Stöd Ukraina

Marianas blogg

Söndag 27 September 2009

Barcelona september 2009

För att fira min 70-årsdag bjöd jag barn och barnbarn på en fyra-dagars-tripp till Barcelona. Vi flög mycket tidigt från Gbg Landvetter fredag 18 september med KLM. Mellanlandning i Amsterdam - fyra timmars väntetid på flyget till Barcelona, puh! Men man kunde kosta på sig en tupplur innan avgång kl 12.00, sköna fåtöljer som tur var.
Ankomst till Barcelona strax efter kl 14. Det går gratis tåg från flygplatsen in till centrum.
Inbokat hotell låg strategiskt centralt på en tvärgata nära Ramblan – mycket trevligt f ö och lugnt och tyst.
Efter incheckning på hotellet var det dags att orientera sig på Ramblan, äta lite tapas och insupa atmosfären i Barcelona.

På kvällen firades min födelsedag. Vi fick tips i hotellreceptionen om en restaurang nere vid hamnen och de hjälpte till med bokning, taxi etc. Utomordentlig restaurang med jättetrevlig personal, utsökt god mat och dryck. En liten fågel hade kvittrat om min födelsedag, så plötsligt sjöng hela restaurangen ”Happy Birthday” och hela personalen kom in med en tårta (hommage av restaurangen) som pryddes av två ljus -70 – som jag tvingades blåsa ut under publikens jubel. I vanlig ordning bjöds vi på olika sorters digestives till tårtan.

Den vackra och soliga lördagen ägnades åt rundtur i stan. Med tvåvånings sightseeing-bussar kan man ta sig runt på olika slingor, hoppa av och på var man vill. Det tog sin tid att beskåda Gaudì´s okonventionella kyrka La Sagrada Familia, en symbol för stadens individualism. Gaudi´s livsverk blev aldrig färdigt under hans livstid. Arbetet enligt de ursprungliga ritningarna fortsätter än idag, som mina bilder visar.
Något slaka efter lång kö till bussen satt vi bekvämt kvar och lät oss guidas via hörlurar runt i stan. Sen blev det flanerande och shopping i centrala stan.
Efter en stärkande måltid på en uterestaurang var det dags för killarna i sällskapet att ge sig av till Camp Nou-stadion – imponerande anläggning som tar 100.000 åskådare - för fotbollsmatch Barcelona-Madrid. Barca vann 5-2 och Zlatan gjorde första målet.
Vi tjejer promenerade ner till hamnen och njöt av ljumma vindar, arkitekturen och en fantastisk ljussättning. Något att ta efter för Göteborgs planering av Södra Älvstranden tycker jag!

På söndag föredrog killarna att återvända till Camp Nou för att besöka fotbollsmuseet där. Damerna strosade runt i sta´n och besåg bl a Gaudì´s Casa Batlló, ett hyreshus på prestigefyllda Passeig de Gracia. Fasaden är i häpnadsväckande strukturell form, med fantastiska skorstenar och tak. Byggnaden blev klar 1906 och sägs symbolisera legenden om S:t Göran när han dödar draken, vars fjälliga rygg välver sig över fasaden.
Ett och annat stopp gjordes för att gotta sig i en exklusiv chokladaffär och ta ett glas i solen på en uteservering.
Sällskapet återförenades sen för fantastiskt goda tapas på en mysig restaurang, som (naturligtvis) visade matchen Manchester United-Manchester City på storTV. Snacka om fotbollsfeber …

Vår planerade avslutningsmiddag nere i hamnen gick om intet när ett häftigt regn- och åskväder bröt ut på kvällen. Det fick bli första bästa restaurang på Ramblan.

Bubblande, härliga Barcelona – staden som aldrig sover, gav mersmak. Ny och äldre arkitektur så levande integrerad är helt fantastiskt. Dit återvänder jag gärna för att utforska det jag inte hann med!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet