Stöd Ukraina

Youcans blogg

Fredag 21 September 2007 - Nya Zeeland
Resealbum: Den stora resan

Auckland

Tisdag: Så var man i Auckland på Nya Zealand då.. Fixardag! Vi ordnade pengar feån "Western Union", öppnade ett bankkonto, bokade en tur till "Bay of Islands", ordnade med hostel och dagen gick väldigt fort. Vi bokade även en dagstur i Auckland för morgondagen. Johan skulle ju stanna kvar på NZ, så han fick ge sig ut på lite jobbjakt. Vi gick runt i centrala Auckland och mycket mer han vi innte med denna dag. Tiden går väldigt fort.

Onsdag: Auckland är till ytan den femte största staden i världen. Man får göra vilka idiotsaker man vill i detta land, för man kan inte stämma någon för personskada vid aktivitet. Vi gjorde rundturen i stan. Det var intressant. Vi fick bra information om vad man kan göra och om nattlivet. Johan fastnade senare på en pokerturnering och jag försökte underhålla mig med en bok. Har aldrig vart mycket för spel så jag höll mig undan. Jag tror inte min reskamrat riktigt är storstadstypen. Det finns så mycket att göra och hitta på men vi hade helt enkelt lite olika åsikter om vad detta skulle innebära. Dagen kom till ända och en ny nalkades.

Torsdag: Vi ger oss iväg mot "Bay of Islands" Vi var fem personer i en liten bil. Vi gjorde en hel del stopp på vägen, bla för att se de fantastiska träden som är 800 år gamla och flera m i diameter samt några historiska platser. Väl framme i Bay of Islands tog vi en liten båttur. Vi fick se delfiner mm. Helt underbar eftermiddag. Vi fick berättat för oss om piraterna som förr var här och härgade. Charles Darwin beskrev staden som "the hellhole of the pasific" Staden heter numera Russel och är ett litet idylliskt paradis. Det var intressant och mysigt. Resten av eftermiddagen/kvällen gjorde vi inte så mycket för det ösregnade. Vi tog en drink i baren och planerade inför kommande dag.

Fredag: Vi går upp tidigt som satan för vår buss går klockan 07.00. Vi skall åka till Nya Zealands nordligaste punkt som heter Cape Rienga. På vägen stannar vi til och går en liten regnskogspromenad trots att det ösregnar. Passande tema i alla fall. Regn i regnskogen...Vi åker en bra stund innan det är dags för morgonthé och fika. Inne på cafét där vi stannar till har de huggit ur en spiraltrappa i en gigantiskt trädstam som står på golvet. Häftigt! Efter fikan blir det "90 mile beach" som stranden heter. Den fungerar som en väg och bussen kör mellan 70 och 100km/h. Plötsligt bromsar bussen. Vår chaufför som även är vår guide denna dag visar oss en sälunge som sitter på stranden. Den vågar inte gå ut i vattnet igen för dess mamma har förolyckats av späckhuggare. Den kommer troligtvis dö där för den har ingen mat eller beskydd. Vi går ur bussen och kikar på den orädda sälungen som till och med låter en tjej i gruppen klappa den. Vi tar lite bilder och åker vidare. Vi passar på att åka sandboard på sanddynorna och sedan kör vi vidare mot den sydligaste punkten. Väl framme vid Cape Rienga tar vi en promenad och passar på att ta kort. Precis på denna punkt möts Stilla Havet och det Tasmanska havet. Det är väldigt tydligt vart haven möts och det skummar på ytan. På vägen hem äter vi Fish and Ships och lyssnar på guidens historier om maurierna. Han är själv mauri och sjunger vackert för oss och berättar om sin tro. Han är en toppenguid. Runt 18 är vi tillbaka på base och vädret spricker upp lite granna. Vi tar en lugn och skön kväll..

Lördag: Vi bokade en ridtur. Vi blev hämtade vid hostellet och körda upp till stallet som ägdes av en fransk familj. Det var lite svårt att få till det för ägarinnan hade jobbigt hårda principer om hur man skulle bete sig med hennes hästar. Jag är skolad på engelskt vis, vilket skiljer sig avsevärt från den franska läran. Det ordnade sig tillslut men jag var smått irriterad. Jag har trots allt ridit i drygt 12 år, så man är ju lite envis.. Själva ridturen var trevlig. Johan hade aldrig ridit förut, så han var en tapper nybörjare. Det är väldigt vackra områden att rida i med gamla vulkankratrar och fantastisk utsikt. Vädret var helt underbart. När vi kom tillbaka var det dags för middag och sedan sovdags igen .Vi åt middag på en jättetrevlig restaurang som vi fått rekommenderad om man gillar fisk. Det gör vi. Mycket god mat och vin. Vi sitter ganska länge och smuttar på vinet och njuter av lugnet.

Söndag: Sista dagen i Bay of Islands. Vi hyrde kajaker och tog det lugnt. Det regnade lite på morgonen men klarnade upp framåt förmiddagen. Vi paddlar över till Russel för lunch och lite sol, sedan paddlade vi runt lite kring öar och holmar. Fridfullt och vackert. En liten ljusblå pigvin simmade framför oss hela vägen tillbaka. Den poppade upp lite varstans framför kajaken men vägrade fastna på bild... Lagom till att vi var tillbaka kom nästa störtskur. Havskajak är härligt avkopplande! Vi lämnar Bay of Islands påkvällen för att återvända till Auckland. Vi kommer tillbaka till Base sent på kvällen.

Måndag: Vi äter frukost och funderar över vad vi skall göra med dagen. Det är för tidigt på våren för att göra någon vintur. Vi bestämmer oss för att åka ut til "Kelly Tarltons Underwater world" och "arctic encounter".
Kelly Tarltons var mer en familjedestination. Vi hade förväntat oss något mer storslaget, men det var helt ok. Vi fick trängas med tre barngrupper från olika skolor och ljudnivån var väldigt hög. Tur att man har barnasinnet kvar... Johan tog det inte lika lättsinnigt. "Få tyst på ungarna"! Tackar min lyckliga stjärna att de inte talar svenska. Som tur är älskar Johan djur, speciellt marina... Vi gick igenom deras fisktankar. Det fanns tre hajar strax under fyra meter och i en annan tank simmade lite annan fisk. Det var sevärt men jag har sett bättre. Johan jämförde med Sea World i Sydney och då är det klart att man har höga förväntningar.
På vägen hem stannade vi på en outlet och shoppade lite.

Detta var den sista kvällen för mig. Det kändes lite vemodigt att åka hem och låta Johan fortsätta sitt äventyr, men det är skönt att komma hem också. Vi tog det ganska lugnt på kvällen och packade, Sedan fick jag ta bussen till flygplatsen...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet