Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Torsdag 4 Juli 2013 - Las Vegas
Resealbum: Västra USA

Dag 12 - Viva Las Vegas

Idag har jag haft en heldag i Las Vegas och gått runt bland flera av de största hotellen. De flesta hotell är väldigt lyxiga men de trevligaste tycker jag faktiskt varit de lite mindre hotellen även om mindre i detta fallet inte är särskilt små. Favoriterna har blivit New York New York och Harrrahs. På New York hotellet står Frihetsgudinnan utanför och innomhus har de skapat små kvarter med uteserveringar som är snyggt byggda för att efterlikna New York miljön, det känns som att gå utomhus. Här finns även en stor bergochdalbana utanför.

Gick även igenom luxorhotellet som är egypteninspirerat och byggt som en pyramid med självaste sfinxen utanför. Det mest klassiska hotellet caesars palace är enormt och här gick jag vilse en bra stund men fint var det med rommarrike tema. I hotellet aria lyckades jag äntligen hitta en dator jag kunde låna för att ladda upp lite bilder här på sidan. Hotellet Belaggio med sin enorma fontän är vacker på kvällen då det sprutas vatten i takt till musiken. Jag gissar fontänen är minst 1 km i omkrets för det tog en kvart att gå runt hela.

På gatorna finns mängder av utklädda personer och det är liksom självklart här att man ser Elvis och Marilyn Monroe stå bredvid en trollkarl. Jag lyckades till min glädje hitta några apotek jag inspekterade, de låg placerade långt in i butiker som sålde allt från snapsglas och sprit till bikinis. På apoteken finns det ofta en doktor på plats men receptfria sortimentet var förvånansvärt likt det svenska. Dock är det vanligare här med kombinationspreparat så man bara behöver ta 1 tablett istället för 3 som det kan va i Sverige ibland. Jag köpte en halstablett och hostmedicin som inte finns i vårt land.:-)

Idag unnade jag mig en lunchbuffe för 200 kr på hotellet harrahs jag läst om i en av guideböckerna. Här fick man då äta hur mycket man ville och det fanns att välja på mat från 6 olika smårestauranger med olika inriktningar som t.e.x. Skaldjur, vegetariskt, pizza, tacos ja det mesta faktiskt. Många rundor blev det och sen var det dags för dessertborden. Här blev det fruktpajer, cheesecake, brownies, cupcakes, fruktsallad, kakor och avslutningsvis en hemmagjord kulglass. Efter det åt jag inte mer idag och mammas oro över att jag ska gå ner i vikt på resan är obefogad.

Det har firats nationaldag här också idag, det har inte märkts så mycket mer än att caesars palace hade hand om ett fyrverkeri som jag trodde aldrig skulle ta slut, minst 20 minuter höll det på. Jag såg även, som det såg ut som, en spontant sjungen Amazing grace på en gata där folk anslöt och stämde in. Kvällen avslutades på en bar även det på Harrahs där det var en umderbar pianoduell mellan en kvinnlig och manlig pianist där publiken fick önska låtar genom att skänka pengar men om någon inte gillade låten kunde man ge ett högre bud för att dom skulle sluta spela. Oftast sjöng och spelade dom båda två och inte sällan blev det en kamp mellan killar och tjejer med skämt emellanåt.

Det finns som ni förstår mycket att se här. Viva Las Vegas!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet