Stöd Ukraina

Jofa22s blogg

Torsdag 13 Januari 2011 - Argentina

Camp 1,2 och 3 och Mot toppen 6965m

Så ibland händer det inte så mycket på dessa turer,man går mellan olika camper med utrustning/mat,man har vilodagar.Vi kollar oxygen i blodet,äter,sover pratar massa, lyssna på musik.

Men när du kommer upp i berget finns det ingen utedass. Så man kan tänka sig hur berget skulle sett ut om de inte hade haft reglerna om att vi skulle ha en "shitbag" .Ja du får en svart plastpåse där du ska göra dina behov i och sedan ska det tas ner från berget. Nå det var något nytt för oss alla.....och fungerade bra trots lite skeptiska tankar från alla.

Idag den 10 jan försökte jag med tappert försök borsta mitt hår med en gaffel....det gick ju sådär. Någon borste fanns inte med pg av att man inte vill ha med sig onödig vikt. Nå många tänker säkert att en borste väger väl inte så mycket men många små saker kan till sist bli lite vikt.

13 Januari

Idag gick vi mot camp 2 5440m det var en fin tur och alla mådde bra. Unnade oss ahlgrens bilar och djungelvrål väl framme vid campen. När jag kommer fram ser jag en kille göra 50 armhävningar mitt framför ögonen på mig. Men en suck frågar jag några ur hans expedition om han inte var trött efter att ha gått 7 timmar.Till svar fick jag bara av de franska killarna....you know he is from america....okej vad annars tänkte jag. Idag fick jag ett besked som inte var bra.....det skulle blåsa ca 70sek/m på vår toppdag....hoppas vinden avtar.

14 Januari

Nu var vi på 6000m och camp 3:) Här skulle vi sova i några timmar innan vi skulle försöka nå toppen på 6965m. Det blåste väldigt mycket så det var bara att slå upp tälten och dricka,äta sova.
Vi klev upp vid 04.00 och skulle upp mot toppen, jag fick tyvärr nej pg av att jag hade endast 45% i oxygenmätning. Jag blev så ledssen:( Vid 50% brukar folk vara rätt utslagen,förvirrade men jag var pigg ingen huvudvärk och var beredd att gå. Men ett nej är ett nej....försökte acceptera fast det kan vara svårt.
Nå nu blev det så att det blåste väldigt mycket ca 67s/m så ingen kunde göra ett försök att nå toppen. Vi beslutade att gå ner till en annan base camp Plaza De Mulas och invänta bättre väder.


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet