Stöd Ukraina

Hansiaxelssons blogg

Måndag 24 Februari 2020 - Chiang Mai
Resealbum: Thailand 2020

Dag 3. Chiang Mai ZOO

Frukosten på Duangtawan Hotel var OK, men inte mer. Bröd men inget pålägg. Ett Asiatiskt bord med ett gott stekt ris, ett Europeiskt bord med korvbitar i chilisås och förvuxna prinskorvar, ett vegetariskt bord och ett med halal. Stekta ägg och omelett finns också förstås. Kaffet var gott, och som tur var finns det små söta wienerbröd till😊

Idag ska vi till stadens ZOO. Vi haffar sorng-taa-ou, lite svårt att uttala. Det är en liten picup, med flak och ett övertäckt tak. Här i Chiang Mai är de röda och man sitter utmed sidorna på stoppade träbänkar. De trafikerar gatorna överallt, det är bara att vinka till sig en. Det kostar 30 bath att åka med, oavsett vart Du ska.
Vi lämnar av 2 andra passagerare i "fel" ända av stan, sen bär det iväg. Det blir ju ganska långt att åka, så vi får valuta för pengarna.
ZOOet är gammalt och ganska slitet, men väl värt att se. Det ligger på en bergssluttning så att GÅ runt är uteslutet. Det finns golfbil att hyra för 350 bath/timma. Då rår man sig själv helt och hållet. Det finns ju också öppna bussar man kan åka med.
Det bästa var nog aquariet som ligger inne på området. Också detta gammalt, men välstädat och ombonat. Många fiskarter jag inte sett tidigare.
Det kostar 350 bath att komma in. Då ingår aquariet.

När vi ska hem igen, ska vi ha en ny songtaw (ny stavning).
Chauffören försöker ju bluffa oss på priset som vanligt, men det går vi inte på. 30 bath/person inget annat. Det står klart och tydligt på bilen.

Klockan är bara eftermiddag, så vi hinner med ett par timmar vid poolen.
Klockan 1900 går vi gatan upp till en lite finare restaurang. Iallafall en finare än resten utmed Loi Kroh Road, vilket kanske inte säger så mycket.
De andra äter oxkött med varierande såser, jag håller mig än så länge till Thaimat. En nordthailänsk rätt med biff, röd curry, ingefära och jordnötter...och ris.

Vi summerar dagen över varsin GT.

Anne och Hans
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Brandlarm och flygplatskaos
39 veckor sedan
Rundvandring på Guinness
39 veckor sedan
Kilkenny Castle och Hurling
39 veckor sedan
Ring of Kerry
40 veckor sedan
Cliffs Of Moher
40 veckor sedan