Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Söndag 8 Oktober 2006

Antigua, Guatemala

Coola damen med is i magen :-)

Just nu regnar det smaspik har i Guatemala,
San Pedro De la Laguna, sa varfor inte skriva nagra rader i resedagboken.

Nar jag lamnat Granada bakom mig och den 76-ariga fd lararinnan som inspirerat mig till fortsatt resande, hamnade jag i annu en kolonialstad, Leon.

Forsta natten bodde jag i ett litet hostel, med ett myggnat som lyckades halla alla blodsugare borta, men vad hjalper det nar man vaknar mitt i natten och tror att man ska kola vippen.

Jag hade druckit ett par glas av min favorit rom, Flor de Caña, men nu nar jag vaknade kandes halsen som om jag druckit en hel dunk med bensin...hjartklappning ar bara fornamnet. Nar jag packade dagen darpa sa insag jag svaret. Innanfor myggnatet krop en riktigt stor luden spindel som var omtocknad efter att jag sa gott som mosat den under natten.

Jag tillkallade personalen och visade elandet i sangen och fick foljande forklaring:
-Det ar en spindel, en insekt. Vad svarar man pa det?
-Det hade jag ingen aning om. Tanten plockade i alla ner den pa golvet och krossade den med en sandal som om det inte var nagot att hoja ogonbrynen over att ha en gigantisk spindel i sangen... (se foto)

I Leon hade jag riktigt bra, det var grymt hett varje dag och folk knallade runt med paraplyer mot hettan, men jag flyttade till ett nytt hostel utan spindlar och hangde ihop med ett par hollandare. Vi dansade mycket reaggetone och kollade in det arliga firandet av Virgin de la Merced.

Huvudgrejen av firandet var en latsatstjur som skot raketer mot en galen folksamling som forsokte komma sa nara som mojligt utan att bli traffade. Om Fanny bodde i Nicaragua sa skulle familjen Andrén inte langre aga nagon vovve. Det var som om de skot bomber sedan inbordeskriget, helgalet...

I San Salvador blev jag guidad av Ramon och det var riktigt kul att fa en lokal guide. Jag lovade honom algstek om han kommer tillbaks till Goteborg nasta ar. Jag far val kanske ta med honom pa den beromda stadsvandringen Mattias :-)

Det finns mycket jag skulle kunna skriva... Jag har bott i en igloo i El Salvador, har i stort sett gatt pa lava i endast mina Sandaler. Det skulle vara i Sverige det :-)

Det jag ar mest radd for har ar nog inte att ramla i lava, utan att jag ska behova ga till en lokal tandlakare. Har har alla lite lustigt designade guldtander.

En sista kort historia om gardagen....

Jag har ju rest lange och varit ruggit stolt over att jag inte blivit ranad, men igar intraffade det alltsa!!

Reste fran Antigua till San Pedro de la Laguna och fick byta buss ett antal ganger.

Pa den tredje bussen var det hur trangt som helst. Vi satt sju stycken pa en rad och jag hamnade i gangen med en tant. En femtedel av rumpan sitter pa satet medan resten halls uppe av trycket fran tantens rumpa. Det ar helt fascinerande hur det kan kannas som man sitter pa ett sate trots att man sitter i luften :-) Men sa ar det att aka i de gamla amerikanska skolbussarna har i Guatemala.

Min stora ryggsack hamnar alltid pa taket, men den lilla ryggsacken med alla viktiga grejer haller jag alltid i mitt kna med armarna stadigt runt om... men vad hjalper det nar man stoter pa mastertjuvar?

Den coola tjocka tanten med guldtander plockade namligen fram sin Gilett och skar upp vaskan under mina armar, skar upp ett innerfack i vaskan och lirkade ur min planbok. Allt detta skedde samtidigt som jag holl ett stadigt grepp om min vaska, log och papekade om hur trangt det var (muy, muy cerca...) 250 spann mindre, men ett aventyr rikare ;-)

En eloge till den skickligaste tjuven jag mott!

Vet att pappa trafikpolis inte skulle klara av en dag i det har kaoset. Senast sag jag en bil som korde i diket i motsatt korriktning pa grund av trafikstockning och fick vaja mot all trafik han motte.

Bussarna ar mer pa motsatt sida an sin egen. Istallet for att sakta ner farten i kurvorna sa gasar de pa och tutar uti fall att... Kan ju tillagga att det ar mycket berg och vuilaner har i Guatemala, sa man befinner sig ganska hogt. Det ar alltsa spannande att aka buss! Ar det inte det ena sa ar det det andra :-)

Yo Los Amo!!

//Johanna
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan