Stöd Ukraina

Rommetorps blogg

Torsdag 14 Augusti 2008 - Norge

Fjällresa 2008 Sulitjelma-kvikkjokk

Min fjällresa starta från Hallsberg med tåg till Murjek och nu hade SJ övertaget Norrlandståget igen från Connex. Jag delade liggkupen med 6 andrar vandrar som skulle till fjälls och med vare stora ryggsäck blev utrymmet snart fult. Det blev inte mycket sovande den natten för det blev en konsert utan dess like ganska snart vi hade lagt os( att kunde koppla av utan att tänka på vad som skall hända är en konst) men jag fick vila. När klockan blev 7 gick jag till restaurangvagnen för att inta min frukost jag som trodde att jag var först blev överraskad att se vagnen nästan var full, men jag fick plats, jag hade precis satt mig, när tåget gör en inbromsning och muggen med kaffe åkte givetvis från bordet och hamnar på golvet och det stänker upp på ändrar tågresenärer ben ( det var inte bara min mugg) som tur var är det ingen som har kostym på sig, nu blev det kö för att få en ny kopp kaffe. Väl framme i Murjek vänter bussen som skall köra mig till Fauske i Norge en sträcka på 32 mil, bussen åker nu på den mycket vackra silvervägen över Arjeplog, vid 17 tiden är jag i Fauske nästa buss som transportera mig till Sulitjelma fick jag vänta på i 5 min, vid 18 tiden är jag i Sulitjelma efter 26 timer. Efter att jag har taget hand om min ryggsäck på 20 kg har jag en vandring på 4 km med en stigning på 430m till stugan Ny Sulitjelma med mina 4 ben (2 stavar) vandrar jag sakta på grusvägen upp till stugan.

Dagen efter på morgon sovit gott hela natten drag jag från gardin och se en blå himmel, nu är det bara att göra iordning den mycket väl smakande havregryns gröt. Nu är det bara att vandrar dom ca 2 mil till Muotkestugan, jag är som solen på ett strålende humör vandringen gå längs med Lomivattnet och den 20 kg tung ryggsäck kändes inte till någon besvär, terrängen är bra, lätt vandrad är det med en del korta backar, det tar inte så lång tid för värmen gör sig påmint och att solen inte har någon skugga mycket vatten gå åt och fram på eftermiddagen är jag vid Muotkestugan. Till min överraskning se jag många kängor och befara att stugan är fultbelagt men fram mot kvällen hämtar jag en madras från vedbon och efter att jag har flyttat undran möbler placera mig i samlings rummet på golvet och den natten sov jag mycket gott.

En ny etapp som skall avspaseras mellan Muotkestugan-Pieskehaure en kort sträcka på 10 km men få vandrar mycket på skrå. Efter att andrar vandrar var uppe tidigt gick det inte att mys ligga på golvet och det är bara att få på sig kläder och göra inordningen rummet. Den ny kokta havregryns gröt med lingonsylt satt bra. Ute skinner solen från en klar blå himmel vandringen börjar med en lång stigning men ej brant och efter 4 km se jag Pieskrhaure sjön ligger som ett spegel eftersom att det är en kort vandring till låter jag mig att njuta av naturen med att ta en paus på 1 timme, jag se stugan på andra sidan om sjön men det är lång vandring då jag skall över ett stort delta för att komma till Pieskehaurestugan och till en härlig bastu ett av dom få stuga som har tillgång den underbara avkoppling. Fram på eftermiddagen kommer jag till Pieske som stugan kallas för i daglig tal. Pieskehaure som för övrigt betyder "sjön med näset"och syftar på landförbindelsen mellan den stora halvön Juongasuolo och fastlandet, ligger på 580 möh med en underbar natur runt omkring ett paradis i fjällvärlden när jag var där för 10 år sedan hade jag semester i en vecka på denna plats. Här har jag planerad att ta en vilodag om man vill kan flera topptur göras bla. till Lario 1114 möh eller Labba 1207 möh samt Talput 890 möh. Jag berättar för stugvärden att jag har tänkt att vandrar till glaciären i morgon då talar stugvärden om att issmältningen är så markant att det är risk att vandrar på isen och att is grottan inte finnes, det är svårt att förstå att miljöförstöringen går så hastigt fram och jämför jag för 10 år sedan är det bara att konstatera att det är fakta. I dag består middagen av korv på längden samt potatismos har med senap och muskotnöt så det blir klass på maten, efter en stund kommer stugvärden in och talar om att bastu är varm, inne i bastun är samtals ämnet givitvis fjällvandring hur svårt och jobbigt och att svetten ränner längs med ryggen, en berätter på ett humoristisk sett hur svårt det är att balansera på klippblock så skrattsalvan var hög i bastun, en talar om hur ryggsäcken är packat och efter den beskrivning blev besluttet att vi skall hjälpa med att få ned vikten på ryggsäcken så personen inte behöver bära sin egen vikt, mycket burkmat blev lämnad till oss andrar och vi som skulle stanna kvar fick ett festmåltid dagen efter. Det var härligt med en vilodag fram för allt när solen ljuser från en klar blå himmel och kan lada upp batterierna igen.

I dag blir det en krävande vandring skall över Vaimokvagge på 1126 möh en stigning på 640 m på 4 km. Nu är klockan 8 och jag har gjort min havregryns gröt har inhandlade lite godis. I dag är det mulet och en temperatur på omkring 12º. Första delen är lätt vandrad kommer fram till från istiden isälvsterrasser, rullstensåsar stora som flera fotbollsplaner. Här tar jag mig ryggsäcken och vandrar fram till jokken Varvekätno med sitt stora flöde av brusande vatten, här har jag en natur som är otroligt vackert att det är en dröm men jag få nypa mig i armen för att tro det som jag se är sant, det är bara att titta på bilderna, tyvärr har jag inte tid att stanna måste vandrar vidare. Nu börjar stigningen med en del blockstena sedan gå det över till en stig som ibland gå på skrå eller kraftig brant så småningom kommer jag upp till toppen efter många stopp (måste vila och flåsa ut och pumpen måste få vila sig konditionen är inte som för) molnen är låg och tyvärr ser jag på håll att regn är på väg. Jag har nu taget av mig ryggsäcken för att intag värme koppen och bröd med sommer korv här stannar jag inte så länge. Vandringen försätter mot Vaimok och efter en stund ser jag fram för mig långa sträckor med spång en lätt regn har nu kommet i fat mig och regnkläder är fram tagen, min kamera är ned packad i ryggsäcken och jag ta bara fram kameran när det är något att fotografera, efter 17 km ser jag STF-stugan Vaimok långt borta vid sjön Vajmok. Det är väldigt brant utför och stenigt och vått måste vandrar försiktig så inte jag kommer till skada det är jobbigt för knäna men tack vara att jag har 2 staver gå det ganska så bra, väl nede vid sjön måste jag vadda för att komma till stugan. Nu kommer stugvärden mig tillmöte och välkommer mig till Vaimok och jag blir bjuden på varm lingon saft, temperaturen är nu bara 5º och stugvärden berätter att det är mycket få vandrar som kommer till denna plats ( den är svår att vandrar) han blev glad att få prata med en vandrar. Inne i stugan hade stugvärden värmt upp kaminen och rummet nu var det bara att få på sig torra kläder och att göra iordning maten som blir köttbullar och potatismos som blev inköpt i Pieskehaure. Klockan är nu 21 och det är dax att intar sängläge.
Nästa dag på morgon kommer stugvärden in och talar om hur vädret skall bli, molnigt och regn skyer.
Dagens etapp blir mellan Vaimok och Tarrekaise här berätter stugvärden att här gäller det att hålla balansen dom första 5 km vårt är det och stenblocken är hala. Som vanligt har jag kokt den mycket väl smakande havregryns gröt som stå sig gott, efter att ha diskad och städad rummet och den obligatoriska bilden på stugvärden börja min vandring. Det är ganska jobbigt den första sträckan det gå upp och ned ingen större backer men stenigt, temperaturen är ca 15º och mycket sol och ryggen är som jag har varit i duschen redan. Det har gått mycket bra att vandrar på stenblocken och fram för mig se jag långa sträckor med spång jag befarar att nu blir det som att gå på sopphåla bräder men blåsten har torkad upp spången och det är som att gå på asfalt. Har nu vandrad 10 km i den lätta terangen fram till Kurajaure en raststugan som STF byggde 2007 om man kommer från Tarrekaise är det ne mycket krävande bake upp som jag sedan få utför och stugan kommer alla tillpass. Här intar jag min kaffe samt varme koppen och smörrgås här besluttar jag mig att bytta byxor från regn till vandrings byxor då jag inte tror att det skall bli regn. Nu fortsätter jag min vandring ca 5 km och kommer fram till platåen och här kan jag se stugan i Tarrekaise, här tar jag mig en pause och njuter av den fantastiska utsikten med sjön Tarraure 508 möh kameran blir varm så många bilder tar jag en del bilder är på min sida. Jag kan inte vara här hela dagen tuvärr för det är så vackert nu har jag en brant utförs backe fram till bron som gå över Tarrajokka, men strax innan bron kommer jag fram till Tarraälvshyddan en hydda från den äldre kvarlevande tiden. Hyddan inhandlades av Per Jacob Holmbom i Njunjes och fraktades till denna plats år 1889. Det är STFs äldsta , ännu brukbara fjällstuga och är fortfarande i bra skick. Efter bron gå vandringen efter Tarrajokka och det bara björkskog fram till stugan, men innan stugan se jag ett kadaver en björn har slaget till en Renen dagen innan detta berätter stugvärden och den stugvärd har jag träffad flera gånga i olika stuga och har kontakt med honom över internet. Nu skall det skönt med ett härlig dop i Tarrauresjön och få tvätta av sig svetten och bli en ny människa. Vid badplatsen är det en grop så hela kroppen kan få doppa sig. Här kan man köpa mat på burk och det blir skinka och potatismos. Stugvärden som också har fotografering som hobby han är duktig på att fotografera nordskin som är ganska kuslig. STF-stugan liggar in till Tarrakaise masivet och är en plats om inte vintern var så besvärlig skulle bo här så vackert är det, titta på bilderna här är det planerad att ta en vilodag och njuta av naturen, i stugan är det flera vandrar ett dansk par som jag kommer i samspråk med och dom berätter om sin vandring det ljuser ut i ögonen när dom beskriver hur vackert naturen är i Sverige och jag kan bara hålla med.
Efter att jag har vilad upp mig vandrar jag vidare till fjällstugan i Njunjes, det är en trågit vandring då det nästan bara gå i björkskog längs med Tarraätno älven. På ett parti på sträckan kan vara svårt om det är vårt och det är ett parti med berghälla och det gå upp för en bra sträcka, när jag kommer fram viser det sig att berghällan är torr och det är ingen problem att ta sig fram. STF-stugan i Njunjes liggar öppnet på en bergknalle och blåsten har frit spel och det hörs i stugan, naturen runt stugan är omgiven av fjäll med Ahkalmtjåhkkå 1012 möh och Njunjesvårre 937 möh titta på bilderna.
Vandringen fram till Kvikkjokk gå genom björkskog 13 km till jag skall ha båtfärd den sista biten och kaptajnen på robåten med en aktrsnur där bak är en släktning rakt nedstigande led till Carl von liné
detta är min berättelse om vandringen 2008
Dela med andra:    

Kommentarer
Viggen säger:
Hej!

Trevlig tur, fina bilder också. Hur lång är denna sträcka Sulitjelma-Kvikkjokk? Har funderingar på att gå från Sulitjelma till Staloluokta och vidare genom en rundning tillbaka till Sulitjelma.

Har du varit vid en sjö som heter Alesjaure/Sarek? ska vara mycket vackert här.

Hälsning
Magnus
Postat 2009-02-25 16:31  Anmäl
Lora säger:
Vilken härlig och inspirerande berättelse om din vandring! Håller med Kustaffe – ”starkt jobbat”!
Postat 2008-09-03 22:25  Anmäl
Anom säger:
Vilken härlig vandring du verkar haft, intressant berättelse och många vackra bilder, så där gick min sömn åt skogen, (ska jobba i natt)
Postat 2008-09-02 18:29  Anmäl
Fagersta säger:
Fin reseberättelse.Inspirerande att läsa för en trogen fjällvandrare
Postat 2008-09-02 09:31  Anmäl
Tazz säger:
Fint att läsa om din vandring den ger inspiration för nästa år
Postat 2008-09-01 08:03  Anmäl
Veiken säger:
Duktig är du och fina bilder blev det. Härligt!
Postat 2008-08-31 22:33  Anmäl
Gullsing säger:
Jag skriver som Kustaffe. Bra jobbat. Hur känns det i knäna? Gör det inte ont, eller har du hjälp av vandringsstavarna? Jag har ju tittat på dina bilder också, dom är ju fantastiskt fina.

Gilla
Postat 2008-08-31 20:32  Anmäl
Reseglad säger:
Å,vad intressant å läsa om din vandring.Jag har tittade på din vackra bilder.En sådan vandring skulle nog flera göra i dessa stressiga tider.
Postat 2008-08-31 20:28  Anmäl
Crista säger:
Det var en fin vandring du gjort. Låter jättehärligt. Hade tur med vädret också.
Var det ett färdigt paket eller hade du satt ihop det själv.
Postat 2008-08-31 20:28  Anmäl
Kustaffe säger:
Starkt jobbat, du har goda krafter i benen förstår jag
Postat 2008-08-31 20:23  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Upptäck Barcelona
15 år sedan
Fjällresa 2008 Sulitjelma-kvikkjokk
15 år sedan
Tunisien
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Karinlorvik
Karinlorvik säger om Rommetorps bild "Sverige":
Lockande ...
21 april 2009 22:00
Myflames
Myflames säger om Rommetorps bild "Solnedgång över Lomivattnet":
Härlig !
20 april 2009 22:07
Anns
Anns säger om Rommetorps bild "Muotkehyttan med Lomivattnet ":
så vackert, vilket härligt inspirerande album
29 september 2008 01:01