Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Söndag 9 Juni 2013 - Hot Springs

Dag 42

Vaknade klockan 8 av ungar som tjoade i poolen, finns definitivt mysigare väckningar.
Satte på AC:n för fullt så det överröstade de flesta skrik.
Begav mig av till Mount Rushmore för att se presidentgubbarna.
De är presidenterna George Washington (1732–1799), Thomas Jefferson (1743–1826), Theodore Roosevelt (1858–1919) och Abraham Lincoln (1809–1865).
Dessa gubbar skapades av skulptören Gutzon Borglum tillsammans med 400 arbetare. Arbetet med konstverket påbörjades 1927 på initiativ av president Calvin Coolidge och avslutades i förtid den 31 oktober 1941 på grund av att det saknades finansiering för det fortsatta arbetet i och med att alla USA:s finanser gick åt för krigsupprustningen inför landets intåg i andra världskriget. George Washingtons näsa sägs vara cirka 6 meter lång.
Den hårda graniten eroderar uppskattningsvis två och en halv centimeter på 10 000 år. Det kommer därmed att ta cirka 7,2 miljoner år till dess att skulpturerna helt har förlorat formen av människoansikten.
Bergen är så konstiga här
Häftiga träskulpturer men kanske lite tungt att ta med hem.
Där uppe på höjden bodde jag i natt.
Många konstiga butiker fanns det.
Köpte mig äntligen ett par sandaler som jag skulle köpa när jag kom hit, var till och med rea så det blev $34 för ett par franssandaler. Och killen i kassan var inte en dag äldre än 14.. De har nog inte samma regler här..

Mysig stad var Keystone trots det var ett turistställe.
Körde förbi Crazy Horse Memorial som Korczak Ziolkowski började spränga 1948. Ansiktet som blev klar 1998 efter Korczaks död är 26 meter och hästens huvud ska bli 66 meter.
Körde inte in på området, återkommer när det är färdigt :)

Körde istället till Jewel Cave utanför Custer.
Det är den tredje största grottan i världen.
Popcorn
Många trappsteg blev det. Vi var 380 meter ned.
Och självklart skulle någon barnfamilj ta med sig bäbisen ned så av den rundan på 1 h och 20 min så fick man höra barnskrik i en timme. Vilket gjorde det svårt att höra guiden väldigt många gånger. Måste man verkligen ta med sig sina ungar överallt? Undra hur populärt det hade varit att ta med sig en hund och den hade skällt konstant, nej för hundar får man ju inte ta med sig, men ungar, dom får! Morr...
Kom äntligen upp och ut i det fria. In i bilen och lyssna på Keith Urban för att lugna nerverna lite. Kom till staden Custer som är döpt efter General Custer.
Mysig stad detta med.
Kom sen fram till övernattningsstaden Hot Springs.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan