Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 28 September 2012 - Stockholm

Fotografiska

En höstdag som denna vad vore den utan ett efterlängtat besök på "Fotografiska muséet" i Stockholm. Drar ihop kappan och knäpper upp i halsen, för nu ska det vandras längs den blåsiga kajen till muséet. men den som väntar på något gott............
Idag är det mest Christer Strömholm som lockar. Det ger utdelning. En stor utställning i företrädesvis svart/vitt. Det intresserar mig. Många budskap kan jag läsa ur hans foton, precis som han vill att betraktaren ska göra själv. Han ger ingen hjälp på traven.(enl. honom själv)
Däremot är Sally Manns foton tydliga i sin jobbighet. Dödsbilder och Barnbilder som skapar oro hos mig. En f.ö. mycket omdebatterad utställning.
Så slutligen Maria Friberg som leker med det omöjliga. Lite kul faktiskt. Har dock sett henne förr, så jag skummar bara igenom den salen.
En tur i shopen, men trots lockande medlemsrabatter, finner jag inget passande för plånboken idag.
Turligt nog kommer Djurgårdsfärjan och jag kan åka med till Gamla sta´n. Till lunch på däck kan jag stå och äta mina medhavda lunchmackor i en strimma av sol.
En sådan dag vill man inte vara utan!

"Christer Strömholm
Christer Strömholm, född 22 juli 1918 i Stockholm, död 11 januari 2002 i Stockholm, var en svensk fotograf och pedagog. Han mottog Hasselbladspriset 1997.Han är känd för sina intima svartvita porträttserier i en stil som påminner om gatufotografi, och som ofta har surrealistiska undertoner. Särskilt berömda blev hans skildringar av transsexuella i 1950-talets Paris.

Strömholm började tidigt ge fotokurser på Kursverksamheten i Stockholm vilket 1962 skulle komma att utvecklas till den omtalade Fotoskolan, vid vilken han arbetade som rektor mellan åren 1962 och 1972. Under dessa år examinerades cirka 1 200 elever." (Wikipedia)

"Sally Mann
Sally Mann föddes 1951 i Lexington, Virginia och växte upp i en konstnärlig och liberal familj på landet i den religiösa Södern. Mann började fotografera på high school och fortsatte på universitetet, där hon tog en masterexamen i kreativt skrivande.

Sally Manns konst har haft stort inflytande ända sedan hennes första separatutställning 1977 på Corcoran Gallery of Art, Washington D.C." (Google)

"Maria Friberg
Maria Friberg, konstnär, född 1966, Malmö, Sverige. Maria Friberg arbetar inom fotografi och video. Hon undersöker begrepp som manligheten och grupptillhörighet." (Wikipedia)
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Karinlorvik:
Välkommen!
Postat 2012-09-29 09:08  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack Bibchen för att du delar med dig av kulturen i Huvudstaden, jag skulle absolut vilja göra ett besök på Fotografiska muséet.
Postat 2012-09-28 22:32  Anmäl
Bibchen säger till Peroerik:
Kina?
Postat 2012-09-28 20:24  Anmäl
Peroerik säger:
Låter bra. Måste nog försöka komma iväg och se Strömholm innan jag far till Kina.
Postat 2012-09-28 20:16  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
39 veckor sedan
Meditationsvandring
40 veckor sedan
Min sommarsäng
40 veckor sedan
Kyrkbröllop
40 veckor sedan
Skur efter skur........
40 veckor sedan