slog igen ytterdörren extra hårt. Ropade till sambon som var i köket och gjorde te. Han hade inte märkt något, men kollade fönster och dörrar på nedre plan, men inga inbrottstjuvar där! Då var det en jordbävning, sa jag. Hade på Radio Kronoberg, och där strömmade det in samtal från många lyssnare i trakten som hade känt av skalvet.
Postat 2008-12-17 16:43  Anmäl
Ingemar_e säger:
Ja, det blev ett uppvaknande även här i Vejbystrand.
Var nog uppe på två "röda" hade klart för mig att det var typ jordbäbning.
Har varit med om detta en gång tidigare.På ett fartyg utanför Equadors kust med ungefär samma styrka.
Postat 2008-12-17 11:00  Anmäl
Sarahsarah säger:
För några år sen (2007) när jag var i Malaysia så vaknade vi av att sängen skakade, jag trodde först det var min bror som skakade på sängen men märkte att det inte var han, så jag ställde mig på golvet och det var en väldigt läskig känsla att känna hur hela hotellet bara skakar och det höll på i kanske 10 sekunder, om inte mer. jag var så himla rädd, usch! Det visade sig att det varit jordbävning, 7,9 på richterskalan och det bildats en våg som sköljde över sumatra. Lite läskigt, hade inte sumatra legat där så hade vågen kanske nått oss :S
Postat 2008-12-17 06:20  Anmäl
Veiken säger:
Har inte märkt ett dugg, men vi bor ju inte så nära heller! Jag brukar inte ens vakna i fullt åskväder ! Hoppas att det räcker med detta, för det är enorma krafter som sätts i gång! Kram
Postat 2008-12-16 22:11  Anmäl
Gullsing säger:
Det är alls inte kul. Vi var nere på Kefalonia för flera år sen och råkade ut för en jordbävning då också. Men den var inte så stark (4,5), men skrämde oss verkligen då, för vi hade inte varit med om nåt sådant tidigare. Förresten blev hela Kefalonia förstört i en jordbävning 1953. Husen rasade och man hade ett stort jobb att återuppbygga ön. Det gällde även Zakyntos då.

Gilla
Postat 2008-12-16 17:08  Anmäl
Nug säger:
Va´kul att få vara med om något sådant! När naturen tar i är människan liten.
Postat 2008-12-16 16:57  Anmäl
Mpc säger:
Tyvärr så la jag inte märke till det utan sov gott fast jag hade varit vaken kl. 05 först gången sen andra gånge var ca 05. 50 hörde då frun var uppe jag måst ha somnat om o sovit gott vakan åter upp ca 06.35 gick då upp oc satt på tv hörd om det men nej jag sov gott
Postat 2008-12-16 16:12  Anmäl
Sussi säger:
Hej Gilla!
Jag låg vaken,väckte maken och tala om att sängen gunga till och det knaka lite i väggarna.Gick upp efteråt och åt frukost. Såg då på nyheterna att det hade vart jordskalv i Skåne. Jag bor 50 mil från Malmö. Vilka krafter som sätts i rörelser. Det var fler med mig på jobbet som känt av det också.
Postat 2008-12-16 13:53  Anmäl
Smilla säger:
Vilket uppvaknade!
Hua!
Kram
Postat 2008-12-16 12:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet