Kina

Resealbumet skapat av: Schlyter
15 aug. 2010
Som en blixt från en klar himmel kom min kära sambos tanke om att besöka den kinesiska huvudstaden Beijing.

Vi valde att åka en organiserad tur med Kinaresor, vilket jag är väldigt nöjd med.

Vi ville gärna se de klassiska sevärdheterna som den kinesiska muren, himmelska fridens torg och den förbjudna staden. Men vi båda var väldigt nyfikna på att även se terracotta-armén när vi ändå åkte så långt.
Kinaresor lyckades skräddarsy ett program till oss där vi fick möjlighet att båda se Beijing och Xi'an på 12 dagar.
Programmet såg ut ungefär enligt nedan:

Dag 1 Avresa med flyg, SAS från Köpenhamn
Dag 2 Frukost ombord, ankomst Peking på morgonen, svensktalande guide möter,
Dag 3 Frukost, Trumtornet, promenad och cykelriksha genom hutongerna (gränder), lunch hemma hos en familj i en traditionell Pekinggård, Förbjudna staden, Himmelska fridens torg. middag och Pekingopera.
Dag 4 Frukost, pandan på zoo, Sommarpalatset, lunch, vi kör förbi de spektakulära OS-arenorna Fågelboet (huvudarenan där invigningen hölls och friidrotten gick av stapeln) och Vattenkuben (simning), middag, akrobatik.
Dag 5 Frukost, cloisonnétillverkning, Minggravarna (Andevägen och Changling minneshall), lunch, Kinesiska muren vid Badaling.
Dag 6 Taiji i park, frukost, Himmelens tempel, Beijing Planning Exhibition Hall (utställning och film), specialaffär för sidenprodukter, teprovning i tehus, lunch, shopping på Silk Street.
Dag 7 Frukost, programfri dag.
Dag 8 Frukost, Nattåg till Xi'an
Dag 9 Transfer till hotell och frukost, Qinkejsarens underjordiska armé (Terracotta)
Dag 10 Yanglinggraven, Stora vildgåspagoden, Stadsmuren, Nattåg tillbaka till Beijing
Dag 11 Frukost, Programfri dag
Dag 12 Frukost, Programfri dag
Dag 13 Flyg till Köpenhamn